Asertywność w pracy

Wiele osób boi się odmawiać w swoim miejscu pracy, w szczególności, jeżeli z jakąś prośbą wystąpi kierownik działu, a tym bardziej właściciel firmy. Obawiamy się, że odmawianie może prowadzić do braku premii, albo do spowolnienia kariery zawodowej i braku awansów. Paradoksalnie jednak, przyjmując na siebie wszystkie możliwe obowiązki jesteśmy zawaleni pracą, bierzmy mnóstwo nadgodzin, a gdy przychodzi do tematu awansu, premii, czy podwyżki nic nie otrzymujemy. 
     
    Wiele osób boi się odmawiać w swoim miejscu pracy, w szczególności, jeżeli z jakąś prośbą wystąpi kierownik działu, a tym bardziej właściciel firmy. Obawiamy się, że odmawianie może prowadzić do braku premii, albo do spowolnienia kariery zawodowej i braku awansów. Paradoksalnie jednak, przyjmując na siebie wszystkie możliwe obowiązki jesteśmy zawaleni pracą, bierzmy mnóstwo nadgodzin, a gdy przychodzi do tematu awansu, premii, czy podwyżki nic nie otrzymujemy.
     
    W związku z tym pracownik musi wiedzieć w jaki sposób i kiedy powiedzieć przełożonemu „nie”, tak by nie „podpaść” oraz nie spowolnić swojej kariery zawodowej. Asertywność w pracy to ważna cecha, która może znacząco podnieść komfort pracownika w miejscu zatrudnienia.

    Jeżeli szef lub bezpośredni przełożony przychodzi do pracownika z prośbą o wykonanie kolejnego zadania, czy zajęcia się następnym projektem, a pracownik ma już taką ilość obowiązków na głowie, iż nie ma czasu na zajmowanie się kolejnymi kwestiami nie powinien on udzielać od razu odpowiedzi ani twierdzącej, ani przeczącej, ale zakomunikować, iż musi on oszacować swoje obecne obłożenie obowiązkami i ilość realizowanych projektów i zadań, aby mieć pewność, czy może wziąć na swoje barki dodatkowy zestaw obowiązków, czy też nie. Przychodząc z powrotem na rozmowę w tej sprawie trzeba się dobrze przygotować.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Jak wyrażać swoje zdanie odważnie, spokojnie i bez lęku ? Jak komunikować swoje emocje  w sposób który nie narusza terytorium drugiej osoby? Jak zachować się w sytuacji konfliktowej? Zapraszamy do udziału w szkoleniach z asertywności i komunikacji interpersonalnej. Zobacz również szkolenia z rozwoju osobistego.

    Wiedzieć, jakie projekty i kiedy będzie się realizowało, by pokazać, iż niemożliwe jest zainstalowania w grafiku dodatkowych obowiązków. Co więcej, można też wskazać przy okazji innego pracownika, jaką osobę, która specjalizuje się w takiej dziedzinie i powinna być w stanie wykonać zadanie.

    Takie podejście pokazuje, że chociaż dany pracownik sam nie wykona konkretnego projektu, to jednak poszukuje rozwiązania problemu. Ponadto, wskazywanie na własny grafik i obłożenie obowiązkami ukazuje poziom profesjonalizmu.

    Każdy pracownik powinien również pamiętać, iż zgodnie z Kodeksem Pracy jest zobowiązany do wypełniania zobowiązań przełożonego dotyczących pracy, a nie życia prywatnego. Co za tym idzie, należy twardo mówić nie, jeśli szef prosi pracownika o odebranie prania, zrobienie kanapek, czy wyprowadzenie psa, gdy nie wchodzi to w zakres obowiązków pracowniczych i nie mamy ochoty tego robić.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    kontakt

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108

    firma szkoleniowa

    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.