Dobry przywódca – czyli jaki?

Przywództwo i efektywnie kierowanie zespołem ludzi już dawno przestało być traktowane w kategorii przywileju przysługującego temu kto się do tej władzy „dorwał” albo „wepchnął” na stołek. Obecnie panującym dogmatem jest opinia, że efektywnym i osiągającym dobre efekty przywódcą może być jedynie osoba, która posiada cechy dobrego lidera. Zarządzanie zespołem to nie tyle przywilej, albo raczej nie tylko przywilej, ale także ogromna odpowiedzialność.

26 marca 2019
zdjęcie - Dobry przywódca – czyli jaki?

 Dobry przywódca – czyli jaki?

Przywództwo i efektywnie kierowanie zespołem ludzi już dawno przestało być traktowane w kategorii przywileju przysługującego temu kto się do tej władzy „dorwał” albo „wepchnął” na stołek. Obecnie panującym dogmatem jest opinia, że efektywnym i osiągającym dobre efekty przywódcą może być jedynie osoba, która posiada cechy dobrego lidera. Zarządzanie zespołem to nie tyle przywilej, albo raczej nie tylko przywilej, ale także ogromna odpowiedzialność. Odpowiedzialność zarówno za powierzone nam – jako zespołowi – zadania, ale także odpowiedzialność za naszych podwładnych, za komfort ich pracy i za wykorzystanie ich wiedzy, umiejętności i potencjału, tak aby zarówno mogli się rozwijać w wymiarze indywidualnym wykonując powierzone im obowiązki, jak i aby mogli osiągać pożądane dla firmy efekty swojej pracy jako zespół.

Psychologia przywództwa oficjalnie stała się gałęzią nauki wpisującą się w zagadnienia związane z zarządzeniem, naukami społecznymi i psychologią zachowań ludzkich. Nic dziwnego, bo od tego kto i w jaki sposób zarządza zespołem zależą efekty jego pracy. Laicy albo osoby starszej daty bardzo często trywializują mówiąc, że „to żaden problem rozkazywać i rozdzielać zadania”. Nic bardziej mylnego! Prawdą jest, że zarządzania zasobami ludzkimi nie można nazywać problemem, ale jak najbardziej jest to odpowiedzialne zadanie, wymagające wysiłku, przemyślanych posunięć, nierzadko kreatywności oraz wznoszenia się ponad stereotypy tkwiące w naszych głowach. Dobry lider to osoba empatyczna, przyjacielska, to baczny obserwator, który widzi w ludziach ich potencjach – nie braki – i potrafi te dobre cechy w nich rozwijać, wykorzystując efekty dla dobra przedsiębiorstwa lub efektów pracy zespołu, którym kieruje.

Kultura organizacyjna oparta na terrorze, strachu czy też zwykłym „kolesiostwie” czyli osadzaniu na wyższych stanowiskach menadżerskich zaufanych ludzi, niezależnie od ich wiedzy i posiadanych kompetencji odeszła w niepamięć. I słusznie! A jeśli istnieją i funkcjonują wciąż przedsiębiorstwa i organizacje, w których funkcjonuje to jeśli nie zajdą w nich zmiany, nie należy im wróżyć długiej przyszłości. Będą borykać się, jeśli już się nie borykają, z problemami związanymi z ciągłą rotacją wśród pracowników, a co za tym idzie z problemami w zakresie zachowania ciągłości pracy na odpowiednim poziomie. Szczególnie biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku pacy, na którym już od jakiegoś czasu mamy do czynienie z tak zwanym zjawiskiem rynku pracownika. I nic nie wskazuje na to, aby ta tendencja miała się niebawem zmienić.

Obecnie, aby prowadzić biznes, lub też zarządzać jakąś jego częścią niejednokrotnie należy być fachowcem i specjalistą w swoim „fachu” i branży, ale także trzeba posiadać cechy przywódcy, naturalnego lidera, który umie przekonać do siebie zespół, stać się autorytetem dla grupy ludzie, którymi ma zarządzać. To połączenie twardych kompetencji wiedzy oraz miękkich kompetencji w zakresie zarządzania stanowi podstawę dla każdego kto chce aspirować do miana lidera. Dobry kierownik powinien potrafić jednoczyć pracowników i poprowadzić ich za sobą w każdej sytuacji, niezależnie od tego jak ciężka może okazać się realizacja powierzonego im zadania.

Współczesny menedżer musi być równocześnie niezwykle efektywny i „drapieżny” pod względem biznesowym, ale równocześnie zachowywać swoją wrażliwość społeczną, empatię i umiejętność postawienia się na miejscy swoich podwładnych. Przy tym wszystkim powinien zachować obiektywność i oceniać swoich podwładnych i ich wkład w realizację powierzanych im zadań w oparciu o obiektywne czynniki, nie zaś indywidulane uczucia i sympatię. Liczą się zatem zarówno nakierowanie na zysk i efekty, ale nie kosztem ludzi, o których komforcie i samopoczuciu nie wolno zapominać. To właśnie zasoby ludzkie są największą wartością każdej organizacji.

I choć duża część z wymienianych cech w zestawieniu przy pobieżnej analizie brzmi jak atrybuty wzajemnie wykluczające się to właśnie dopiero tak skomplikowana układanka zasługuje na miano „dobrego” przywódcy.
Kształcenie się w tym kierunku i posiadanie kadry menadżerskie cechującej się tymi atrybutami jest konieczne jeśli chcemy, aby przedsiębiorstwo mogło sprawnie i efektywnie działać i rozwijać się i spełniać standardy na miarę XXI wieku.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.