Jakie są cele szkolenia pracowników?
Proces szkolenia pracowników jest bardzo ważny w każdym przedsiębiorstwie. W wielu przypadkach występuje jako niezaplanowany, spontaniczny proces. Jednak w wielu przypadkach szkolenie odbywa się z powodu zaplanownaia tego procesu i ma bardzo konkretne cele.
W każdym przedsiębiorstwie odbywają się szkolenia pracowników, jako różnego typu procesy. Część z nich to spontaniczne procesy uczenia się pracowników, np. poprzez obserwowanie innych osób, powtarzanie po nich wykonywania pewnych czynności bądź też przejmowanie zasad postępowania czy działania. Równie często szkolenie pracowników odbywa się jako proces zaplanowany. Ma on wówczas określone cele, jest odpowiednio kierowany i musi przynieść oczekiwane rezultaty. Wówczas dopiero można powiedzieć, że cele szkolenia pracowników zostały osiągnięte.
Co to jest action learning? To jedno z dość nowych zagadnień. Określa ono taki proces edukowania pracowników, podczas którego uczestnik sam musi analizować i określać swoje zachowania oraz doświadczenia tak, aby móc świadomie nad nimi pracować. W przeciwieństwie do większość tradycyjnych szkoleń, w tym przypadku nie jest najistotniejsze aby prezentować wiedzę i starać się przekazać ją uczestnikowi szkolenia, ale głównym celem jest zdobywanie umiejętności poprzez samodzielne doświadczanie. Metoda action learning szkolenia zmieniła prawie nie do poznania. Stało się tak dlatego, że zgodnie z tą metodą wszyscy uczestnicy muszą analizować swoje własne doświadczenia. Uczestnik musi wykonać określone działanie, a następnie przeanalizować wszystko co zrobił. Z tej analizy otrzyma wiedzę niezbędną do tego, by przy kolejnej okazji poprawić swoje działania.
Czemu action learnign? Przede wszystkim dlatego, że jest to niezwykle skuteczna metoda szkolenia. Pozwala na takie przekazanie wiedzy, by uczestnik szkolenia zrozumiał przekazaną jemu wiedzę, miał świadomość kiedy i dlaczego popełnia błędy, a także jak się przed nimi uchronić. Action learning wydaje się być tą metodą, która pozwala na to, by cele szkolenia pracowników były jak najskuteczniej zrealizowane. Z tego też powodu, metoda ta jest coraz chętniej wykorzystywana podczas szkolenia pracowników w wielu firmach. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że pracownik, który bierze udział w takim szkoleniu nie otrzymuje wyłącznie samej wiedzy, którą ktoś zechce jemu przekazać. Action learning skupia się bowiem przede wszystkim na tym, by uczestnik szkolenia samodzielnie spróbował rozwiązać swoje zadanie, a następnie dokonał dogłębnej analizy wszystkiego, co zrobił. Podczas tej analizy udaje się wychwycić wszystkie ewentualne błędy, zastanowić się, co można poprawić, wykonać w inny sposób i jakie przyniesie to efekty.
Najważniejsze we wszystkich szkoleniach jest to, by zostały osiągnięte cele szkolenia pracowników. Do najistotniejszych celów należy wzrost wiedzy, świadomości, umiejętności i kompetencji pracownika. Bez odbywania przez pracowników odpowiednich szkoleń nie jest możliwy ich rozwój, poszerzanie wiedzy i wnoszenie wartościowego wkładu w działanie firmy. Czemu action learning jest tak skuteczną metodą? Ponieważ oprócz samego przekazania informacji uczestnikowi szkolenia, zdobywa on również umiejętność analizowania swoich postępów, ma możliwość samodzielnego zastanowienia się nad swoimi działaniami, a także wspólne przeanalizowanie wszystkiego. To zapewnia pracownikom kompetencje, które ciężko jest zdobyć w inny sposób, zaś samodzielne dotarcie do tego etapu poprzez metodę prób i błędów może być bardzo długotrwałe i mało efektywne. Metoda szkolenia action learning została opracowana po to, by cele szkolenia pracowników były osiągane szybko, skutecznie i dawały realne korzyści dla całego przedsiębiorstwa. Choć jest to metoda wciąż jeszcze udoskonalana, to bez wątpienia już teraz zyskała dużą grupę swoich zwolenników, którzy docenili jej skuteczność. Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że dzięki tej metodzie jeszcze wiele uda się osiągnąć, a wciąż trwające pracę nad jej efektywnością przyniosą jeszcze większe i lepsze realizowanie celów szkolenia pracowników.