Jak zatrzymać pracownika w firmie?
Doświadczony oraz wyszkolony pracownik na rynku pracy to dla każdego przedsiębiorstwa nieoceniona pomoc w dążeniu do wyznaczonych priorytetów. Jednak z czasem może zdarzyć się, że relacje między szefem a pracownikiem mogą ulec pogorszeniu i zawiedziony podwładny znajdzie ofertę pracy w innej firmie. Czy odejście pracownika ma przełożenie na dobro przedsiębiorstwa ?
Retencja pracowników ma dość istotne znaczenie na rynku pracy. Zatrzymanie najlepszych pracowników w przedsiębiorstwie jest jednym z kluczowych zadań jakie stoją obecnie przed właścicielami firm.Odejście pracownikaktóry był oddany firmie to niebywała strata dla każdego przedsiębiorstwa, bowiem koszty związane z szkoleniem nowej osoby będą sporo kosztować pracodawcę. W celu zatrzymania pracownika w firmie trzeba posłużyć się różnymi skutecznymi czynnikami, które to odegrają kluczową rolę na podjęcie ostatecznej decyzji o odejściu bądź pozostaniu danego pracownika w siedzibie firmy.
Utrata dobrego pracownika – retencja pracowników
Retencja pracowników to coraz powszechniej używany termin, który odnosi się do zatrzymania w firmie doświadczonych oraz ambitnych pracowników. Im współczynnik retencji kadr jest większy tym więcej pracowników zamierza pozostać w firmie.
Retencja pracowników przede wszystkim mierzona jest w tych przedsiębiorstwach, które dobrze wiedzą o tym, że odejście pracownika będzie miało niekorzystny wpływ na odpowiednie funkcjonowanie podmiotu gospodarczego, a także narazi firmę na duże koszty.
Jeżeli w firmie mierzy się retencję pracowników, wtedy każdy szef będzie na bieżąco zorientowany co do ilości pracowników, którzy z nią wiążą swoje plany. Poza tym wskaźnik ten po pewnym okresie pokaże czy rekrutacja okazała się sukcesem czy porażką. Jeśli wskaźnik jest niski to jest to sygnał dla pracodawcy, że w firmie nie jest dobrze. Z kolei jeżeli wskaźnik jest wysoki to jest to sukces procesu rekrutacji.
Zapobieganie frustracji pracowników
Obecnie zdarza się, że dobry pracownik poprzez swoją decyzję o odejściu potrafi zaskoczyć swojego szefa. W związku z taką sytuacją co zazwyczaj decyduje o podjęciu takiej decyzji i co wpływa na odejście pracownika ?
Sporządzane ankiety informują, że jednym z powodów, które decydują o rozstaniu się z firmą jest zdecydowanie kiepskie wynagrodzenie. Warto jednak w tej kwestii zachować szczególną ostrożność z uwagi na traktowanie zarobku jako istotnego czynnika, który kształtuje strategię retencji.
Utrata dobrego pracownika jest często powiązana ze zbytnim obciążeniem obowiązkami bądź niezdrowym stosunkiem w relacji z osobą przełożoną. Brak chęci współpracy i nieporozumienie na linii pracownik – pracodawca często są przyczyną odejścia pracownika do innej firmy.
Dla pracowników bardzo ważną kwestią jest zaufanie do wszelkich działań podejmowanych przez kadrę na wyższych stanowiskach. Pracodawcy są zgodni co do tego, że utrata dobrego pracownikajest szalenie istotna i niewątpliwie wpływa na opinie szefa i jego firmy. W związku z tym bardzo istotne jest zapobieganie frustracji pracowników bowiem osoba w pełni zadowolona z pracy z pewnością na długo pozostanie w firmie.
Szkolenie retencja
Sukces każdego dobrze prosperującego przedsiębiorstwa w dużej mierze zależy od osób w niej pracujących. Doświadczeni pracownicy mają kluczowe znaczenie dla firmy, zwłaszcza w perspektywie długofalowej. W związku z tym w każdej organizacji bardzo ważne jest szkolenie retencja. Jest ono prowadzone przez doświadczonych trenerów, a w czasie trwania szkolenia wykorzystywane są skuteczne metody zdobywania wiedzy takie jak: studium przypadku, burze mózgów, gry symulacyjne oraz ćwiczenia indywidualne i grupowe. Ponadto uczestnicy podczas spotkań prowadzą dyskusje oraz odgrywają istotne scenki i role.
Szkolenie retencja uczy kadrę zarządzającą:
- Skuteczne rozwiązywać problemy w grupie
- Zarządzać umiejętnie zmianą
- Planować strategię zatrzymania doświadczonych pracowników
- Proaktywnego i skutecznego działania
Szkolenia retencja mają wpływ na zapobieganie frustracji pracowników co przeciwdziała ich odejściu z firmy.
Umiejętność zatrzymania najbardziej wartościowych pracowników pozwala każdemu pracodawcy na utrzymanie przewagi wobec konkurencyjnych podmiotów gospodarczych.