Typologii kultury organizacyjnej jest bardzo wiele: wielu przedstawicieli różnych nurtów zarządzania tworzyło swoje własne koncepcje i podziały, które były do siebie zbliżone lub różniły się elementarnymi wartościami. Jednym z najpopularniejszych podziałów kultury organizacyjnej jest ten, który stworzył Kim Cameron i Robert Quinn w 2006 roku, i który do dziś może uchodzić za jeden z najbardziej uniwersalnych modeli.
Kultura klanu
Kultura organizacyjna firmy, która może zostać przypasowana do tej kategorii, charakterystyczna jest dla małych, lokalnych firm. To rodzaj przedsiębiorstw, w których wszyscy wyznają te same wartości, posiadają zbliżone cechy osobowości oraz utrzymują przyjacielskie relacje. Przedsiębiorstwo jest więzią, która ich łączy. Kultura klanu charakteryzuje się również partnerskim nastawieniem do klientów, swobodą działań oraz traktowaniem wszystkich pracowników na równi.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Umiejętność wyrażania swoich myśli w zrozumiały sposób oraz uważnego słuchania innych to podstawowe kompetencje w miejscu pracy oraz w życiu prywatnym. Twórz pozytywne relacje w swoim miejscu pracy. Zmiana zaczyna się od Ciebie. Dowiedz się jak komunikować się skutecznie.Zobacz:
Kultura hierarchii
Kultura hierarchii jest całkowitym przeciwieństwem kultury klanu. To rodzaj kultury wykorzystywany w ogromnych, międzynarodowych korporacjach. Jest wysoce sformalizowana i zbiurokratyzowana, charakteryzuje się bardzo dużą ilością różnych szczebli zawodowych. Często uniemożliwia kontakty międzyludzkie oraz sprawia, że każda sytuacja jest rozwiązywana na danym szczeblu.
Kultura adhokracji
To kultura cechująca organizacje innowacyjne, które nastawione są na płynność i ciągłe zmiany. Często wykorzystywana w przedsiębiorstwach, które nastawione są na stały rozwój, dynamikę oraz dostosowanie do zmieniającej się rzeczywistości. W kulturze adhokracji władzę sprawują ci, którzy najlepiej znają dane zagadnienie: często więc w zależności od projektu może być tworzony całkowicie inny zespół, z innymi liderami i kierownikami.
Kultura rynku
To z pewnością kultura, która jest popularna w ogromnych przedsiębiorstwach sprzedażowych. Najważniejszą jej zasadą jest to, że należy podnosić wyniki sprzedażowe. Kultura rynku cechuje się wrogim nastawieniem do konkurencji, czasem nawet do klienta: traktowany jest on jedynie jako docelowy punkt sprzedaży, nie jako partner lub osobna jednostka.
Tworzenie kultury organizacyjnej zależy się już na etapie tworzenia organizacji. Często od podejścia oraz osobowości założycieli zależy to, w jakim kierunku będzie podążać rodzaj kultury organizacyjnej w późniejszym czasie.