Jak usprawnić komunikację w zespole?
Praca w zespole rządzi się własnymi prawami. Nie da się ukryć, że nie każdy ją lubi. Niektórzy ludzie nie radzą sobie z pracą w zespole, ze względu na trudność w nawiązywaniu kontaktów międzyludzkich. Osoby takie zazwyczaj poszukują pracy, która nie będzie wymagała od nich zbyt częstego kontaktowania się z innymi pracownikami. Nie da się jednak ukryć, że niektóre osoby wręcz lgną do pracy w zespole. Aby praca w zespole była efektywna, pracownikami musi zarządzać odpowiedzialny kierownik. Praca na stanowisku kierowniczym nie należy rzecz jasna do najłatwiejszych zadań.
Najprościej rzecz jasna byłoby, gdyby kierownik posiadał odpowiednie predyspozycje do zarządzania zespołem. Do takich predyspozycji z całą pewnością należą: pewność siebie, wysoka kultura osobista, zdolność do wczuwania się w stany emocjonalne innych ludzi oraz wysoka odporność na stres. Osoba zatrudniona na stanowisku kierowniczym powinna również wiedzieć kiedy należy być stanowczym, a kiedy trzeba pozostać wyrozumiałym. Jeżeli kierownik we właściwy sposób zarządza zasobami ludzkimi, istnieją duże szanse na to, że komunikacja w zespole będzie przebiegała we właściwy sposób. Nie da się bowiem ukryć, że od właściwej komunikacji w dużym stopniu zależy to czy zadania firmowe będą realizowane w terminie.
Jeżeli pracownicy komunikują się między sobą w nieskrępowany sposób, można uniknąć również szkodliwych konfliktów. Należy pamiętać, że do najniebezpieczniejszych konfliktów należą konflikty na linii przełożony - podwładny. Odpowiedzialny kierownik będzie za wszelką cenę unikał konfliktów ze swoimi podwładnymi. Dobrze byłoby, gdyby kierownik wybierał takie sposoby zarządzania, które będą skuteczne. Odpowiedz na pytanie: jak zarządzać pracownikami we właściwy sposób można poznać dzięki regularnemu uczestnictwu w szkoleniach i kursach. Ważne, aby były one organizowane przez doświadczoną i wykwalifikowaną firmę szkoleniową. Dzięki temu istnieją duże szanse na to, że szkolenie przyniesie odpowiednie rezultaty. Bardzo dobrze byłoby, gdyby szkolenie pomogło pracownikom w zrozumieniu zasad prawidłowej komunikacji.
Jak już zostało wspomniane wyżej, właściwa komunikacja w zespole jest niesamowicie ważna. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, aby każdy pracownik miał nieskrępowany dostęp do informacji, które są mu potrzebne do realizacji zadań firmowych. Kierownik powinien więc zadbać o to, by formułować polecenia służbowe w zrozumiały sposób. Budowanie zespołu szkolenie oraz współpraca w zespole szkolenie to szkolenia, które mogą pomóc zarówno przełożonemu jak i podwładnym. Jeżeli zespół zbudowany jest z osób, które pragną sobie pomagać i są wobec siebie uprzejmi, istnieją duże szanse na to, że komunikacja będzie przebiegała w sposób odpowiedni. Nie wolno zapominać o tym, że ludzie lubią plotkować. Jeżeli więc przełożony przekaże polecenie służbowe podwładnemu, by ten przekazał je dalej, może dojść do modyfikacji przekazu. Modyfikacja ta może być świadoma lub nie. Jeżeli jednak polecenie zostanie w jakiś sposób przekręcone, mogą na tym ucierpieć zadania firmowe. Dlatego kierownik musi sam przekazywać polecenia osobie, do której są one kierowane. Nie powinien robić tego za pośrednictwem innych osób.
Warto również unikać przekazywania informacji w sposób zawoalowany. Jedynie przekazywanie informacji w sposób jasny i klarowny może spotkać się z pełnym zrozumieniem wśród pracowników. Podsumowując wyżej zebrane rozważania, należy wskazać, że kierowanie zespołem nie należy do najprostszych zadań. Osoba piastująca stanowisko kierownicze powinna posiadać zespół określonych cech charakteru, takich jak: pewność siebie, wysoka odporność na sytuacje stresowe, zdolność do wczuwania się w stany emocjonalne innych osób. Dzięki systematycznym szkoleniom kierownicy mają szansę na zdobycie potrzebnych umiejętności, które pomogą usprawnić komunikację w zespole pracowniczym. Szkolenia muszą być jednak prowadzone przez wykwalifikowaną oraz doświadczoną firmę szkoleniową. Najlepiej przy jej wyborze sugerować się opiniami klientów.