Osobom uczącym się należy okazać akceptację i pokazać, że mają prawo popełniać błędy. Może się jednak okazać, że nawet przy zastosowaniu powyższych zasad natrafimy u osoby ocenianej na opór. Większość osób ma trudności w wysłuchaniu uwag krytycznych i reaguje postawą obronną.
Postawy obronne w sytuacji oceny
Zaprzeczanie faktom
- Osoba oceniana nie chce przyznać się do popełnianych błędów, lub negatywnego zachowania, np.:
A: „Nie utrzymujesz czystości na swoim stanowisku pracy”
B: „Nieprawda, wydaje Ci się. Codziennie rano przed pracą porządkuję biurko!”
- Jednym z rozwiązań w obliczu takiej reakcji jest skoncentrowanie się na faktach, a nie na osobie i jeśli to możliwe pokazania argumentów, którym zaprzeczyć się nie da (np. zwrócić konkretnie uwagę na niestarty kurz lub rozrzucone kartony itp.).
Usprawiedliwianie się
- Osoba oceniana próbuje nas przekonać, że błędy, czy nieprawidłowości nie wynikają z jej winy, ale z czynników niezależnych od niej.
- Najczęściej są to jakieś przyczyny zewnętrzne np.:
„Nie dało się inaczej w tej sytuacji, Zostałem do tego zmuszony”.
- Mogą być to również przyczyny wewnętrzne (np. tłumaczenie się brakiem pewnych predyspozycji).
- Możliwym rozwiązaniem podczas takiej reakcji ocenianego jest odwoływanie się do faktów, a nie generalizowanie zachowania, wskazywanie na różne warunki, w których dany błąd się pojawia. Możemy również zapytać osobę ocenianą, co musiałoby się stać, aby miała wpływ na przebieg swojego zachowania w tej sytuacji.
![feedback - usprawiedliwianie się](/wp-content/uploads/images/strefa-wiedzy/feedback2.jpg)
![szkolenia dla firm warszawa](/wp-content/uploads/images/gamma_logo.png)