Autorytet musi posiadać wiele cech osobowości, ogromną wiedzę tematyczną oraz szereg kompetencji. Autorytet to lider i przywódca, osoba godna zaufana, z ogromnym doświadczeniem, które stawia go na miejscu specjalisty. Rolą autorytetu jest łączenie ludzi, przekazywanie im wiedzy i doświadczenia, bycie na szczycie pewnego zgrupowania, dla którego świeci przykładem. Z pewnością każdy szef chciałby być również autorytetem dla swoich pracowników - wielu jednak nie wie, jak się nim stać.
Istnieją dwa rodzaje autorytetu: formalny i nieformalny. Autorytet formalny to osoba, która została wyznaczona do pełnienia danej funkcji. Pewnie wielu z nas spotkało się ze specjalistami, którzy nie mają pojęcia nawet dlaczego wykonują daną funkcję - niestety, mianowany przywódca rzadko kiedy może być tak skuteczny i podziwiany jak ten, który naturalnie doszedł do danego szczebla w drabinie kariery.
Naturalne autorytety to osoby, które nie przechwalają się swoją wiedzą, rzadko kiedy od razu piastują wysokie stanowiska - a mimo to każdy wie, do kogo zwrócić się z danym problemem.
W każdej organizacji możemy wyróżnić kilka rodzajów autorytetów. Osoby, które posiadają bardzo bogatą wiedzę branżową, są znakomitymi specjalistami w swojej dziedzinie i traktowane są jako autorytety w wąskich tematach. Istnieją również autorytety społeczne - zwykle ich działanie możemy wyróżnić na podstawie grupy liderów, z których jeden jest wyjątkowo lubiany a nawet podziwiany. To przeważnie osoba z bardzo trwałym kręgosłupem moralnym, uczciwa i pomocna, która - kolokwialnie mówiąc - skoczyłaby w ogień za swoimi pracownikami.
Czy można stać się autorytetem? Oczywiście - w końcu każdy, kto dziś jest na tym miejscu, zaczynał od zera. Bądźmy jednak szczerzy: każdy autorytet posiada pewne cechy osobowości i predyspozycje, które sprawiają, że zyskuje on uznanie innych. Nie ulega wątpliwością jednak, by warto nad sobą pracować tak, byśmy byli dobrymi współpracownikami, którzy mają szansę odnieść społeczny sukces.