Ewaluacja szkoleń to jeden z elementów, które powinny wejść w skład skutecznego procesu rozwoju kompetencji. Jest to sprawdzanie i ocena efektów, jakie przyniosło szklenie.
Zwykle ewaluacja szkoleń prowadzona jest przez działy zajmujące się zasobami ludzkimi, menedżerów lub nawet właścicieli przedsiębiorstw. Powinna ona składać się z czterech elementów:
- Opinia pracowników na temat szkolenia - bada nastroje i reakcje pracowników, może być przeprowadzana w formie wywiadu lub arkusza.
- Poziom przyswojenia wiedzy - badane głównie poprzez testy i egzaminy.
- Praktyczne zastosowanie wiedzy - badane poprzez obserwację lub ocenę kierowników i menedżerów będących bezpośrednio nad pracownikiem.
- Wkład w życie firmy - ocena długoterminowa, bada się przede wszystkim wkład szkolenia w rozwój i wzmocnienie przedsiębiorstwa.
Szkolenia pracownicze w długofalowej perspektywie mają na celu właśnie przyniesienie korzyści przedsiębiorstwu. W końcu to, na czym zależy każdemu menedżerowi, to przede wszystkim wykwalifikowana kadra i pracownicy, którzy chętnie umacniają swoje kompetencje. Ewaluacja szkoleń nie tylko sprawdza zdolności uczenia się czy wykorzystywania wiedzy w praktyce, ale może także zwrócić uwagę na niewłaściwe dobieranie rodzaju szkoleń (lub ich prowadzących) do oczekiwań i możliwości pracownika.
Dokumentacja ewaluacyjna może także pomagać w dalszym rozwoju firmy. Widząc jakie szkolenia mają największy wpływ na poprawę wydajności pracy, możemy łatwiej zarządzać organizacją kursów i szkoleń.
Kiedy więc przeprowadzać ewaluację szkoleń? Najlepiej każdy elementów wprowadzać po każdym zakończonym kursie. Arkusze dla pracowników, które badają odbiór szkolenia, powinny być wykonywane bezpośrednio po nim, test wiedzy w odstępie kilkutygodniowym.
Obserwacja używania zdobytych umiejętności powinna obejmować nawet kilkutygodniowy odcinek czasu, jednak w zależności od charakteru kwalifikacji, mogą to byś jednorazowe testy sprawdzające praktyczne wykorzystanie części teoretycznej szkolenia.