Czy odejście pracownika, źle świadczy o szefie firmy?
Zmieniająca się sytuacja na rynku pracy sprawia, że dobry i solidny pracownik z doświadczeniem jest prawdziwym skarbem dla większości pracodawców. Jednak czasem się zdarza, że trudne relacje między podwładnym, a przełożonym są główną przyczyną odejścia dobrego pracownika z firmy. Jak odejście pracownika wpływa na dalsze funkcjonowanie firmy?
Czasem ogromnym zaskoczeniem dla szefa jest fakt, że dobry pracownik odchodzi z jego firmy. Czy odejście pracownika źle świadczy o szefie i jego firmie? Jakie czynniki wpływają na to, ze coraz więcej pracowników zmienia dotychczasowe miejsce pracy?
Obecnie na rynku retencja kadr ma istotne znaczenie, a utrzymanie najlepszych pracowników w firmie jest jednym z wyzwań stojących przed pracodawcami.
We współczesnych czasach odejście pracownika z firmy jest ogromną stratą, gdyż koszty związane z zastąpieniem go nowym nie należą do małych. Zatem warto podjąć wszelkie działania zmierzające do zatrzymania pracowników. Aby były one w pełni skuteczne, warto poznać wszelkie czynniki wpływające na podejmowanie decyzji o odejściu pracownika.
Na czym polega retencja pracowników – wskaźnik retencji pracowników
Retencja kadr to nic innego jak zdolność przedsiębiorstwa do zatrzymania w nim dobrych oraz doświadczonych pracowników z długoletnim stażem. Jeżeli retencja pracowników jest wysoka, to wówczas więcej osób zostaje na dłużej w danej firmie.
Retencja pracowników jest mierzona przede wszystkim w tych zakładach pracy, które są świadome tego, że odejście pracownika źle wpływa na poprawne prosperowanie firmy i jest związane z dużymi kosztami.
Jeśli retencja pracowników jest dostatecznie kontrolowana, wówczas właściciel firmy jest dobrze zorientowany jaka ilość pracowników wiąże z jego firmą swą przyszłość. Mierzony po okresie próbnym wskaźnik retencji pracownikówinformuje pracodawcę o sukcesie czy też porażce rekrutacji. Jeżeli wskaźnik retencji pracownikówjest wysoki to oznacza to, że do firmy zrekrutowano odpowiednie osoby. Natomiast jeżeli wskaźnik retencji pracownikówspada to wówczas jest on alarmem, że w firmie dzieje się coś niedobrego i należy temu skutecznie przeciwdziałać.
Dobry pracownik odchodzi - co zrobić, aby nie przeszedł do konkurencji?
Największy wpływ na to, że doświadczony pracownik przechodzi do konkurencji ma nieatrakcyjne wynagrodzenie. Otóż każdy z nas chce zarabiać tyle, aby móc bez jakichkolwiek problemów finansowych w pełni zaspakajać swoje podstawowe potrzeby. Niemniej przy traktowaniu zarobków jako najważniejszego czynnika kształtującego strategię retencji warto zachować ostrożność, bowiem nie jest to jedyny czynnik wpływający na to, że pracownicy coraz częściej zmieniają pracę.
Rozpoczęcie poszukiwań nowego zatrudnienia jest często spowodowane zbyt mocnym przeciążeniem obowiązkami w pracy. Kolejnym powodem, którzy pracownicy wymieniają jako przyczynę odejścia z dotychczasowej pracy jest niepoprawna, często trudna relacja z szefem i współpracownikami. Brak owocnej współpracy oraz nieporozumienia na linii podwładny – przełożony sprawiają, że pracownicy przechodzą do konkurencji. Zbyt częsta rotacja pracowników może wpłynąć negatywnie na opinię firmy oraz na pracodawcę.
Dla licznej rzeszy pracowników istotne jest również zaufanie do działań oraz decyzji podejmowanych przez kadrę zarządzającą. Pracownicy często podkreślają, że ważne dla nich jest także bezpieczeństwo zatrudnienia oraz długość dojazdu do pracy.
W ostatnim czasie, w dobie pośpiechu i ogromnego stresu niezwykle ważny dla pracowników jest spokój i miła atmosfera w pracy oraz możliwość rozwoju zawodowego.
Odejście pracownika - jaki ma wpływ na firmę?
Od pewnego czasu retencja pracowników jest tematem na czasie, gdyż na rynku pracy zaczyna brakować wykształconych oraz doświadczonych pracowników. Liczba informatyków, programistów, inżynierów, a nawet wykwalifikowanych robotników jest znacznie mniejsza od liczby czekających na nich etatów. W związku z tym coraz mocniej rozkręca się karuzela podkupywania pracowników z innych organizacji.
Jak powszechnie wiadomo sukces każdej firmy, w dużym stopniu zależy od osób w niej pracujących, Doświadczeni i wykwalifikowani pracownicy mają ogromne znaczenie wpływające na rozwój firmy.
Tymczasem coraz większa ilość niezadowolonych, zmęczonych i sfrustrowanych pracowników decyduje się na odejście z firmy, do której to każdego dnia przychodzą z niechęcią oraz obawą przed szefem.
Warto zaznaczyć, że retencja jest dla każdej firmy zarówno produkcyjnej jak i usługowej jest bardzo niekomfortowa oraz kosztowna. Poszczególne procesy rekrutacyjne i wydatki związane z wdrożeniem nowego pracownika do pracy przewyższają od trzech do pięciu razy koszty związane z zatrzymaniem dotychczasowego.
Zaistniała sytuacja na rynku pracy sprawiła, że coraz więcj firm próbuje przeciwdziałać odejściu z pracy kluczowych osób. Zdolność do zatrzymania najlepszych oraz wartościowych pracowników pozwala bowiem na utrzymanie na rynku znacznej przewagi konkurencyjnej.