Biznes i nauka – action learning wady i zalety
Nowoczesny biznes nie lubi stagnacji. Wymaga nieustannego rozwoju i działania. Przedsiębiorcy szukają wciąż nowych metody zarządzania, które sprawią, że zespoły będą działać jeszcze bardziej efektywnie. Świetnym rozwiązaniem w wielu przypadkach jest niezmiernie ostatnio popularny action learning. Na czym polega ta metoda i jak ją stosować dla rozwoju przedsiębiorstwa, dowiecie się z dzisiejszego artykułu.
Odległe początki i ponadczasowa nowoczesność action learningu
Metoda określana jako action learning wcale nie jest wymysłem naszych czasów, a została stworzona wiele lat temu przez brytyjskiego profesora akademickiego Reginalda Revansa. Jego doświadczenia uczelniane stały się podstawą do stworzenia nowatorskiej koncepcji rozwiązywania problemów, która sprawdza się również w nowoczesnym biznesie.
Stwierdził on między innymi, że techniki ze świata nauki, w którym zespół specjalistów-badaczy pochyla się wspólnie nad danym zagadnieniem, dzieląc się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem, mogą równie mocno procentować w biznesie i zarządzaniu firmą.
Revans mawiał też, że nie ma nauki bez akcji oraz nie ma akcji bez nauki. To zdanie stało się podstawą dla całej metody rozwiązywania problemów, powszechnie znanej jako action learning.
Action learning – co to takiego?
Na czym tak naprawdę polega metoda, stworzona przez Revansa i doskonalona przez kolejnych specjalistów? To w znacznym uproszczeniu proces, podczas którego poddaje się analizie własne zachowania, aby znaleźć ich słabe strony, poprawić je i wykreować najlepsze możliwe rozwiązanie dla danej sytuacji.
Proces zachodzi w stałych grupach, które spotykają się regularnie (z ang. action learning sets). Składa się on z czterech etapów. Podczas pierwszego z nich jeden z członków określa problem. Grupa stara się jak najlepiej zrozumieć sytuację, dzięki stawianiu pytań, które pomagają w przeanalizowaniu zagadnienia. Później następuje faza, w której zadający pytania formułują swoje spostrzeżenia, dzielą się doświadczeniami i odczuciami na dany temat. Ostatnim etapem jest zapisanie wszystkich wniosków przez przedstawiającego problem i samodzielne podjęcie decyzji, w jaki sposób go rozwiązać.
Kto szuka, ten znajduje rozwiązanie - action learning pytania
Mówiąc najprościej, naukę w przypadku tej metody można opisać, jako sumę tradycyjnych metod przekazywania wiedzy oraz stawiania pytań. Do najczęściej zadawanych zalicza się te zaczynające się od:
- gdzie?
- kto?
- kiedy?
- co?
- dlaczego?
- jak dużo lub jak wiele?
Pozwalają one dokładnie poznać zaistniałą sytuację, zbudować jej obraz, a następnie pomóc w znalezieniu skutecznego sposobu rozwiązania problemu.
Action learning wady i zalety
Action learning jest jedną z metod coraz chętniej stosowanych w firmach, które stawiają na pracę w grupach. Osoby zarządzające wraz z zespołami (najczęściej od 6 do 8 osób) są wysyłane na action learning szkolenia, pozwalające na doskonalenie umiejętności własnych i zespołowych, poprawę wzajemnych relacji i poziomu zintegrowania grupy.
Dzięki action learning każdy czuje się równie potrzebny i stanowi część zespołu. Wpływa to znacząco na zmotywowanie uczestników, zwiększenie ich satysfakcji i efektywności.
Czy istnieją wady tego sposobu działania? Niestety, wymaga on, aby grupa była w pełni dojrzała zawodowo i otwarta na wszystkich swoich członków. Podstawę do przeprowadzenia procesu stanowi bowiem szczere przedstawienie zagadnienia i sposobów na rozwiązanie go. Wiąże się to często z dużą ilością zmian we własnym postępowaniu, modyfikacji dotychczasowych planów i pomysłów.
Sposób w jaki zaimplementować metodę stworzoną przez Revansa w warunkach firmowych, najpełniej można poznać podczas specjalistycznych szkoleń. Osoby zainteresowane takim działaniem mogą również zainteresować się tym, jak wygląda action learning certyfikacja. Istnieją różne poziomy warsztatów dla osób i organizacji, które chciałyby wdrożyć się w tę filozofię działania, a następnie wykorzystać ją w swojej codziennej pracy.
Nie od dziś wiadomo, że praca w zespole może być bardzo skuteczna i efektywna. Właściwie przeprowadzony action learning potrafi wycisnąć z niej wszystko to, co najlepsze. I nie trzeba do tego skomplikowanych działań. Poprzez wykorzystanie doświadczenia i wiedzy członków grupy oraz konkretne, dobrze postawione pytania, zawsze udaje się znaleźć wyjście z nawet najtrudniejszej biznesowej sytuacji.