Czy rozmowa z szefem zawsze musi być trudna?
Umiejętności interpersonalne to współcześnie jedna z najważniejszych i kluczowych cech w przypadku pracy w zespole. Dotyczy ona kontaktu ze współpracownikami, ale również konwersacji z przełożonymi. Często sprawiają one, że czujemy się niekomfortowo na samą myśl, że mamy się do szefa udać na rozmowę, zwłaszcza jeśli idziemy do niego z ważnym dla nas tematem. Jak rozmawiać z kierownikiem oraz jak powinna przebiegać rozmowa z szefem o awansie? Poniżej zamieszczamy kilka praktycznych porad.
”Musimy porozmawiać” – zdanie wzbudzające trwogę
Każdy z nas ma swoje sposoby na porozumiewanie się z innymi, czasami nieco lepsze, czasami gorsze. Co niezmiernie ważne, warto pamiętać, że w przypadku komunikacji warto regularnie uczęszczać na szkolenia z zarządzania i komunikacji, na których można nauczyć się w jaki sposób prowadzić nawet najtrudniejsze rozmowy.
Dodajmy też, że edukowanie się w tym zakresie nie leży wyłącznie po stronie pracowników. Przełożeni również powinni chodzić na szkolenia dla szefów, na których poznają skuteczne i nieinwazyjne metody, jak najlepiej rozmawiać i komunikować informacje pracownikom.
Szef a pracownik – trudne wzajemne relacje
Każda rozmowa może być trudna, jeśli nie mamy z szefem dobrej relacji. Choć człowiek uczy się mówić już na samym początku życia, to jednak umiejętności świadomej i właściwej komunikacji nabywa się na drodze nieustannego doskonalenia swoich kompetencji. O czym trzeba pamiętać, rozmawiając z szefem? Pomijając aspekty związane z czysto oratorskimi zdolnościami, warto dobrze przygotować się do spotkania. Szanuj czas swojego szefa. Często jest on odpowiedzialny za olbrzymi zakres spraw, związanych z zarządzeniem firmą. Każdy z Was ma swoje obowiązki, więc może warto umówić się na konkretny termin, jeśli jest do omówienia ważna kwestia.
Szef jest specjalistą w kwestii zarządzania firmą – nie można o tym zapominać. Należy zatem szanować jego wiedzę i kompetencje. Nie oznacza to, że nie możesz mieć swojej opinii. Przedstaw ją jednak w spokojny sposób, jako propozycję i poczekaj na reakcję, co sądzi o niej Twój przełożony.
Jeśli musisz porozmawiać z szefem o trudnym zagadnieniu (na przykład chciałbyś dostać podwyżkę) rozmawiaj w sposób klarowny, przedstaw argumenty świadczące na Twoją korzyść.
Kluczową kwestią jest odłożenie na bok wszystkich emocji. Potrafią być one złym doradcą. Sprawiają, że mówimy szybko i nerwowo, często mocno gestykulując. W przypadku rozmów firmowych powinniśmy zawsze zachować spokój, opanowanie i klarowność przekazu.
Oprócz tego warto wciągnąć drugą stronę w rozmowę – póki sprawa dotyczy tylko jednej osoby w dyskusji, trudniej uzyskać zaangażowanie i dobre efekty. Najlepiej spróbowąć wczuć się w rolę rozmówcy, w tym przypadku szefa – postarać się mówić jego językiem.
Nauka konwersacji i rozmowy – szkolenia dla szefów i nie tylko
Czego można się nauczyć podczas szkoleń z zakresu komunikacji i zarządzania? Przede wszystkim podczas nich rozwijana jest umiejętność sprawnej komunikacji, która zwiększa rozumienie naszego rozmówcy oraz pomaga docierać do wspólnych celów, wspierając relacje międzyludzkie oraz więzi w zespole. Dla przełożonych to świetny sposób, żeby nauczyć się bycia nie tylko wymagającym szefem, ale też liderem, który pociągnie zespół za sobą, poprzez odpowiednie motywowanie oraz rozwiązywanie problemów.
Szkolenia dla szefów i pracowników z komunikacji interpersonalnej rozwijają skuteczną i przyjazną komunikację w wąskim i szerokim gronie. Wiąże się z tym również tworzenie odpowiedniej, miłej i pozytywnej atmosfery w pracy. Warsztaty pozwalają również nauczyć się klarownego i prostego przekazywania komunikatów, dzięki czemu nie dochodzi do nieporozumieć. Jeśli rozwijamy swoje umiejętności interpersonalne, nauczymy się również jak rozmawiać z szefem o problemach i innych trudnych tematach (np. o awansie lub podwyżce).
Konstruktywna rozmowa z szefem?
Przede wszystkim szkolenia dla szefów i pracowników sprawiają, że możemy w końcu dostrzec, że nasz rozmówca też jest człowiekiem, ze swoimi wadami i zaletami, obowiązkami i stresem. Nie można o tym zapominać. Świadomość tego może się okazać kluczową umiejętnością w prowadzeniu wszelkiego typu rozmów – tych codziennych, jak i bardziej problematycznych.