Jak aktywnie słuchać klienta?

Zarówno potencjalni, jak i stali kontrahenci chcą wiedzieć, że są słuchani, że ich potrzeby odgrywają rolę w rozwoju przedsiębiorstwa oraz że jego opinia ma znaczenie. Po spełnieniu wszystkich tych warunków, firma zyskuje w oczach konsumentów. Najlepszym ku tego sposobem są techniki aktywnego słuchania.

Gamma - Jak aktywnie słuchać klienta?

 
Jak aktywnie słuchać klienta?

Zarówno potencjalni, jak i stali kontrahenci chcą wiedzieć, że są słuchani, że ich potrzeby odgrywają rolę w rozwoju przedsiębiorstwa oraz że jego opinia ma znaczenie. Po spełnieniu wszystkich tych warunków, firma zyskuje w oczach konsumentów. Najlepszym ku tego sposobem są techniki aktywnego słuchania.

Na czym polegają takie techniki?

Dobry sprzedawca wie, jak na nawiązać kontakt z klientem, więź, która przedkłada się na dalszą relację. Budowana jest ona w oparciu o zrozumienie celów i ról obu stron oraz oczekiwania płynące z zawieranej transakcji. Aby stworzyć takie połączenie, klient musi wiedzieć, że informacje, jakie przekazuje sprzedawcy, są właściwie interpretowane i będą odpowiednio wykorzystywane do zapewniania mu tego, czego chce.

Właśnie w celu osiągnięcia takiego efektu powstały różnorodne techniki aktywnego słuchania, a ich najważniejszym celem jest przekazanie klientowi, że sprzedawca jest zainteresowany nim i tym, co ma do zaoferowania w zamian za korzyści płynące ze współpracy.

Jednak nie są one jedynie stosowane w kontaktach na linii sprzedający-konsument. Istotną rolę odgrywają także wewnątrz zespołu pracowniczego. Pomocne jest tutaj szczególnie szkolenie komunikacja w zespole prezentujące szereg sposobów na zasygnalizowanie zainteresowania.

Jak pokazać, że wykorzystujemy aktywne słuchanie?

Rzecz wydaje się trudna, jednak po bliższym zapoznaniu się z metoda oraz krótkim omówieniem znaczenia skutecznego ich wykorzystywania, pracownicy i sprzedawcy mogą szybko zrozumieć i zacząć wykorzystywać poszczególne techniki. Ważne jest, abyśmy wiedzieli, że potrzebować będziemy nie tylko wiedzy fachowej czy dobrej znajomości oferty, ale przede wszystkim samoświadomości i umiejętności modelowania ruchów własnego ciała. To istotny element, który jest kluczowy dla skuteczności części technik.

Cała rzecz zasadza się na tym, że pracownik powinien odbyć szkolenie komunikacja interpersonalna. Choć w codziennym życiu porozumiewamy się nieustannie, czerpiąc mniej lub bardziej potrzebne informacje, to jednak często dzieje się to nieświadomie. Naśladujemy jakieś zachowanie, staramy się wytworzyć atmosferę zaufania i relaksu, która będzie sprzyjała potrzymaniu rozmowy. Zwykle dzieje się tak w towarzystwie osób, które pracownik lubi albo ma „wspólny język”. Na swój sposób odzwierciedlamy zachowanie rozmówcy, dając mu do zrozumienia, że cała nasza uwaga jest poświęcona właśnie jemu. Szkolenie z komunikacji między ludźmi pozwoli nam świadome kontrolowanie emocji oraz złych nawyków i wykorzystywanie ich nawet w bardziej formalnych sytuacjach.

Czy aktywne słuchanie polega tylko na mimice?

To także sposób, w jaki się mówi, porozumiewa z rozmówcą. Można powtarzać jego wypowiedź, dokonując parafrazy bądź poprosić o doprecyzowanie jakiegoś fragmentu, co jest sygnałem, że sprzedawca bądź kolega z zespołu pracowniczego wykazuje chęć do zrozumienia opinii i wypowiadanych poglądów. Sprawia to, że rodzi się zaufanie, konieczne w relacjach, gdzie może się okazać, że trzeba będzie poprawiać błędy albo działać z wyprzedzeniem bez pewności, co do rezultatów naszych działań.

Równie istotne, co rzeczywiste słuchanie, są prośby o powtórzenie, zadawanie pytań czy proste „tak” w trakcie dłuższej wypowiedzi. Rozmówcy poszukują kontaktu i kiedy uzyskują potwierdzenie, że został nawiązany, znacznie chętniej otwierają się i chętnie dzielą się szczegółami i własnymi oczekiwaniami.

Również w przypadku pytań mamy do czynienia z pytaniami zamkniętymi, po których oczekujemy konkretnej odpowiedzi, otwartymi, kiedy niczego nie zakładamy, a jedynie chcemy się dowiedzieć czegoś więcej o danej osobie, sugerującymi, czyli takimi, które wskazują, na jakiej odpowiedzi nam zależy.

Wszystkie wymienione powyżej techniki aktywnego słuchania służą nawiązywaniu relacji z ludźmi w życiu codziennym, ale także w życiu zawodowym, co jest dużo bardziej istotne, ponieważ nie polega na spontanicznych reakcjach w takim samym stopniu, jak w przypadku bliższych, mniej formalnych kontaktów. Aktywne słuchanie sprawia, że zdobywamy zaufanie, a tym samym budujemy trwałą więź z klientem i kolegą z pracy, która rzutuje potem na nasze kontaktu w przyszłości.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

strefy wiedzy

WikiGamma

WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A

Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie

Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video

Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek

Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły

Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
Voucher rozwojowy 2025