Co to jest ewaluacja projektu edukacyjnego?
Ewaluacja projektu edukacyjnego jest kompleksową oceną danego programu, polityki, czy inwestycji biorącą pod uwagę poszczególne stadia takie jak: planowanie, realizacja i pomiar rezultatów. Ewaluacja dostarcza istotnych informacji wykorzystywanych w procesie decyzyjnym. Obecnie dużą rolę odgrywają ewaluacja szkolenia. Niezwykle ważna jest efektywność szkoleń.
Co to jest ewaluacja projektu edukacyjnego?
Ewaluacja szkolenie definicja jest procesem mającym charakter praktyczny, którego głównym zadaniem jest ustalenie czy dany projekt osiągnął zakładane cele i rezultaty. Warto zawsze pamiętać o tym, aby po zrealizowanym przedsięwzięciu, a czasem nawet w trakcie jego trwania przeprowadzić ewaluację, bowiem jest ona oceną wartości projektu.
Najczęściej ewaluacja szkolenie definicja jest postrzegana jako:
- szczegółowa ocena wartości danego projektu czy programu poprzez porównanie rezultatów projektu ze wstępnymi zamierzeniami. Ewaluacja projektu edukacyjnego jest czyniona za pomocą analizy, generalizacji, syntezy oraz wnioskowania.
- proces systematycznego zbierania, a następnie analizowania poszczególnych informacji
Ewaluacja szkolenia definicja, i jej rodzaje
Ewaluacja szkolenia definicja wyróżnia kilka rodzajów tego zjawiska w zależności do etapu danego projektu. Wyróżnia się:
- ewaluację ex-ante – która to jest przeprowadzana przed rozpoczęciem działań i ma ona na celu określenie trafności zamierzonych przedsięwzięć zgodnie z założeniami danego projektu.
- ewaluację mid-term – wykonuje się ją podczas trwania projektu i ocenia na osiągnięte etapy, produkty oraz rezultaty. Ocena taka daje możliwość modyfikacji działania w taki sposób, aby lepiej zostały zrealizowane zamierzone cele.
Ewaluację ex-post – jest ona przeprowadzana po zakończeniu danego projektu i ma ona na celu zbadanie długotrwałych rezultatów. Ponadto ocenia ona realizację poszczególnych etapów i stopień realizacji poszczególnych celów.
Ewolucja szkolenie, a efektywność szkoleń
Ewaluacja szkolenia są owszechnie stosowanym procesem mierzenia zmian, które zaszły od początku szkolenia aż do momentu zastosowania ich podczas pracy. Zatem ewaluacja szkolenie dotyczy wpływu szkolenia na poszczególnych pracowników oraz firmę.
Ewaluacja szkolenia w tym zakresie powinny być prowadzone w przyjemnej atmosferze oraz w ciekawy sposób przez doświadczonych w tej dziedzinie trenerów. Ewaluacja szkolenie powinno dawać każdemu uczestnikowi kursu mnóstwo narzędzi oraz inspiracji służących do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
Ewaluacja szkolenia – poszczególne etapy
Efektywność szkoleń jest bardzo istotna, zatem wyróżnia się poszczególne etapy przygotowania szkolenia tj:
- Analiza
- Projekt
- Rozwój
- Implementacja
- Ocena
Analiza jest pierwszym etapem i wówczas należy zawsze ustalić szczegółowe warunki, w których funkcjonować będzie tworzone szkolenie. Obejmuje ona kilka istotnych czynników wśród których można wymienić:
- ustalenie zakresu projektu
- charakterystykę danej grupy docelowej – a więc ustalenie kto będzie odbiorcą treści, jaka jest wiedza osób które będą brać udział w szkoleniu
- profesjonalne określenie potrzeb szkoleniowych
- wybór technologii, która będzie służyć do przeprowadzenia szkolenia
- ustalenie priorytetowych celów
- zaplanowanie ram czasowych
Zebranie wszystkich potrzebnych informacji może przebiegać z pomocą ankiet lub wywiadów z odbiorcami końcowymi lub z osobami odpowiedzialnymi za organizację szkolenie.
Faza projektu – wówczas to ustalane są warunki szkolenia, a następnie dobierane odpowiednie środki. Na tym etapie dobiera się poszczególne treści, interakcje czy multimedia.
Prace rozwojowe – etap ten obejmuje przygotowanie niezbędnych elementów szkolenia takich jak: teksty, symulacje filmów, animacje, interakcje oraz ciekawe gry.
Implementacja – na tym etapie kurs jest instalowany w tym środowisku, z którego będą korzystać uczestnicy. Końcowe uruchomienie jest poprzedzone zawsze odpowiednimi testami funkcjonalności. Od chwili dystrybucji zgromadzonych materiałów rozpoczyna się proces nauczania.
Ocena – wówczas to ocenianie są poszczególne treści przygotowanego szkolenia.
Poszczególne etapy przygotowywania szkolenia, a następnie zgromadzone wnioski oraz spostrzeżenia służą metodycznemu oraz technicznemu poprawieniu jakości szkoleń.