Dobra i efektowna komunikacja interpersonalna na wyciągnięcie ręki
Słowa potrafią mieć wielką moc. Stanowią podstawę komunikacji międzyludzkiej, na której jest zbudowane nasze życie prywatne i zawodowe. Bez nich porozumiewanie się byłoby znacząco utrudnione.
Coraz częściej, również w biznesie, zwraca się uwagę, jak ważny potrafi być sposób komunikowania się dla poprawienia jakości naszej pracy. Dlatego też przedsiębiorcy zaczynają wprowadzać regularne szkolenia z zakresu komunikacji dla pracowników, zwłaszcza tych, działających w zespołach, czy mających stały kontakt z klientami. Z jakiego powodu są one potrzebne i co mogą dać naszym firmom?
Komunikacja interpersonalna – co to takiego?
Mówiąc najprostszym językiem, komunikacja interpersonalna to wymiana komunikatów pomiędzy dwiema osobami. Mogą być one werbalne (słowa mówione i pisane) i niewerbalne (gesty, mimika). Komunikacja służy przekazaniu myśli, idei lub uczuć.
Komunikowanie się zakłada, że mówiący przekazuje w sposób świadomy pewną treść, która jest rozumiana przez drugą stronę, zgodnie z intencjami nadawcy. W momencie gdy proces ten zaczyna być zachwiany lub utrudniony, mamy do czynienia z problemami w komunikacji międzyludzkiej. Dla rozwiązywania takich sytuacji stworzono właśnie szkolenia biznesowe z zakresu komunikacji interpersonalnej. A jakie mogą być bariery w przekazywaniu i odbieraniu myśli?
Bariery w przekazie komunikatu. Nad czym możemy pracować, idąc na trening z komunikacji?
Trudności bardzo często pojawiają się już na etapie tworzenia myśli. Do najpopularniejszych barier zalicza się: wprowadzanie osobistej perspektywy, wieloznaczność sformułowanego komunikatu oraz stosowanie różnych form języka, żargonu lub asynchronizmów, a także błędne formułowanie przekazu.
Ludzie z natury mają tendencję do traktowania własnej perspektywy, jako tej ogólnie obowiązującej. Tak też powstaje najczęstszy problem komunikacyjny – trudność w zrozumieniu i zaakceptowaniu innego punktu widzenia, a to z kolei niszczy porozumienie, wprowadzając wiele negatywnych emocji oraz frustracji. Szkolenia z komunikacji pomagają w unikaniu i rozwiązywaniu konfliktów oraz w prowadzeniu kreatywnej i rozwijającej dyskusji.
Kolejnym problematycznym elementem jest sam język, jakim się posługujemy. Aby komunikacja była efektywna, obie strony powinny mieć podobne doświadczenia, znać żargon i słownictwo związane z tematem rozmowy. W innym przypadku może dochodzić do wielu, często komicznych nieporozumień.
Inną umiejętność stanowi spójność pomiędzy tym, co mówimy, a elementami niewerbalnymi – naszą mimiką i gestami. Jeśli zapewniamy kogoś o naszej życzliwości lub chęci rozwiązania jego problemu, równocześnie zaciskając pięści lub widocznie się krzywiąc, raczej nie wydamy się naszemu rozmówcy zbyt wiarygodni. Praca nad świadomością swojego zachowania i kompleksowym tworzeniem spójnych komunikatów, to jeden ze stałych elementów, który powinien wyróżniać dobry trening komunikacji interpersonalnej.
Jak nauczyć się mówić, żeby być zrozumiałym? – szkolenia z zakresu komunikacji interpersonalnej
Unikaniu wyżej opisanych błędów służą szkolenia z komunikacji. Tego typu warsztaty biznesowe to świetne rozwiązanie dla wszystkich, również osób, które na co dzień nie mają trudności w nawiązywaniu kontaktów z innymi. Zakres przekazywanej na zajęciach wiedzy jest olbrzymi i bardzo przydatny w różnych dziedzinach życia.
Przede wszystkim zdobywamy doświadczenie, w jaki sposób powinniśmy komunikować się z ludźmi – w przypadku firm najczęściej z klientami, żeby usłyszeli dokładnie to, co chcemy im przekazać. Bez nieporozumień, sprzecznych emocji i błędnych wniosków.
Trening komunikacji interpersonalnej pozwala poprawić techniczne aspekty sposobu mówienia (dykcję, interpunkcję, akcentowanie), ale również klarowność naszego przekazu. Komunikat staje się bardziej precyzyjny i czytelny dla naszego rozmówcy.
Z kolei warsztaty i zajęcia praktyczne pozwalają na poprawienie umiejętności negocjacyjnych, prezentacji swoich argumentów i dopasowania formy dyskusji do naszego rozmówcy. Spersonalizowanie, zwłaszcza jeśli prowadzimy negocjacje z klientem, może przynieść wiele korzyści, budując długofalowe kontakty biznesowe.
Czy warto uczestniczyć w warsztatach z komunikacji interpersonalnej? Zdecydowanie tak. To jedno ze szkoleń biznesowych, które pozwala na zdobycie wiedzy. Szkolenia pozwalają poczuć się pewniej, lepiej zaprezentować się, a także stać się bardziej przekonywującym. Niech umiejętność rozmowy stanie się Waszym prawdziwym zawodowym atutem!