Udzielanie informacji zwrotnych (feedback) na temat zachowania drugiej osoby powinno wspomagać rozwój i zmianę zachowania, a nie zniechęcić do działania. Nikt nie lubi być oceniany, ostro krytykowany lub traktowany z góry.
Osobom uczącym się należy okazać akceptację i pokazać, że mają prawo popełniać błędy. Może się jednak okazać, że nawet przy zastosowaniu powyższych zasad natrafimy u osoby ocenianej na opór. Większość osób ma trudności w wysłuchaniu uwag krytycznych i reaguje postawą obronną.
Postawy obronne w sytuacji oceny
Zaprzeczanie faktom
Osoba oceniana nie chce przyznać się do popełnianych błędów, lub negatywnego zachowania, np.: A: „Nie utrzymujesz czystości na swoim stanowisku pracy” B: „Nieprawda, wydaje Ci się. Codziennie rano przed pracą porządkuję biurko!”
Jednym z rozwiązań w obliczu takiej reakcji jest skoncentrowanie się na faktach, a nie na osobie i jeśli to możliwe pokazania argumentów, którym zaprzeczyć się nie da (np. zwrócić konkretnie uwagę na niestarty kurz lub rozrzucone kartony itp.).
Usprawiedliwianie się
Osoba oceniana próbuje nas przekonać, że błędy, czy nieprawidłowości nie wynikają z jej winy, ale z czynników niezależnych od niej.
Najczęściej są to jakieś przyczyny zewnętrzne np.: „Nie dało się inaczej w tej sytuacji, Zostałem do tego zmuszony”.
Mogą być to również przyczyny wewnętrzne (np. tłumaczenie się brakiem pewnych predyspozycji).
Możliwym rozwiązaniem podczas takiej reakcji ocenianego jest odwoływanie się do faktów, a nie generalizowanie zachowania, wskazywanie na różne warunki, w których dany błąd się pojawia. Możemy również zapytać osobę ocenianą, co musiałoby się stać, aby miała wpływ na przebieg swojego zachowania w tej sytuacji.
Jakość wdrożenia pracownika wpływa na wizerunek pracodawcy, zaangażowanie pracownika a w konsekwencji retencję. Mądry Onboarding wpływa na szybsze rozumienie zakresu obowiązków i odpowiedzialności, a więc efektywność pracownika. Zapraszamy na szkolenie Onboarding.
Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Zapraszamy do naszej
gamma Wiki +
Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.