Praca z ludźmi nigdy nie jest w 100% łatwa i przyjemna. Owszem, zdarzają się dni, kiedy wszystko sunie gładko, bywają jednak i takie, kiedy gdzie się człowiek nie odwróci tam napotyka na problem. Jedne są mniejsze, możliwe do rozwiązani jedną rozmową, czy mailem, inne z kolei powodują poważne ryzyko zarówno dla przełożonego jak i całej firmy.
Sytuacje trudne, jakie mogą się przytrafić w zależności od tego, czy są sprzeczne z polskim prawem karnym, czy tylko moralnym mogą skutkować nie tylko utratą reputacji firmy, często budowanej latami, ale również narazić na postępowanie karne i odpowiednie kary wymierzone przez sąd. Mowa tu między innymi o mobbingu, czy molestowaniu.
Te dwa pojęcia, choć często mylone i używane wymiennie oznaczają jednak dwa zupełnie różne zachowania, choć nie można wykluczyć, że mogą występować razem. Są one o tyle trudniejsze do rozwiązania, że żadna ze stron (ani poszkodowany, ani sprawca) przeważnie nie chcą ujawniać tego faktu.
Ofiara boi się o swoją pracę, o to, że prześladowca ją zniszczy, wystawi niepochlebną ocenę, rozpuści wśród znajomych opinię, że dany pracownik nie jest godny zaufania, lub zwyczajnie szantażuje ją ujawnieniem np. kompromitujących zdjęć. Boi się ona także, że pracodawca da wiarę słowom sprawcy, a sama mocnych dowodów przeciw niemu nie ma. Samo postępowanie w takich przypadkach, kiedy już zostaną odkryte, powinno być zdecydowane i radykalne.
Tylko wobec sprawcy – ofiara nie może ponieść żadnych konsekwencji, i tak już została wystarczająco skrzywdzona. Oczywiście należy także wdrożyć odpowiednie procedury, by takie sytuacje nie miały więcej miejsca.
Pracodawca powinien pamiętać, że jeżeli w jego firmie nie ma wprowadzonych odpowiednich procedur, pracownicy (w tym menadżerowie) nie są przeszkolenie w zakresie zapobiegania mobbingowi, bądź działania te nie są skuteczne, może on również zostać pociągnięty do odpowiedzialności za zaistniałe sytuacje.
Ponieważ temat jest dość trudny i z uwagi na delikatność w swej naturze warto, by każdy z pracodawców odpowiednio się do tematu przygotował, choćby uczestnicząc w szkoleniach, na których dowie się więcej o zapobieganiu i rozwiązywaniu sytuacji trudnych w organizacji.