Love’em or Lose’em

2 marca 2018
zdjęcie - Love’em or Lose’em

Często słyszy się, że wymiana pracownika może kosztować firmę nawet dwa razy tyle, ile wynosiło jego roczne wynagrodzenie – ale czy zdawałeś sobie sprawę, że utrata kluczowego pracownika w nieodpowiednim momencie może kosztować nawet miliardy dolarów? Książka „Love’em or Lose’em” opowiada historię Johna, inżyniera osiągającego świetne wyniki, który dokonał ważnego odkrycia technologicznego i starał się otrzymać 15% podwyżki. Kiedy prośba została odrzucona, odszedł z firmy i przyłączył się do konkurencji. Dzięki sprytowi Johna, konkurencji udało się wynegocjować kilkumiliardowy kontrakt.

Nie każdy z nas jest Johnem, ale zastąpienie szczególnie uzdolnionych pracowników z dobrymi umiejętnościami zwykle kosztuje firmę 4-5 razy więcej, niż ich roczne wynagrodzenie; zdecydowanie więcej niż tradycyjnie podwojony dochód tej osoby. Co ma więc zrobić w takiej sytuacji menedżer? Dobra wiadomość jest taka, że istnieje mnóstwo strategii, które pomogą nam zatrzymać pracowników przy sobie.

W piątym wydaniu bestsellera, Kaye i Jordan-Evans zaznaczają, że w zachęcaniu pracowników do pozostania w firmie nie chodzi tylko o pieniądze. Tak, powinniśmy wypłacać im sprawiedliwe i konkurencyjne sumy, ale to nie to sprawi, że pozostaną przy nas. To, co im najbardziej służy to wsparcie i docenianie tego, co dla nas robią.

Według metod przedstawionych w podręczniku, kiedy John poprosił o podwyżkę, jego szef powinien był powiedzieć: „Nie wiem, ale sprawdzę czy byłoby to możliwe”. Następnie, powinien dowiedzieć się, czy John potrzebuje czegokolwiek innego poza podwyżką. Więcej wolnego lub elastycznego czasu pracy, bardziej spersonalizowanego miejsca pracy – istnieje wiele rzeczy pożądanych przez pracowników, które menedżerowie mogą bez problemu załatwić. Podwyżka jest symbolem szacunku dla wykonywanej pracy, ale istnieją też inne sposoby  na jego udowodnienie, niezwiązane z aspektem finansowym.

„Love’em or Lose’em” zaopatruje nas w łatwe, kreatywne pomysły na to, jak wyrazić sympatię, szacunek i docenić naszych pracowników. Oczywiście, strategie ich zatrzymania to również strategie zaangażowania. Jak zaznaczają autorzy, ludzie, którzy „odchodzą ale zostają”, czyli swój wysiłek ograniczają do minimum, mogą być równie szkodliwi jak ci, którzy fizycznie nie są już obecni w firmie.

A więc jaki jest główny powód, dla którego pracownicy odchodzą? Autorzy przeprowadzają złożone badanie, które udowadnia, że to złe relacje z szefem jak do tej pory stanowią główną przyczynę rezygnacji. 3 z 4 pracowników zgłasza, że to on jest najgorszą i najbardziej stresującą częścią ich pracy i 65% z nich twierdzi, że wolałoby nowego szefa zamiast podwyżki. Książka zawiera więc rozdział zatytułowany „Jerk: Don’t Be One”, który uczy menedżerów, jak polepszyć swoje stosunki z podwładnymi.

„Ludzie ostrzegali nas, żebyśmy nie publikowali tego rozdziału albo przynajmniej zrezygnowali z tego tytułu” mówią autorzy. Jacy konsultanci są na tyle szaleni, że nazywają swoich klientów głupcami? Ale ostatecznie menedżerowie nie sprzeciwili się temu rozdziałowi: przetrawili go. Co jak co, ale nikt nie chce być uznawany za głupca. To, jak postrzegają nas inni ludzie liczy się dla nas w mniejszym lub większym stopniu.

Dzięki książce możemy wypełnić mały test pokazujący jak blisko nam jest do takiej osoby: to świetne ćwiczenie na szczerość z samym sobą. Autorzy mówią: „Poważnie podejdź do wyników tego testu. Poproś, aby spojrzeli na nią twoi koledzy z pracy i dali ci informację zwrotną (jeśli nie masz żadnych kolegów, to może o czymś świadczyć).

„Love’em or Lose’em” uczy menedżerów, aby odkryli swoją kreatywną i ludzką stronę. Pokazuje, jak być bardziej elastycznym i od czasu do czasu zaginać pewne zasady. Zmusza do refleksji i umożliwia lepsze zorganizowanie swojego życia zawodowego.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

9 marca 2018
Książka autorstwa Setha Godina zachęca do tego, aby wprowadzić do swojego życia pewien wyjątkowy element – nazywany fioletową krową. Prostota tego przekazu odkrywa głębszy sens lektury: fioletowa krowa jest niczym innym, jak pewnym celem marketingowym i biznesowym, motywującym do działania i do tworzenia produktów oraz usług, które są atrakcyjne i wyróżniające się na tle innych.Podtytuł książki brzmi: „Zmień się i...
9 marca 2018
Historia upadku funduszu hedgingowego LTCM (Long Term Capital Management) zostaje opowiedziana po raz kolejny w książce Rogera Lowensteina, zatytułowanej „When genius failed: the rise and fall of Long Term Capital Management” i pozwala czytelnikom na wyciągnięcie pożytecznych wniosków, dzięki którym mogą lepiej zadbać o finanse swojej firmy.Fundusz ten prowadzony był przez grupę naukowców uhonorowanych Nagrodą Nobla z dziedziny ekonomii, którzy...
2 marca 2018
Często słyszy się, że wymiana pracownika może kosztować firmę nawet dwa razy tyle, ile wynosiło jego roczne wynagrodzenie – ale czy zdawałeś sobie sprawę, że utrata kluczowego pracownika w nieodpowiednim momencie może kosztować nawet miliardy dolarów? Książka „Love’em or Lose’em” opowiada historię Johna, inżyniera osiągającego świetne wyniki, który dokonał ważnego odkrycia technologicznego i starał się otrzymać 15% podwyżki. Kiedy prośba...
2 marca 2018
Menedżerowie HR i inni specjaliści w tej dziedzinie muszą wiedzieć, co robić w trudnych sytuacjach dotyczących swoich pracowników, dyscypliny czy zwolnień. Aby pomóc osobom pracującym w dziale zasobów ludzkich, specjaliści Shawn Smith i Rebecca Mazin opracowali 200 typowych i dokuczliwych pytań, z którymi takie osoby najczęściej spotykają się w swojej codziennej pracy.Książka „The HR Answer Book” omawia wiele problemów, z...
26 lutego 2018
„17 śmiertelnych błędów szefa” nie zalicza się do typowych lektur dla menedżerów. Jej autor, Rafał Szczepanik, trener z firmy szkoleniowej „Training Partners”, postanowił stworzyć pierwszą sensacyjną powieść menedżerską. Oznacza to, że książka z dziedziny zarządzania posiada cechy prawdziwego kryminału. Rozpoczyna się ona słowami: „3:49, 3:48, 3:47 – cyfry na wyświetlaczu metalowego, srebrzystego zegara nieubłaganie zbliżały się do zera. Janusz Czerwiński,...
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.