Jak napisać biznes plan?
Założenie własnej działalności gospodarczej jest marzeniem wielu osób. Jednak zanim to marzenie się ziści, trzeba wykonać szereg czynności. Jeszcze przed zarejestrowaniem firmy kluczowe jest napisanie biznes planu, tym bardziej jeśli staramy się o dotację z urzędu bądź dotację unijną na założenie własnej działalności. Jak napisać biznes plan? Trzeba do tego podejść bardzo profesjonalnie, również jeśli staramy się o pozyskanie kredytu na rozruch. Biznes plan będzie również konieczny jeśli staramy się o dofinansowanie na założenie start upu i finansowanie funduszy kapitałowych bądź Anioła Biznesu.
Jak napisać biznes plan? - wiarygodny biznes plan kluczem do sukcesu
Biznes plan powinien być w miarę zwięzły, a jednocześnie wiarygodny. Powinien być napisany w taki sposób, aby zachęcić do przeczytania. Warto także stosować różnego rodzaju wykresy czy diagramy, które ułatwiają zobrazowanie planów i założeń. Zanim zabierzemy się za biznesplan musimy pomyśleć o celach prowadzenia działalności. Warto ująć je w zwięzłych punktach. Koniecznie należy na samym początku streścić przedsięwzięcie i je scharakteryzować. tutaj muszą znaleźć się wszystkie najważniejsze informacje dotyczące oferowanych produktów czy usług, sposobu działania. W przypadku, gdy użytkownik chce wprowadzić na rynek nowy przedmiot w tym miejscu powinien być opisany prototyp i sposób jego działania.
Sposób zarządzania i ilość zatrudnionych pracowników
O ile zamierzamy prowadzić małą firmę, bądź też działalność jednoosobową, to sposób zarządzania jest stosunkowo łatwy do przedstawienia. Wystarczy opisać rodzaj oferowanej usługi, a także zakres obowiązków. Sytuacja jest bardziej skomplikowana w przypadku średnich i dużych firm, a także spółek. Tutaj konieczne jest przedstawienie kompetencji każdego pracownika czy członka zarządu, a także zakresu jego pracy i obowiązków. Zatem należy dokładnie opisać strukturę organizacyjną, a jednocześnie system komunikacji. W tym przypadku dane muszą być niezwykle precyzyjne i zawierać dokładną liczbę zatrudnionych osób, a jednocześnie sposób ich zatrudniania, rodzaj umowy i okres zatrudnienia. Nieodłącznym elementem jest też polityka płacowa, która dotyczy zarówno sumy wynagrodzeń, a jednocześnie powinna zawierać informacje czy przewidziane są premie i nagrody. Kolejne informacje, jakie powinny znajdować się w biznesplanie dotyczą usług doradczych. Ponadto trzeba poruszyć w nim kwestie czy firma będzie korzystać z usług prawnych, czy też księgowych.
Badanie rynku - znajomość konkurencji
Sporządzając biznesplan koniecznie trzeba zorientować się jaka jest nasza konkurencja na rynku, czym wyróżnia się oferta poszczególnych firm zajmujących się taką samą lub zbliżoną działalnością, aby przygotować wyróżniającą się ofertę, która będzie atrakcyjna dla klientów wśród wielu podobnych do siebie. W przypadku przedsiębiorstw, gdzie inwestycja wymaga znacznych środków, koniecznie trzeba wykonać badanie rynku. Może mieć ono różną formę. Jedną z popularniejszych jest badanie fokusowe, czyli zogniskowane wywiady grupowe. Dzięki nim można dowiedzieć się na podstawie opinii osób będących przedstawicielami grupy docelowej czy dany produkt, usługa jest atrakcyjna i wyróżniająca się, a także uzyskać sugestie, czego w danej usłudze brakuje. Dzięki temu można udoskonalić swoją ofertę, jeszcze zanim wprowadzi się ją na rynek. Inną formą mogą być ankiety, zarówno internetowe, jak i papierowe, których wyniki mają być tożsame z tymi, których oczekuje się w przypadku wywiadów. Rezultaty badań należy ująć także w biznesplanie. Jak napisać biznes plan, biorąc pod uwagę badanie rynku? Przede wszystkim warto przedstawić odpowiedzi respondentów w czytelnej formie i do opisu dodać wykres lub diagram.
Jak napisać biznes plan? - sposób finansowania działalności
W biznesplanie koniecznie trzeba również określić sposób finansowania działalności. Zatem należy ująć zarówno własny kapitał, jaki procent wkładu stanowi, a także finansowanie przy pomocy kredytu bankowego, bądź funduszy kapitałowych czy też planowanie pozyskania prywatnego inwestora. Tu zawiera się także wydatki, które przewidziane są na rozruch, w tym strategie marketingowe. Jasno należy opisać po jakim czasie prognozowany jest zwrot kosztów i w jakim czasie firma powinna rozpocząć generowanie zysków. Im lepiej skonstruowany jest biznes plan, tym większa jest szansa na powodzenie przedsięwzięcia.