Co nas stresuje w pracy?
Stopień odporności na stres jest kwestią indywidualną dla każdego z nas. To właśnie dlatego jedni ludzie są w stanie wykonywać zawody, w których przetrwanie jednego dnia stanowiłoby dla innych nie lada wyzwanie. Naturalne predyspozycje sprawiają, że część z nas lubi i umie funkcjonować w ciągłym biegu, działać pod presją czasu i wykonywać wiele obowiązków i prowadzić wiele spraw równocześnie.
Inni potrzebują natomiast spokoju, stałego i uporządkowanego harmonogramu działań. To ważna wiedza o nas samych, która pozwala nam odnaleźć swoje powołanie i efektywnie funkcjonować w życiu zawodowym.
Nie oznacza to jednak, że tak zwane „osoby odporne na stres” nie odczuwają go wcale. Odczuwają, jednak lepiej go znoszą, nie wywołuje on u nich paraliżu i nie przeszkadza w działaniu. Po prostu lepiej sobie z nim radzą. Można jednak wymienić kilka uniwersalnych czynników, które stresują ludzi, w życiu zawodowym. Co więc wywołuje stres w pracownikach?
Po pierwsze presja czasu. To czynnik najczęściej wywołujący odczucie stresu w pracy. Konieczność wykonywania działań szybko i bezbłędnie może stresować. Po drugie natłok obowiązków. Ich duża ilość, spadająca na nas sprawia, że zaczynamy się stresować nawet jeśli finalnie bez problemu uda nam się je wykonać w zakładanym czasie. Jednak te przyczyny wydają się być oczywiste i musimy nauczyć sobie z nimi radzić.
Z pomocą mogą przyjść nam stosowne kursy. Każdy pracownik powinien odbyć szkolenie jak radzić sobie ze stresem. Osoby na kierowniczych emocjach dodatkowo mogą wybrać się na zarządzanie emocjami szkolenie.
Poważne problemy zaczynają się jeśli stres wywołują w nas warunki panujące w danym miejscu pracy. W ej kategorii jako najczęstsze przyczyny stresów możemy wymienić dezorganizacje w miejscu pracy wywołaną częstymi zmianami personalnymi czy też niepewnością związaną ze stałością zatrudnienia. Strach przed utratą pracy jest czynnikiem bardzo stresogennym. Do występowania częstego i intensywnego stresu przyczynia się także zła atmosfera w miejscu pracy.
Może to dotyczyć zarówno napiętej sytuacji pomiędzy współpracownikami, jak i niewłaściwego zarządzania ze strony przełożonego. Szczególnym źródłem stresu jest występowanie sytuacji patologicznych w miejscu pracy, takich jak na przykład mobbing.