Od kiedy Polska dołączyła do Unii Europejskiej, z każdej strony płyną coraz to nowsze i kolejne zobowiązania, pakty, warunki i zasady. Wśród nich jednym z godnych uwagi systemów, które obowiązują państwa członkowskie jest system intrastat, czyli system statystyki handlu towarami pomiędzy państwami członkowskimi Uni Europejskiej. Został on wprowadzony w Polsce 1 maja 2004 roku, zaś sam funkcjonuje już od 1993 roku.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Obowiązki w zakresu statystyki obrotu towarowego pomiędzy Państwami członkowskimi Unii Europejskiej dotyczą podmiotów gospodarczych, które dokonują obrotu towarowego w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Szkolenie INTRASTAT pozwala przygotować się do regulacji prawnych.
Zapraszamy do linków bądź wpisania w wyszukiwarkę naszej strony fraz:
Pozwolą one poznać więcej szkoleń z interesującego Państwa obszaru.
Można go porównać do ogromnej bazy danych, która dodatkowo potrafi pozyskiwać informacje. Intrastat przekazuje informacje przedsiębiorców na temat dokonanego przewozu lub wywozu towarów pomiędzy poszczególnymi krajami, które są członkami Unii Europejskiej. Co więc zawiera taka informacja Intrastat?
Można w niej odnaleźć m. in. informacje o kraju pochodzenia towaru, jego masie, deklarowanej wartości, jednostkach miary (jeśli są konieczne). Pełni więc on funkcję sprawozdania, które jest obowiązkowo nałożone na podmioty prowadzące wymianę towarami. Powstał on, gdyż celem działania Unii Europejskiej, było zniesienie granic pomiędzy państwami członkowskimi unii, tworząc tym samym jednolity rynek.
W efekcie doprowadziło to do zaniku informacji na temat wymiany towarowej pomiędzy państwami. Chcąc ją odzyskać, utworzono nowy system statystyk handlu określony jako intrastat. Obecnie jednak nie jest on jedynym systemem, gdyż równocześnie funkcjonuje drugi system określony jako ekstrastat, który obejmuje relację wymiany towarów pomiędzy państwami Unii europejskiej a krajami trzecimi, czyli nie będącymi jej członkami.
Ważne jest to, że sam intarstat jest formą deklaracji, czyli informacji od przewoźników na temat wykonywanych transportów. Można dosuzkiwać się wielu zalet jego wprowadzenia (w przypadku Polski), m. in. pozwoliło to na zaniechanie służby celnej, co zwiększyło szybkość transportu pomiędzy krajami, jak i większa wygodę dla firm i ich klientów.
Dodatkowo, przekłada się to na globalizację nawet małych, niszowych rynków, które do tej pory nie mogły sobie pozwolić (ze względu na koszta) na sprzedaż poza granicami kraju.