Zasady dobrej komunikacji interpersonalnej

Komunikacja między ludźmi jest niezbędna dla funkcjonowania rozmaitych organizacji, jak i również całego społeczeństwa. Nie da się ukryć, że od właściwej komunikacji w firmie zależy to, czy będzie ona dobrze prosperowała. Błędy komunikacyjne są niestety bardzo powszechnym zjawiskiem w wielu organizacjach.

21 marca 2019
zdjęcie - Zasady dobrej komunikacji interpersonalnej

 Zasady dobrej komunikacji interpersonalnej

Komunikacja między ludźmi jest niezbędna dla funkcjonowania rozmaitych organizacji, jak i również całego społeczeństwa. Nie da się ukryć, że od właściwej komunikacji w firmie zależy to, czy będzie ona dobrze prosperowała. Błędy komunikacyjne są niestety bardzo powszechnym zjawiskiem w wielu organizacjach. Błędy komunikacyjne mogą przybierać rozmaitą postać. Czasami zdarza się, że podwładny źle zrozumiał polecenie przełożonego i wykonał zadanie w niewłaściwy sposób. Przyczyn złego zrozumienia polecenia może być tak naprawdę całe mnóstwo. Może to być rozkojarzenie podwładnego lub też zdenerwowanie wynikające z lękiem przed przełożonym. Wreszcie, winę za niezrozumienie polecenia przez podwładnego, może ponosić również przełożony.

Może on bowiem sformułować polecenie w sposób zbyt ogólnikowy i mało dokładny. Aby uniknąć na przyszłość podobnych błędów, przełożony powinien dbać o to, by w zrozumiały i dokładny sposób precyzować polecenia, a podwładny powinien pamiętać o tym, jak ważne jest dokładne słuchanie. Aktywne słuchanie to nic innego jak okazywanie osobie, z która rozmawiamy należytego szacunku i uwagi. Jeżeli przełożony dostrzeże zaangażowanie podwładnego w rozmowę, z całą pewnością postara się jak najdokładniej wyjaśnić mu na czym polega jego zadanie. Słuchanie w aktywny sposób opiera się na trzech istotnych zasadach.

Po pierwsze, jak już wspomniano wyżej, należy okazać naszemu rozmówcy szacunek. Po drugie, należy okazać pełne zrozumienie dla jego emocji. Po trzecie zaś, należy postarać się o to, by nasz rozmówca czuł się komfortowo. Warto również zadbać o to, by mówić głośno i wyraźnie. W wielu sytuacjach pożądane jest również utrzymywanie kontaktu wzrokowego z naszym rozmówcą. Należy również unikać zbyt ekspresyjnych gestów, które mogą odwrócić uwagę od wypowiadanych przez nas słów. Komunikacja interpersonalna w pracy nierzadko przebiega jednak w sposób pozostawiający wiele do życzenia. Nierzadko współpracownicy bywają dla siebie niemili, a czasem nawet są agresywni.

Nie da się ukryć, że agresja bardzo niekorzystnie wpływa na relacje w zespole i może upośledzić proces realizacji zadań firmowych. Źródłem agresji bardzo często bywa stres, dlatego pracodawca powinien zadbać o to, by atmosfera w miejscu pracy była przyjazna. Oczywiście nie wszystko zależy od pracodawcy, ale może on poprawić relacje w zespole, organizując różnego rodzaju wyjścia i wyjazdy integracyjne. Dobrym pomysłem będzie również organizacja szkoleń z zakresu zasad dobrej komunikacji interpersonalnej. Bardzo ważne, by w szkoleniu uczestniczyło jak najwięcej pracowników, zwłaszcza tych, którzy zajmują stanowiska kierownicze. Do przeprowadzenia szkolenia warto zaprosić doświadczoną i wykwalifikowaną firmę szkoleniową. Szkolenia z zakresu komunikacji interpersonalnej nierzadko prowadzone są przez wykwalifikowanych psychologów.

Poszukując firmy, którą zaprosimy do przeprowadzenia szkolenia, warto przejrzeć strony internetowe poszczególnych firm. Dobrze byłoby również sugerować się opiniami klientów o danej firmie. Im więcej pozytywnych opinii, tym większa szansa na to, że firma przeprowadzi szkolenie w sposób rzetelny. Podsumowując wyżej zebrane rozważania, z łatwością można stwierdzić, że życie ludzkie byłoby niemożliwe bez komunikacji. Jesteśmy uzależnieni od innych ludzi w różnych sytuacjach. Odpowiednie reagowanie na informacje zwrotne i otwartość na rozmówcę to komponenty właściwej komunikacji. Nie da się ukryć, że właściwa komunikacja w firmie usprawnia realizację zadań. Jak nie trudno zgadnąć, nierzetelna komunikacja, może realizację zadań upośledzić.

Aby komunikacja przebiegała we właściwy sposób, zarówno podwładni jak i przełożeni muszą przyswoić sobie zasady dobrej komunikacji. Jedną z takich zasad jest zasada aktywnego słuchania. Dużą rolę w dbałości o rzetelną komunikację w firmie odgrywa też pracodawca. Może on bowiem organizować wyjścia i wyjazdy integrujące pracowników. Jak bowiem powszechnie wiadomo, ludzie lepiej dogadują się w przyjaznej atmosferze.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

21 kwietnia 2020
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
21 kwietnia 2020
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
20 kwietnia 2020
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
20 kwietnia 2020
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
20 kwietnia 2020
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.