Każdy z nas wie, jaką rolę odgrywa dobra atmosfera w pracy. To od niej zależy chęć do dokładnego wypełniania obowiązków i zaangażowanie pracowników - a to w końcu od tego zależy wydajność i efektywność całego przedsiębiorstwa. Jeśli obie strony chcą i próbują zachować dobre relacje, nic nie stoi na przeszkodzie do stworzenia naprawdę wartościowych powiązań: choć tylko na szczeblu służbowym, mogą one znacząco wpływać na atmosferę w miejscu pracy.
Bądź profesjonalny!
Profesjonalizm zawsze popłaca: szczególnie w sytuacjach biznesowych. Musimy pamiętać, że nasz szef to przede wszystkim przełożony, nie kolega lub przyjaciel. Choć w małych firmach często zdarza się, że relacje między kierownictwem i pracownikami są bardzo ciepłe, niemal rodzinne, w dużych przedsiębiorstwach i korporacjach należy szczególnie zwrócić uwagę na bycie profesjonalnym.
Odnosi się to przede wszystkim do używania odpowiedniego słownictwa, niepozwalania sobie na niesmaczne żarty czy zachowanie odpowiedniej postawy i zachowań świadczących o służbowej relacji między dwójką ludzi.
Bądź sobą!
Oczywiście - w miarę możliwości. Nikt nie lubi bezpłciowych robotów, które tylko wykonują swoje obowiązki. Możemy być doskonałymi profesjonalistami, mistrzami w swoim fachu, jednak bez odrobiny "człowieczeństwa" trudno będzie nam utrzymać pozytywne relacje: zarówno w zespole (w którym, nie oszukujmy się, liczy się sympatia współpracowników), jak i w kontekście relacji z menedżerami i kierownictwem. Charakter ma znaczenie: nawet w stosunkach służbowych!
Bądź uprzejmy!
Czasem drobne gesty mogą sprawić, że jesteśmy odbierani znacznie cieplej. Życzenia imieninowe dla szefowej, życzenie powodzenia menedżerowi na biznesowym spotkaniu czy nawet zwykły, codzienny uśmiech sprawiają, że stajemy się zapamiętani jako osoby życzliwe i sympatyczne. Te drobne gesty często nic nas nie kosztują, są naturalne i bezpieczne, a mogą znacząco poprawić relacje z otoczeniem i w konsekwencji wpłynąć na atmosferę, jak panuje w miejscu pracy.