Zasady dobrej komunikacji interpersonalnej
Komunikacja między ludźmi jest niezbędna dla funkcjonowania rozmaitych organizacji, jak i również całego społeczeństwa. Nie da się ukryć, że od właściwej komunikacji w firmie zależy to, czy będzie ona dobrze prosperowała. Błędy komunikacyjne są niestety bardzo powszechnym zjawiskiem w wielu organizacjach. Błędy komunikacyjne mogą przybierać rozmaitą postać. Czasami zdarza się, że podwładny źle zrozumiał polecenie przełożonego i wykonał zadanie w niewłaściwy sposób. Przyczyn złego zrozumienia polecenia może być tak naprawdę całe mnóstwo. Może to być rozkojarzenie podwładnego lub też zdenerwowanie wynikające z lękiem przed przełożonym. Wreszcie, winę za niezrozumienie polecenia przez podwładnego, może ponosić również przełożony.
Może on bowiem sformułować polecenie w sposób zbyt ogólnikowy i mało dokładny. Aby uniknąć na przyszłość podobnych błędów, przełożony powinien dbać o to, by w zrozumiały i dokładny sposób precyzować polecenia, a podwładny powinien pamiętać o tym, jak ważne jest dokładne słuchanie. Aktywne słuchanie to nic innego jak okazywanie osobie, z która rozmawiamy należytego szacunku i uwagi. Jeżeli przełożony dostrzeże zaangażowanie podwładnego w rozmowę, z całą pewnością postara się jak najdokładniej wyjaśnić mu na czym polega jego zadanie. Słuchanie w aktywny sposób opiera się na trzech istotnych zasadach.
Po pierwsze, jak już wspomniano wyżej, należy okazać naszemu rozmówcy szacunek. Po drugie, należy okazać pełne zrozumienie dla jego emocji. Po trzecie zaś, należy postarać się o to, by nasz rozmówca czuł się komfortowo. Warto również zadbać o to, by mówić głośno i wyraźnie. W wielu sytuacjach pożądane jest również utrzymywanie kontaktu wzrokowego z naszym rozmówcą. Należy również unikać zbyt ekspresyjnych gestów, które mogą odwrócić uwagę od wypowiadanych przez nas słów. Komunikacja interpersonalna w pracy nierzadko przebiega jednak w sposób pozostawiający wiele do życzenia. Nierzadko współpracownicy bywają dla siebie niemili, a czasem nawet są agresywni.
Nie da się ukryć, że agresja bardzo niekorzystnie wpływa na relacje w zespole i może upośledzić proces realizacji zadań firmowych. Źródłem agresji bardzo często bywa stres, dlatego pracodawca powinien zadbać o to, by atmosfera w miejscu pracy była przyjazna. Oczywiście nie wszystko zależy od pracodawcy, ale może on poprawić relacje w zespole, organizując różnego rodzaju wyjścia i wyjazdy integracyjne. Dobrym pomysłem będzie również organizacja szkoleń z zakresu zasad dobrej komunikacji interpersonalnej. Bardzo ważne, by w szkoleniu uczestniczyło jak najwięcej pracowników, zwłaszcza tych, którzy zajmują stanowiska kierownicze. Do przeprowadzenia szkolenia warto zaprosić doświadczoną i wykwalifikowaną firmę szkoleniową. Szkolenia z zakresu komunikacji interpersonalnej nierzadko prowadzone są przez wykwalifikowanych psychologów.
Poszukując firmy, którą zaprosimy do przeprowadzenia szkolenia, warto przejrzeć strony internetowe poszczególnych firm. Dobrze byłoby również sugerować się opiniami klientów o danej firmie. Im więcej pozytywnych opinii, tym większa szansa na to, że firma przeprowadzi szkolenie w sposób rzetelny. Podsumowując wyżej zebrane rozważania, z łatwością można stwierdzić, że życie ludzkie byłoby niemożliwe bez komunikacji. Jesteśmy uzależnieni od innych ludzi w różnych sytuacjach. Odpowiednie reagowanie na informacje zwrotne i otwartość na rozmówcę to komponenty właściwej komunikacji. Nie da się ukryć, że właściwa komunikacja w firmie usprawnia realizację zadań. Jak nie trudno zgadnąć, nierzetelna komunikacja, może realizację zadań upośledzić.
Aby komunikacja przebiegała we właściwy sposób, zarówno podwładni jak i przełożeni muszą przyswoić sobie zasady dobrej komunikacji. Jedną z takich zasad jest zasada aktywnego słuchania. Dużą rolę w dbałości o rzetelną komunikację w firmie odgrywa też pracodawca. Może on bowiem organizować wyjścia i wyjazdy integrujące pracowników. Jak bowiem powszechnie wiadomo, ludzie lepiej dogadują się w przyjaznej atmosferze.