Bycie dobrym słuchaczem jest zawsze w cenie – nie tylko w sytuacjach prywatnych, kiedy chcemy być dobrym małżonkiem, rodzicem i przyjacielem, ale również w trakcie wypełniania obowiązków służbowych. Od naszego zaangażowania w rozmowę zależeć może pomyślny przebieg transakcji, skutek negocjacji i nawiązywanie relacji ze współpracownikami.
Słuchanie empatyczne jest rodzajem komunikacji, w którą się angażujemy całym sobą i staramy dojść do porozumienia z drugą stroną dialogu. Brzmi banalnie, prawda? Lecz w rzeczywistości bardzo trudno przestrzegać wszystkich zasad empatycznego słuchania.
Oto one!
- Nie przerywaj. To podstawowa zasada komunikacji. Często przerywamy bo jesteśmy pewni, że wiemy co chce powiedzieć nasz rozmówca: w rzeczywistości puenta dopiero ma nadejść a dodatkowo przerywając wywołujemy złość i bezsilność w drugiej osobie.
- Nie traktuj rozmówcy jak wroga. To Twój sprzymierzeniec – oboje macie wspólny cel, jakim jest dojście do porozumienia.
- Zaangażuj się. Myśl nad słowami Twojego rozmówcy, staraj się dopytać jeśli jakieś kwestie są dla Ciebie niejasne. Staraj się być słuchaczem aktywnym.
- Próbuj zrozumieć. Często ludzie mają odmienne zdanie. Empatia to zdolność “wcielenia” się w czyjąś skórę, zrozumienie jego pobudek, postawy i emocji.
- Zaakceptuj. Ludzie są różni, a ich opinie i zdania mogą znacząco odbiegać od Twoich przekonań i wartości. Jedną z zasad empatycznego słuchania jest to, że nie należy oceniać ludzi i ich wyborów.
Kiedy przydaje się empatyczne słuchanie? Zawsze! To droga do lepszej komunikacji z dziećmi i z drugą połówką. Zasady słuchania empatycznego warto wdrożyć na stałe w życie i wykorzystywać również w pracy, podczas spotkań biznesowych z kontrahentem, negocjacji dużej umowy czy trudnej rozmowy z przełożonym.
To tylko od nas zależy to, jakim roz mówcą będziemy – a z pewnością bycie rozmówcą empatycznym sprawi, że staniemy się sami lepiej zrozumiali, damy doskonały przykład i łatwiej będziemy wyciągać wnioski z każdego dialogu.