Jak skutecznie przekazywać polecenia pracownikom?
Zarządzanie składa się z wielu aspektów. Jednak w obiegowej opinii sprowadza się ono do wydawania poleceń. I choć tego typu uproszczenie tego zagadnienia może wydawać się na wyrost, to jednak w dużej mierze miarą skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi jest podział i delegowanie zadań.
Jeśli ten aspekt zostanie zaniedbany lub wykonany źle – przedsiębiorstwu grozi katastrofa. Dlatego tak ważne jest staranne wybieranie kadry zarządzającej, która będzie wiedziała jak rozmawiać ze swoimi podwładnymi. Przydać się mogą także takie formy rozwoju jak szkolenie komunikacja interpersonalna Warszawa bądź zarządzanie stresem szkolenie. Jak więc skutecznie przekazywać polecenia pracownikom?
Po pierwsze mając na uwadze ich obciążenie pracą. Należy traktować zespół jako całość i delegować zadania tak, aby zachować równomierne obciążenie obowiązkami poszczególnych osób. Po drugie najlepiej delegować zadania zgodnie z predyspozycjami danej osoby, warto dopasowywać je do pracownika. A co jeśli chodzi o aspekt techniczny samego przekazania polecenia?
Ważne, aby robić to precyzyjnie. Szczególnie jeśli zadanie jest bardziej złożone lub skomplikowane warto zadbać o jasny, wyczerpujący przekaz wyjaśniający wszelkie aspekty danego zadania. Przy przekazywaniu polecenia warto również zadbać o to, aby pracownik miał szansę zadania pytań, doprecyzowania pewnych aspektów, wyjaśnienia wątpliwości, które być może ma.
Na samym końcu warto podkreślić i zapewnić pracownika o swojej dyspozycyjności i chęci pomocy. Takie skrócenie dystansu i wzajemna dobra komunikacja są ważne. Dzięki nim pracownik w przypadku wątpliwości czy wystąpienia problemów nie będzie się obawiał przyjść do nas i wyjaśnić problematycznych kwestii zanim zdążą one wpłynąć negatywnie na czas lub jakości realizacji powierzonego mu zadania czy też projektu.
Nie generujemy dzięki temu także dodatkowych stresów w miejscu pracy, nie wszyscy dobrze sobie z nimi radzą, niektórzy potrzebują szkoleń z zarządzanie stresem. Pod żadnym pozorem nie należy przekazywać poleceń w biegu czy też krzykiem. Nawet jeśli sytuacja jest dynamiczna, wypowiedzenie tego samego zdania zajmuje tyle samo czasu spokojnym tonem.
Należy unikać także przekazywania poleceń przez osoby trzecie. Powstaje wówczas „głuchy telefon” i tak naprawdę nie wiemy jak brzmiało dokładne polecenie, które otrzymał pracownik a co za tym idzie czy wykonane przez niego zadanie będzie się pokrywać z naszymi oczekiwaniami. Jeśli obserwujemy w naszej firmie problemy w tym zakresie warto zainteresować się tematem szkoleń z zakresu komunikacji interpersonalnej.