Słuchanie empatyczne – czym jest i jak się go nauczyć?

Bycie dobrym słuchaczem jest zawsze w cenie – nie tylko w sytuacjach prywatnych, kiedy chcemy być dobrym małżonkiem, rodzicem i przyjacielem, ale również w trakcie wypełniania obowiązków służbowych. Od naszego zaangażowania w rozmowę zależeć może pomyślny przebieg transakcji, skutek negocjacji i nawiązywanie relacji ze współpracownikami. Słuchanie empatyczne jest rodzajem komunikacji, w którą się angażujemy całym sobą i staramy dojść do porozumienia z drugą stroną dialogu. Brzmi banalnie, prawda?

 
Bycie dobrym słuchaczem jest zawsze w cenie - nie tylko w sytuacjach prywatnych, kiedy chcemy być dobrym małżonkiem, rodzicem i przyjacielem, ale również w trakcie wypełniania obowiązków służbowych. Od naszego zaangażowania w rozmowę zależeć może pomyślny przebieg transakcji, skutek negocjacji i nawiązywanie relacji ze współpracownikami.

Słuchanie empatyczne jest rodzajem komunikacji, w którą się angażujemy całym sobą i staramy dojść do porozumienia z drugą stroną dialogu. Brzmi banalnie, prawda? Lecz w rzeczywistości bardzo trudno przestrzegać wszystkich zasad empatycznego słuchania.

Oto one!

  • Nie przerywaj. To podstawowa zasada komunikacji. Często przerywamy bo jesteśmy pewni, że wiemy co chce powiedzieć nasz rozmówca: w rzeczywistości puenta dopiero ma nadejść a dodatkowo przerywając wywołujemy złość i bezsilność w drugiej osobie.
  • Nie traktuj rozmówcy jak wroga. To Twój sprzymierzeniec - oboje macie wspólny cel, jakim jest dojście do porozumienia.
  • Zaangażuj się. Myśl nad słowami Twojego rozmówcy, staraj się dopytać jeśli jakieś kwestie są dla Ciebie niejasne. Staraj się być słuchaczem aktywnym.
  • Próbuj zrozumieć. Często ludzie mają odmienne zdanie. Empatia to zdolność "wcielenia" się w czyjąś skórę, zrozumienie jego pobudek, postawy i emocji.
  • Zaakceptuj. Ludzie są różni, a ich opinie i zdania mogą znacząco odbiegać od Twoich przekonań i wartości. Jedną z zasad empatycznego słuchania jest to, że nie należy oceniać ludzi i ich wyborów.

Kiedy przydaje się empatyczne słuchanie? Zawsze! To droga do lepszej komunikacji z dziećmi i z drugą połówką. Zasady słuchania empatycznego warto wdrożyć na stałe w życie i wykorzystywać również w pracy, podczas spotkań biznesowych z kontrahentem, negocjacji dużej umowy czy trudnej rozmowy z przełożonym.

To tylko od nas zależy to, jakim roz mówcą będziemy - a z pewnością bycie rozmówcą empatycznym sprawi, że staniemy się sami lepiej zrozumiali, damy doskonały przykład i łatwiej będziemy wyciągać wnioski z każdego dialogu.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

Zapraszamy do naszej

gamma Wiki +

Znajdziesz tam:
  • 800 pigułek wiedzy
  • 40 filmów edukacyjnych
  • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
Raporty HR
Raporty HR

Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

Video
Video

Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

Audio
Audio

Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

Artykuły
Artykuły

Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.