Sygnały niewerbalne w kontakie interpersonalnym
Każdy pracodawca chciałby, żeby jego firma przynosiła intratne zyski. Nie da się jednak ukryć, że za sukces firmy odpowiada całe mnóstwo różnorodnych czynników, a pracodawca ma wpływ tylko na niektóre z nich. O sukcesie firmy w znaczącym stopniu przesądza zaangażowanie pracowników. I choć większość osób myśli, że odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie to klucz do sukcesu, często zapominamy o tym jak ważną rolę odgrywa właściwa komunikacja między współpracownikami. Szczególnie istotny jest odpowiedni przepływ informacji na linii podwładny-przełożony.
Przełożony jest odpowiedzialny za to, by przekazać podwładnemu wszelkie wskazówki oraz informacje niezbędne do wykonania przez niego zadania. Kierownik powinien więc precyzować polecenia służbowe w sposób wyraźny i klarowny. Podwładny natomiast powinien zachować czujność w kontakcie z przełożonym i w razie zaistnienia jakichkolwiek wątpliwości dotyczących zleconego przez szefa zadania, zadać mu niezbędne pytania wyjaśniające. Na kontakt między podwładnym a przełożonym składa się również mowa niewerbalna.
Komunikaty niewerbalne są wyrażane poprzez mimikę twarzy, ton głosu czy postawę ciała. Przekazując ważne informacje należy zadbać o odpowiednią intonację głosu. Znacznie przyjemniej słucha się osoby, która mówi głośno i wyraźnie, ale spokojnie niż osoby, która wyraża swoje zdanie krzykliwym tonem. Niebagatelną rolę w kontakcie interpersonalnym odgrywają również sygnały niewerbalne wysyłane za pomocą oczu. Bardzo ważne jest, by utrzymywać odpowiedni kontakt wzrokowy ze swoim rozmówcą. Należy unikać zarówno ciągłego wpatrywania się w drugą osobę jak i sytuacji, w których przez cały czas trwania rozmowy będziemy uciekać wzrokiem gdzieś w bok. Pierwsza sytuacja może sprawić, że nasz rozmówca poczuje się zdominowany, a druga może świadczyć o naszej zbytniej uległości. Najlepiej jest co jakiś czas spojrzeć w oczy swojego rozmówcy.
Oprócz komunikacji na linii podwładny- przełożony, bardzo istotna jest również właściwa komunikacja pomiędzy pracownikami zajmującymi podobne stanowiska. Współpracownicy powinni się wzajemnie szanować i dbać o to, by ich zachowania sprzyjały budowaniu pozytywnych relacji w całym zespole pracowniczym. Każdy pracownik musi zdawać sobie sprawę, że w kontakcie interpersonalnym bardzo ważną rolę odgrywają zachowania werbalne oraz niewerbalne.
Nie wolno zapominać ani o jednych ani o drugich. Ważne jest bowiem nie tylko to co mówimy, ale również w jaki sposób mówimy. Każdy pracownik powinien wyrażać swoje zdanie w sposób uprzejmy oraz kulturalny. Zarówno dla kadr kierowniczych jak i dla zwykłych pracowników powinny być organizowane szkolenia z zakresu komunikacji interpersonalnej. Kurs komunikacji interpersonalnej pomoże uczestnikom szkolenia zrozumieć jakimi prawami rządzi się komunikacja międzyludzka.
Uczestnik szkolenia dowie się jak sprawić, by kontakt interpersonalny przebiegał w sposób wzorcowy. Do przeprowadzenia takiego kursu warto zaprosić doświadczoną i wykwalifikowaną firmę szkoleniową. Najlepiej wybrać firmę, która cieszy się pozytywnymi opiniami wśród swoich klientów. Wówczas szanse na to, że szkolenie odniesie pozytywny skutek są bardzo duże. Podsumowując wyżej zebrane rozważania, z całą pewnością można stwierdzić, że na sukces firmy składa się wiele różnorakich czynników, a jednym z takich czynników jest z całą pewnością właściwa komunikacja.
Do najczęstszych błędów komunikacyjnych można zaliczyć na przykład: zbyt niedokładne tłumaczenie zadań, brak aktywnego słuchania czy brak skupienia na rozmówcy. Aby takich błędów uniknąć należy zapoznać się z podstawowymi zasadami komunikacji interpersonalnej. Bardzo ważne jest by kontakty interpersonalne opierały się na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Pracownicy muszą mieć również świadomość, że oprócz tego co mówią, nie mniej istotne jest to w jaki sposób mówią. Szczególnie istotna jest właściwa komunikacja na linii podwładny-przełożony. Dobrze by było, gdyby zarówno podwładni jak i kierownicy brali udział w kursach interpersonalnych. Dzięki udziałowi pracowników w takich szkoleniach, atmosfera w firmie na pewno ulegnie poprawie.