Dobre relacje pomiędzy pracownikami są bardzo ważne. To od nich zależy chęć do pracy poszczególnych członków zespołu, ich motywacja i
zaangażowanie. Bez dobrych relacji nie może wystąpić dobra atmosfera: w końcu to one ją tworzą. Jak więc budować zespół, by powiązania między członkami były na dobrym poziomie? Oto garść rad dla wszystkich przedsiębiorców, menedżerów i kierowników!
Zacznij od zera Teambulding, czyli kompleksowy proces budowy zespołu, powinien zacząć się już na etapie planowania zatrudnienia. Tworzenie profilów kandydatów powinno uwzględniać również posiadanie wymaganych cech osobowościowych, które z łatwością możemy zweryfikować podczas trwania rozmowy kwalifikacyjnej. Uśmiech, zaangażowanie, empatia i życiowa energia – to wszystko cechy, które widać już po kilku minutach rozmowy!
Wdrażaj mądrze Wdrożenie pracowników jest procesem, od którego zależą relacje między nimi. Dbając o odpowiednią atmosferę i relacje między ludźmi powinniśmy pamiętać, by odpowiednio ich przedstawić i prowadzić do funkcjonowania w organizacji. Możemy więc poprosić cały zespół o wyrozumiałość dla nowej osoby oraz zagwarantować jej “pomocnika”, który oprowadzi po placówce, opowie o zwyczajach i normach w firmie oraz będzie służyć pomocą w trakcie nauki nowych obowiązków.
Dawaj przykład
To z pewnością część, z którą wielu menedżerów ma problem. Pamiętajmy – to, jak my odnosimy się do naszych pracowników oddziałuje także na ich osobiste relacje! Najważniejszym elementem jest powstrzymanie się od osobistych preferencji w stosunku do członków zespołu: może to wpływać na atmosferę oraz uniemożliwi stworzenia relacji opartych na wzajemnym zaufaniu.
Integruj
Integracja jest najważniejszym elementem skutecznego teambuldingu. Wydarzenia firmowe, imprezy integracyjne, wyjazdy grupowe i zaangażowanie rodzin pracowników pozwalają na stworzenie wartościowych, przyjacielskich relacji między nimi.
Kompleksowa budowa zespołu, który będzie oparty na wzajemnym zaufaniu, pozytywnych relacjach i niemal przyjacielskich, sympatycznych powiązaniach jest bardzo trudna. Jednak w dużej mierze zależy od nas: przedsiębiorców, menedżerów i kierowników. I choć wymaga dużo energii i czasu, z pewnością korzyści, jakie odczujemy po zbudowaniu fantastycznego zespołu, odczujemy bardzo szybko.