Bariery komunikacyjne a efektywność pracowników

Właściwy proces komunikacji jest niezwykle ważny, chociażby dla efektywnej współpracy w ramach zespołu pracowników. W momencie, w którym pojawiają się zaburzenia komunikacyjne i występują bariery komunikacyjne, to wówczas wzrasta prawdopodobieństwo sytuacji konfliktowych. Co to jest proces komunikacji i z jakimi barierami mamy najczęściej do czynienia?

19 marca 2019
zdjęcie - Bariery komunikacyjne a efektywność pracowników

 Bariery komunikacyjne a efektywność pracowników

Właściwy proces komunikacji jest niezwykle ważny, chociażby dla efektywnej współpracy w ramach zespołu pracowników. W momencie, w którym pojawiają się zaburzenia komunikacyjne i występują bariery komunikacyjne, to wówczas wzrasta prawdopodobieństwo sytuacji konfliktowych. Co to jest proces komunikacji i z jakimi barierami mamy najczęściej do czynienia? Jak dbać o to, aby komunikacje przebiegała sprawnie i przyczyniała się do wzrostu efektywności pracowników? Czy da się wyszkolić umiejętności komunikacyjne? To tylko garstka pytań, jakie na co dzień zadaje sobie wielu managerów odpowiedzialnych za poprawę komunikacji pomiędzy pracownikami w firmie.

Co to jest proces komunikacji interpersonalnej?

Ludzie ze sobą rozmawiają, codziennie wypowiadanych jest bardzo wiele słów - jedne z nich są bardzo ważne, inne z kolei nie mają większego znaczenia. Aby mógł zaistnieć proces komunikacji musi zostać spełnionych kilka warunków. Po pierwsze, musi być nadawca komunikatu, czyli osoba, która wypowiada daną kwestię. Po drugie, musi także zaistnieć owa kwestia, która w tym przypadku staje się komunikatem. Proces komunikacji będzie pełny tylko i wyłącznie wówczas, jeżeli oprócz nadawcy i komunikatu, będzie występował także odbiorca. W skrócie można powiedzieć, że proces komunikacji jest to przekazywanie komunikatu pomiędzy nadawcą a odbiorcą. Cały szkopuł polega na tym, aby komunikat został przekazany w taki sposób, aby w niezmienionej formie dotarł do odbiorcy, a ponadto, aby odbiorca dobrze zrozumiał co nadawca miał na myśli. Niestety, na co dzień występuje szereg barier w komunikacji, które skutecznie utrudniają porozumiewanie się.

Najczęstsze bariery komunikacyjne rodzaje

Na przestrzeni lat, odkąd nauka na poważnie zajęła się procesem komunikacji, powstał cały szereg klasyfikacji barier komunikacyjnych. Jedną z najbardziej rozpowszechnionych jest klasyfikacja według Łasińskiego. Wyróżnia on trzy podstawowe grupy barier komunikacyjnych, do których zaliczają się bariery psychologiczne, środowiskowe oraz semantyczne. Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że zbyt duża ilość osób uczestniczących w rozmowie, nadmierny hałas czy presja czasu, to czynniki, które w znaczny sposób mogą przyczynić się do zniekształcenia przekazywanego komunikatu. O ile na czynniki zewnętrzne często nie ma się zbyt wielkiego wpływu, co najwyżej na rozmowę można wybrać nieco inne miejsce, w którym będzie nieco ciszej, o tyle czynniki psychologiczne, takie jak wewnętrzna nieśmiałość czy nieumiejętność słuchania da się efektywnie kształtować, chociażby poprzez uczestnictwo w specjalistycznych szkoleniach dotykających problematyki barier w komunikacji. Doskonałym miejsce do tego będzie kurs komunikacji interpersonalnej.

Efektywna komunikacja interpersonalna - jak ją osiągnąć?

Aby komunikacja była skuteczna, to bez wątpienia należy nad nią pracować i to zarówno wchodząc w ramach ćwiczeń w rolę mówcy jak i w rolę słuchacza - ćwicząc choćby aktywne słuchanie. Kurs komunikacji interpersonalnej umożliwia przećwiczenie na sucho wielu różnorodnych scenariuszy, które przygotują do efektywnego działania nawet w bardzo trudnym środowisku, w którym kumulują się zróżnicowane bariery komunikacyjne. Warto wybrać warsztaty, które organizuje doświadczona firma szkoleniowa. Na rynku usług szkoleniowych nie brakuje ciekawych propozycji. Niektóre z nich kuszą atrakcyjną ceną, inne obszernym programem. Zawsze należy się dokładnie zapoznać z daną propozycją i porównać ją z innymi ofertami. Udział w szkoleniu to zazwyczaj dosyć duży wydatek, warto więc zadbać o to, aby były to pieniądze dobrze wykorzystane. Szkolenia komunikacyjne to niezmiernie istotna kwestia w rozwoju pracowników, managerowie powinni przekonywać władze firm do tego, aby dla wszystkich pracowników organizować szkolenia z komunikacji interpersonalnej. Jeżeli zespół będzie się dobrze ze sobą porozumiewał, to znacznie spadnie ilość sytuacji konfliktowych, a przez to podniesie się wydajność i w krótkim czasie mogą znacznie wzrosnąć zyski firmy.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

21 kwietnia 2020
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
21 kwietnia 2020
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
20 kwietnia 2020
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
20 kwietnia 2020
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
20 kwietnia 2020
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.