Bariery komunikacyjne a efektywność pracowników
Właściwy proces komunikacji jest niezwykle ważny, chociażby dla efektywnej współpracy w ramach zespołu pracowników. W momencie, w którym pojawiają się zaburzenia komunikacyjne i występują bariery komunikacyjne, to wówczas wzrasta prawdopodobieństwo sytuacji konfliktowych. Co to jest proces komunikacji i z jakimi barierami mamy najczęściej do czynienia? Jak dbać o to, aby komunikacje przebiegała sprawnie i przyczyniała się do wzrostu efektywności pracowników? Czy da się wyszkolić umiejętności komunikacyjne? To tylko garstka pytań, jakie na co dzień zadaje sobie wielu managerów odpowiedzialnych za poprawę komunikacji pomiędzy pracownikami w firmie.
Co to jest proces komunikacji interpersonalnej?
Ludzie ze sobą rozmawiają, codziennie wypowiadanych jest bardzo wiele słów - jedne z nich są bardzo ważne, inne z kolei nie mają większego znaczenia. Aby mógł zaistnieć proces komunikacji musi zostać spełnionych kilka warunków. Po pierwsze, musi być nadawca komunikatu, czyli osoba, która wypowiada daną kwestię. Po drugie, musi także zaistnieć owa kwestia, która w tym przypadku staje się komunikatem. Proces komunikacji będzie pełny tylko i wyłącznie wówczas, jeżeli oprócz nadawcy i komunikatu, będzie występował także odbiorca. W skrócie można powiedzieć, że proces komunikacji jest to przekazywanie komunikatu pomiędzy nadawcą a odbiorcą. Cały szkopuł polega na tym, aby komunikat został przekazany w taki sposób, aby w niezmienionej formie dotarł do odbiorcy, a ponadto, aby odbiorca dobrze zrozumiał co nadawca miał na myśli. Niestety, na co dzień występuje szereg barier w komunikacji, które skutecznie utrudniają porozumiewanie się.
Najczęstsze bariery komunikacyjne rodzaje
Na przestrzeni lat, odkąd nauka na poważnie zajęła się procesem komunikacji, powstał cały szereg klasyfikacji barier komunikacyjnych. Jedną z najbardziej rozpowszechnionych jest klasyfikacja według Łasińskiego. Wyróżnia on trzy podstawowe grupy barier komunikacyjnych, do których zaliczają się bariery psychologiczne, środowiskowe oraz semantyczne. Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że zbyt duża ilość osób uczestniczących w rozmowie, nadmierny hałas czy presja czasu, to czynniki, które w znaczny sposób mogą przyczynić się do zniekształcenia przekazywanego komunikatu. O ile na czynniki zewnętrzne często nie ma się zbyt wielkiego wpływu, co najwyżej na rozmowę można wybrać nieco inne miejsce, w którym będzie nieco ciszej, o tyle czynniki psychologiczne, takie jak wewnętrzna nieśmiałość czy nieumiejętność słuchania da się efektywnie kształtować, chociażby poprzez uczestnictwo w specjalistycznych szkoleniach dotykających problematyki barier w komunikacji. Doskonałym miejsce do tego będzie kurs komunikacji interpersonalnej.
Efektywna komunikacja interpersonalna - jak ją osiągnąć?
Aby komunikacja była skuteczna, to bez wątpienia należy nad nią pracować i to zarówno wchodząc w ramach ćwiczeń w rolę mówcy jak i w rolę słuchacza - ćwicząc choćby aktywne słuchanie. Kurs komunikacji interpersonalnej umożliwia przećwiczenie na sucho wielu różnorodnych scenariuszy, które przygotują do efektywnego działania nawet w bardzo trudnym środowisku, w którym kumulują się zróżnicowane bariery komunikacyjne. Warto wybrać warsztaty, które organizuje doświadczona firma szkoleniowa. Na rynku usług szkoleniowych nie brakuje ciekawych propozycji. Niektóre z nich kuszą atrakcyjną ceną, inne obszernym programem. Zawsze należy się dokładnie zapoznać z daną propozycją i porównać ją z innymi ofertami. Udział w szkoleniu to zazwyczaj dosyć duży wydatek, warto więc zadbać o to, aby były to pieniądze dobrze wykorzystane. Szkolenia komunikacyjne to niezmiernie istotna kwestia w rozwoju pracowników, managerowie powinni przekonywać władze firm do tego, aby dla wszystkich pracowników organizować szkolenia z komunikacji interpersonalnej. Jeżeli zespół będzie się dobrze ze sobą porozumiewał, to znacznie spadnie ilość sytuacji konfliktowych, a przez to podniesie się wydajność i w krótkim czasie mogą znacznie wzrosnąć zyski firmy.