Jak napisać biznes plan?

Założenie własnej działalności gospodarczej jest marzeniem wielu osób. Jednak zanim to marzenie się ziści, trzeba wykonać szereg czynności. Jeszcze przed zarejestrowaniem firmy kluczowe jest napisanie biznes planu, tym bardziej jeśli staramy się o dotację z urzędu bądź dotację unijną na założenie własnej działalności.

5 kwietnia 2019
zdjęcie - Jak napisać biznes plan?

 Jak napisać biznes plan?

Założenie własnej działalności gospodarczej jest marzeniem wielu osób. Jednak zanim to marzenie się ziści, trzeba wykonać szereg czynności. Jeszcze przed zarejestrowaniem firmy kluczowe jest napisanie biznes planu, tym bardziej jeśli staramy się o dotację z urzędu bądź dotację unijną na założenie własnej działalności. Jak napisać biznes plan? Trzeba do tego podejść bardzo profesjonalnie, również jeśli staramy się o pozyskanie kredytu na rozruch. Biznes plan będzie również konieczny jeśli staramy się o dofinansowanie na założenie start upu i finansowanie funduszy kapitałowych bądź Anioła Biznesu.

Jak napisać biznes plan? - wiarygodny biznes plan kluczem do sukcesu

Biznes plan powinien być w miarę zwięzły, a jednocześnie wiarygodny. Powinien być napisany w taki sposób, aby zachęcić do przeczytania. Warto także stosować różnego rodzaju wykresy czy diagramy, które ułatwiają zobrazowanie planów i założeń. Zanim zabierzemy się za biznesplan musimy pomyśleć o celach prowadzenia działalności. Warto ująć je w zwięzłych punktach. Koniecznie należy na samym początku streścić przedsięwzięcie i je scharakteryzować. tutaj muszą znaleźć się wszystkie najważniejsze informacje dotyczące oferowanych produktów czy usług, sposobu działania. W przypadku, gdy użytkownik chce wprowadzić na rynek nowy przedmiot w tym miejscu powinien być opisany prototyp i sposób jego działania.

Sposób zarządzania i ilość zatrudnionych pracowników

O ile zamierzamy prowadzić małą firmę, bądź też działalność jednoosobową, to sposób zarządzania jest stosunkowo łatwy do przedstawienia. Wystarczy opisać rodzaj oferowanej usługi, a także zakres obowiązków. Sytuacja jest bardziej skomplikowana w przypadku średnich i dużych firm, a także spółek. Tutaj konieczne jest przedstawienie kompetencji każdego pracownika czy członka zarządu, a także zakresu jego pracy i obowiązków. Zatem należy dokładnie opisać strukturę organizacyjną, a jednocześnie system komunikacji. W tym przypadku dane muszą być niezwykle precyzyjne i zawierać dokładną liczbę zatrudnionych osób, a jednocześnie sposób ich zatrudniania, rodzaj umowy i okres zatrudnienia. Nieodłącznym elementem jest też polityka płacowa, która dotyczy zarówno sumy wynagrodzeń, a jednocześnie powinna zawierać informacje czy przewidziane są premie i nagrody. Kolejne informacje, jakie powinny znajdować się w biznesplanie dotyczą usług doradczych. Ponadto trzeba poruszyć w nim kwestie czy firma będzie korzystać z usług prawnych, czy też księgowych.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Czy przywództwa można się nauczyć? Jak unikać błędów oceniania pracownika? Jak budować zaangażowanie w zespole? Jak zarządzać pokoleniami? Zobacz nasze szkolenia z tego obszaru: szkolenia menadżerskie, szkolenia z zarządzania, szkolenie zarządzanie projektami, szkolenie scrum master

Gamma – firma szkoleniowa roku.

Badanie rynku - znajomość konkurencji

Sporządzając biznesplan koniecznie trzeba zorientować się jaka jest nasza konkurencja na rynku, czym wyróżnia się oferta poszczególnych firm zajmujących się taką samą lub zbliżoną działalnością, aby przygotować wyróżniającą się ofertę, która będzie atrakcyjna dla klientów wśród wielu podobnych do siebie. W przypadku przedsiębiorstw, gdzie inwestycja wymaga znacznych środków, koniecznie trzeba wykonać badanie rynku. Może mieć ono różną formę. Jedną z popularniejszych jest badanie fokusowe, czyli zogniskowane wywiady grupowe. Dzięki nim można dowiedzieć się na podstawie opinii osób będących przedstawicielami grupy docelowej czy dany produkt, usługa jest atrakcyjna i wyróżniająca się, a także uzyskać sugestie, czego w danej usłudze brakuje. Dzięki temu można udoskonalić swoją ofertę, jeszcze zanim wprowadzi się ją na rynek. Inną formą mogą być ankiety, zarówno internetowe, jak i papierowe, których wyniki mają być tożsame z tymi, których oczekuje się w przypadku wywiadów. Rezultaty badań należy ująć także w biznesplanie. Jak napisać biznes plan, biorąc pod uwagę badanie rynku? Przede wszystkim warto przedstawić odpowiedzi respondentów w czytelnej formie i do opisu dodać wykres lub diagram.

Jak napisać biznes plan? - sposób finansowania działalności

W biznesplanie koniecznie trzeba również określić sposób finansowania działalności. Zatem należy ująć zarówno własny kapitał, jaki procent wkładu stanowi, a także finansowanie przy pomocy kredytu bankowego, bądź funduszy kapitałowych czy też planowanie pozyskania prywatnego inwestora. Tu zawiera się także wydatki, które przewidziane są na rozruch, w tym strategie marketingowe. Jasno należy opisać po jakim czasie prognozowany jest zwrot kosztów i w jakim czasie firma powinna rozpocząć generowanie zysków. Im lepiej skonstruowany jest biznes plan, tym większa jest szansa na powodzenie przedsięwzięcia.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.