Jak rozpoznać przyczyny konfliktów w firmie?

Konflikty są nieustannym i nieuniknionym elementem życia człowieka. Od zarania dziejów do dnia dzisiejszego nieustannie towarzyszą nam konflikty – rodzinne, społeczne, polityczne, a nawet zbrojne. Ten tekst poświęcony jednak będzie konfliktom występującym w miejscu pracy. Konfliktom, których uniknąć się nie da, gdyż są one wpisane w ludzką naturę. Pomimo jednak braku możliwości uniknięcia problemu, istnieją sposoby łagodzenia jego skutków.

     
    Konflikty są nieustannym i nieuniknionym elementem życia człowieka. Od zarania dziejów do dnia dzisiejszego nieustannie towarzyszą nam konflikty – rodzinne, społeczne, polityczne, a nawet zbrojne. Ten tekst poświęcony jednak będzie konfliktom występującym w miejscu pracy. Konfliktom, których uniknąć się nie da, gdyż są one wpisane w ludzką naturę. Pomimo jednak braku możliwości uniknięcia problemu, istnieją sposoby łagodzenia jego skutków.

    Konflikt to nieodłączna część życia każdego przedsiębiorstwa. Nie ma firmy bez konfliktów między pracownikami, czy na linii pracodawcy-przełożeni. W razie wystąpienia jakiegoś konfliktu absolutnie najgorszą rzeczą, jaką można zrobić jest jego zignorowanie i udawanie, że nie ma problemu. Takie działanie jedynie pogorszy sprawę, pogorszy efektywność pracy, a w końcu kondycję finansową firmy.

    Dlatego też zamiast zamiatać kłopoty pod dywan, należy stawić im czoła i postarać się sprawnie rozwiązać dany konflikt.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Jak zachować life work balance? Jak nie bać się zmian? Jak opanować paraliżujący stres w życiu prywatnym i zawodowym? Jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu? Jak zachować równowagę w emocjach? Zapoznaj się z naszymi szkoleniami interpersonalnymi:szkolenie asertywność, stres szkolenie, zarządzanie czasem szkolenie.

    Zapoznaj się z naszym działem szkoleń sprzedażowych.

    O charakterze, ilości i natężeniu konfliktów decyduje wiele czynników. Nie sposób przeanalizować wszystkie z nich, można by wręcz pokusić się o stwierdzenie, iż „ile konfliktów – tyle przyczyn”. Dlatego też poniżej zostaną jedynie zasygnalizowane najważniejsze, ogólne przyczyny konfliktów między pracownikami.

    Pierwszym czynnikiem w tym przypadku jest ludzka osobowość i charakter. Tworząc zespoły należy zwracać uwagę na charaktery poszczególnych pracowników. Zestawienie w jednej grupie osób o całkowicie odmiennych sposobach bycia prędzej czy później musi skończyć się kłótnią. Warto też pamiętać, iż w każdej grupie zawsze znajdzie się co najmniej jedna jednostka konfliktowa mająca bardziej od pozostałych osób kłótliwą naturę i ograniczone możliwości percepcyjne. Należy na jej zachowania zwracać szczególną uwagę.

    Drugim z czynników mogą być relacje i układy wewnątrz firmy oraz wynikający z nich wyścig szczurów o awanse i pieniądze pomiędzy poszczególnymi pracownikami. Sukcesy jednego mogą budzić zazdrość i poczucie niesprawiedliwości u pozostałych zatrudnionych, co w naturalny sposób wygeneruje konflikty.

    Z drugiej jednak strony, nie wolno też nie nagradzać za efektywną pracę. W takiej sytuacji pracownicy w ogóle stracą motywację do robienia czegokolwiek ponad ich obowiązki i staną się całkowitymi minimalistami. Konflikty mogą wywoływać też różne inne czynniki (poza wspomnianą rywalizacją).

    Mogą to być wszelkiego rodzaju zmiany, reformy restrukturyzacje, zwolnienia, niewyraźny podział kompetencji i niezdrowia konkurencja.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    kontakt

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108

    firma szkoleniowa

    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.