Jak powinna przebiegać rozmowa pracodawcy z pracownikiem?
Poważne rozmowy między kadrą zarządzającą i pracownikami wykonawczymi mogą być stresujące dla obu stron. Pracodawcy, szczególnie ci, którzy dopiero uczą się sposobów zarządzania ludźmi, często popełniają duże błędy podczas prowadzenia rozmów z podwładnymi. Jak powinna przebiegać rozmowa, by była satysfakcjonująca dla obu stron?
Najczęściej popełniane błędy
Najczęstszym popełnianym przez pracodawców błędem jest lekceważące czy protekcjonalne podejście do rozmowy z pracownikiem. Dobra współpraca między ludźmi wymaga obustronnego szacunku.
Problemy pracowników przekładają się w końcu na funkcjonowanie przedsiębiorstwa: mogą skutkować mniej wydajną pracą czy częściej popełnianymi błędami. Odpowiednie nastawienie pracodawcy, pełne szacunku i zrozumienia, jest niezbędne do prowadzenia efektywnych rozmów.
Zasady prowadzenia rozmów z pracownikami
Szacunek i zrozumienie to jednak nie odosobnione elementy, które muszą charakteryzować podejście pracodawcy do rozmów z pracownikiem. Konwersacje powinny być prowadzone w odpowiednim stylu: brak tu miejsca na oskarżanie czy niedomówienia.
Pracodawca powinien jasno przedstawić swój punkt widzenia, wysłuchać kontrargumentów oraz spróbować dojść do porozumienia z drugą osobą. Wymaga to nie tylko empatii, ale również chęci wypracowania kompromisu, który zadowoli zarówno menedżera, jak i podwładnego. Rozmowy z pracownikami powinny być również wiążące, a konkretne ustalenia muszą być respektowane przez obie strony.
Jak wzmacniać umiejętności interpersonalne?
Skuteczne zarządzanie ludźmi wiąże się ze stałą nauką - wie o tym każdy przedsiębiorca, który zatrudnia pracowników. Elementy takie jak komunikacja interpersonalna szkolenie, które nastawione jest na praktyczne ćwiczenia, może skutecznie rozwijać nasze umiejętności prowadzenia rozmów.
Dodatkowo szkolenie stres w pracy, który związany jest z komunikacją z pracownikami, może znacząco zmniejszyć. Warto również uczestniczyć w innych kursach, które nastawione są na praktyczne ćwiczenia wzmacniające umiejętności interpersonalne.