Jak zatrzymać pracownika w organizacji

Odejście wartościowego pracownika to realna strata. Dlatego każdy, od specjalisty ds. kadr i dyrektora, po liderów kilkuosobowych zespołów, powinien wiedzieć jak zatrzymać pracownika w organizacji. Istnieją kwestie, które dają przewagę nad innymi firmami w dziedzinie, jaką jest retencja pracowników.

zdjęcie - (the_title())

 
Jak zatrzymać pracownika w organizacji

Odejście wartościowego pracownika to realna strata. Dlatego każdy, od specjalisty ds. kadr i dyrektora, po liderów kilkuosobowych zespołów, powinien wiedzieć jak zatrzymać pracownika w organizacji. Istnieją kwestie, które dają przewagę nad innymi firmami w dziedzinie, jaką jest retencja pracowników.

Retencja kadr – co to takiego?

Termin retencja osobom, które nie miały do czynienia z zagadnieniami kadrowymi, może kojarzyć się z… lekcjami geografii w szkole i zbiornikami retencyjnymi. Retencja oznacza zatrzymanie, a w tym wypadku retencja pracowników – to zdolność firmy do utrzymania ich w swoich strukturach, zapobieganie częstym odejściom i rotacjom. Kiedy menedżer staje przed problemem, jak zatrzymać pracownika który chce odejść – jest już późno. Warto i należy renegocjować warunki, ale najlepiej jest, kiedy firma stale dla o to, żeby ludzie nie myśleli o zmianie pracodawcy, nie traktowali naszej firmy jako przechowalni i przystanku po drodze. Gdy są w firmie jasne kryteria awansu, atrakcyjna płaca, dobra atmosfera i szkolenia – retencja będzie dzięki nim większa.

Jak zatrzymać wartościowego pracownika w firmie – co trzeba wiedzieć?

Przede wszystkim trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego pracownicy odchodzą z firmy? Części powodów nie da się zapobiec, gdyż leżą w cechach charakteru i poza sferą zawodową. Ale na wiele z nich mamy wpływ i możemy sprawić, że retencja pracowników będzie znacznie większa.

Główne powody, dla których ludzie zmieniają pracę, to:

  • wyższa pensja
  • lepsze możliwości rozwoju
  • dodatkowe benefity
  • lepszy work-life balance
  • wypalenie zawodowe i znudzenie
  • poszukiwanie nowych wyzwań
  • potrzeba zmiany

Naturalna potrzeba zmiany otoczenia i świeżego startu, obok zmian zachodzących na rynku, jest jednym z powodów, dla których dzisiaj rzadko kto spędza kilkadziesiąt lat w jednej firmie. Po prostu potrzebujemy zmian – jedni bardziej, drudzy mniej. Jednak dobry szef potrafi zapewnić je w ramach struktury firmy, sprawiając, że problem jak zatrzymać pracownika w organizacji, znajduje rozwiązanie.

Co zaoferować pracownikowi, który chce odejść?

Nie zawsze odpowiedzą na to, jak zatrzymać wartościowego pracownika w firmie, jest podwyżka czy nowy system premiowy. To nie uchroni pracownika przed wypaleniem i brakiem satysfakcji. A zwłaszcza przedstawiciele pokolenia milenialsów i młodszego łatwo odchodzą z pracy, gdy czują się nią znudzeni. Dlatego warto dbać o podnoszenie poziomu trudności zadań i ich dywersyfikację. Menadżer musi być uważny, aby dawać pracownikowi takie zadania, które najlepiej wykorzystają jego potencjał i pozwolą się doskonalić. Warto pamiętać, że za dużymi zmianami w zakresie obowiązków – czy to wynikającymi ze zmian zapotrzebowania i ewoluowania rynku, czy też z wewnętrznych przesunięć w firmie – iść powinny kursy i szkolenia. Retencja kadr wymaga bycia dla pracownika firmą atrakcyjną na wielu płaszczyznach. Równie ważna jest elastyczność i dbanie o czas wolny pracowników oraz oczywiście adekwatne do umiejętności wynagrodzenie.

