Jak rozmawiać, by być zrozumianym?
Umiejętność skutecznego prowadzenia rozmów wpływa na całe nasze życie. Zdolności interpersonalne przydają się nie tylko na gruncie prywatnym, ale również w życiu zawodowym: wiedzą o tym szczególnie osoby, które prowadzą własne działalności gospodarcze.
W końcu mając własny biznes codziennie rozmawiamy z dostawcami, klientami, wspólnikami i pracownikami. Przedstawiamy 5 najważniejszych zasad prowadzenia skutecznych rozmów!
Empatia i wyrozumiałość
Celem rozmów jest wypracowanie kompromisu, który zadowoli obie strony - w końcu to właśnie ten kompromis jest osiągany podczas zatrudniania nowej osoby, zawierania umów z dostawcami czy sprzedaż produktu lub usługi klientowi. Podstawą jego wypracowania jest empatia, czyli umiejętność "postawienia się" na miejscu drugiej osoby, określenia jej chęci, motywów i możliwości. Wyrozumiałość dla drugiego człowieka, nie tylko w rozmowach na gruncie zawodowym, umożliwia osiągnięcie odpowiednich celów.
Jasność i przejrzystość
W trakcie rozmów biznesowych nie ma miejsca na niedomówienia i nieścisłości. Jeśli chcemy być zrozumiani - wysławiajmy się tak, by druga strona nie miała żadnych wątpliwości. Szczerość i jasność wypowiedzi umożliwia uniknięcie nieporozumień, które mogą mieć bardzo poważne i długotrwałe skutki.
Mowa niewerbalna
Wiele osób bagatelizuje mowę ciała. To duży błąd - to rodzaj mowy, która najwięcej zdradza i może znacznie bardziej oddziaływać na naszego rozmówcę niż wypowiadane słowa. Odpowiednia postawa ciała, kontakt wzrokowy i sam sposób wypowiedzi to elementy prowadzenia rozmów, o które powinniśmy zadbać w trakcie konwersacji z klientami, pracownikami i kontrahentami.
Przygotowanie i profesjonalizm
Dobre przygotowanie do rozmowy jest jednym z kluczowych elementów, które pomogą osiągnąć sukces i wypracować wymagany kompromis. Przede wszystkim powinniśmy wcześniej zaznajomić się z tematem rozmowy - choćby elementami prawa pracy w trakcie rozmowy z pracownikiem na temat zmiany umowy czy rozeznanie w rynku podczas negocjacji z nowym dostawcą.
Ciągła nauka - klucz do sukcesu
Każdy z nas chce być coraz lepszym rozmówcą - w końcu to gwarantuje nam osiąganie sukcesów na polu zawodowym. Szkolenie stres w pracy może wyeliminować lub w dużej mierze ograniczyć nasz lęk przed prowadzeniem poważnych rozmów biznesowych. Naszą komunikację interpersonalną szkolenie rozwinie, jeśli nastawione będzie na praktyczne ćwiczenia. W końcu to "praktyka czyni mistrza" - a to z pewnością najważniejsza zasada sztuki prowadzenia rozmów.