Sposoby, jak zatrzymać pracownika w organizacji, to:

  • stałe podnoszenie płac uwzględniające inflację oraz zyski firmy
  • zapewnianie pracownikom możliwości wykorzystania kompetencji i uczenia się cały czas (unikanie wypalenia)
  • dobre zarządzanie zespołem i zadaniami
  • atrakcyjne szkolenie
  • wsłuchiwanie się w potrzeby, konsultowanie ważnych spraw z pracownikami
  • konkurencyjne wśród pracodawców benefity pozapłacowe
  • zapewnianie pracownikom poczucia sprawczości
  • otwarcie na elastyczne godziny, pracę z domu, szanowanie work-life balance
  • atrakcyjne zaplecze socjalne w firmie
  • dobre relacje w organizacji

Jak zatrzymać wartościowego pracownika w firmie, gdy ten chce odejść?

Kiedy pracownik przychodzi do przełożonego złożyć wypowiedzenie lub zapowiedzieć, że rozważa odejście, wciąż jeszcze nie jest za późno. To nie jest tak, że nie ma sposobu jak zatrzymać pracownika, który chce odejść. Bardzo często taka rozmowa nie oznacza zdeterminowania, a jest wyrazem tego, że pracownik nie czuje się dostatecznie doceniany albo się zawodowo wypala. Retencja pracowników zależy w dużym stopniu od tego, jak szefowie postępują w takich wypadkach. Należy więc pracownika wysłuchać, omówić z nim, co mu w firmie nie odpowiada – może jest to obecnie zajmowanie stanowisko, może wysokość wynagrodzenia, może poczucie, że przestał się realizować i stać go na więcej. Warto być otwartym na indywidualne podejście do każdej osoby. Wówczas można znaleźć sposób, jak zatrzymać wartościowego pracownika w firmie. Wystarczy tylko zaproponować rozwiązanie jego problemu – może to być podwyżka, awans, dodatkowe szkolenia, przydzielenie nowych zdań. Coraz więcej firm decyduje się na elastyczność godzin pracy i możliwość pracy z domu – warto to rozważyć, nie w indywidualnym przypadku, ale dla całej firmy w miarę możliwości.

Czy dzięki zaplanowaniu szkolenia retencja może być większa?

Rozwój osobisty i zawodowy, o czym już pisaliśmy, jest niezwykle ważny dla zatrzymania kadr. Jeżeli chodzi o to, jak zatrzymać pracownika, który chce odejść- jeśli zaproponujemy mu jako receptę na wypalenie nowe stanowisko lub zadania, to szkolenia są oczywiste. Warto też wdrożyć politykę firmową, w której nie tylko będą regularnie przeprowadzane szkolenia z nowości dla różnych działów, ale też, w której każdy pracownik będzie mógł wyjść z inicjatywą dokształcania się. Poczucie sprawczości, bycia parterem w rozmowach z przełożonymi, swobody działania – uchronią przed znudzeniem pracą i brakiem poczucia związku z firmą. Gdy będziemy chętnie finansować dodatkowe kursy (oczywiście te przydatne w obowiązkach zawodowych, nie dowolne bez wyjątku) na wniosek zainteresowanych, to pytanie jak zatrzymać pracownika w organizacji będziemy sobie musieli zadawać rzadziej.

Sposób na to, jak zatrzymać pracownika, który chce odejść, jest wiele. Zawsze można coś zrobić – i zapobiegawczo, i kiedy ktoś właśnie chce złożyć rezygnację. Trzeba być tylko otwartym na sygnały dotyczące samopoczucia pracowników w firmie. Jeśli umiejętnie stosujemy awanse, podwyżki i szkolenie – retencja pracowników ma szanse stać się naszą mocną stroną.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
kontakt

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

firma szkoleniowa

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.