Jakie są cele szkolenia pracowników?

Proces szkolenia pracowników jest bardzo ważny w każdym przedsiębiorstwie. W wielu przypadkach występuje jako niezaplanowany, spontaniczny proces. Jednak w wielu przypadkach szkolenie odbywa się z powodu zaplanownaia tego procesu i ma bardzo konkretne cele.

25 kwietnia 2019
zdjęcie - Jakie są cele szkolenia pracowników?

 Jakie są cele szkolenia pracowników?

Proces szkolenia pracowników jest bardzo ważny w każdym przedsiębiorstwie. W wielu przypadkach występuje jako niezaplanowany, spontaniczny proces. Jednak w wielu przypadkach szkolenie odbywa się z powodu zaplanownaia tego procesu i ma bardzo konkretne cele.

W każdym przedsiębiorstwie odbywają się szkolenia pracowników, jako różnego typu procesy. Część z nich to spontaniczne procesy uczenia się pracowników, np. poprzez obserwowanie innych osób, powtarzanie po nich wykonywania pewnych czynności bądź też przejmowanie zasad postępowania czy działania. Równie często szkolenie pracowników odbywa się jako proces zaplanowany. Ma on wówczas określone cele, jest odpowiednio kierowany i musi przynieść oczekiwane rezultaty. Wówczas dopiero można powiedzieć, że cele szkolenia pracowników zostały osiągnięte.

Co to jest action learning? To jedno z dość nowych zagadnień. Określa ono taki proces edukowania pracowników, podczas którego uczestnik sam musi analizować i określać swoje zachowania oraz doświadczenia tak, aby móc świadomie nad nimi pracować. W przeciwieństwie do większość tradycyjnych szkoleń, w tym przypadku nie jest najistotniejsze aby prezentować wiedzę i starać się przekazać ją uczestnikowi szkolenia, ale głównym celem jest zdobywanie umiejętności poprzez samodzielne doświadczanie. Metoda action learning szkolenia zmieniła prawie nie do poznania. Stało się tak dlatego, że zgodnie z tą metodą wszyscy uczestnicy muszą analizować swoje własne doświadczenia. Uczestnik musi wykonać określone działanie, a następnie przeanalizować wszystko co zrobił. Z tej analizy otrzyma wiedzę niezbędną do tego, by przy kolejnej okazji poprawić swoje działania.

Czemu action learnign? Przede wszystkim dlatego, że jest to niezwykle skuteczna metoda szkolenia. Pozwala na takie przekazanie wiedzy, by uczestnik szkolenia zrozumiał przekazaną jemu wiedzę, miał świadomość kiedy i dlaczego popełnia błędy, a także jak się przed nimi uchronić. Action learning wydaje się być tą metodą, która pozwala na to, by cele szkolenia pracowników były jak najskuteczniej zrealizowane. Z tego też powodu, metoda ta jest coraz chętniej wykorzystywana podczas szkolenia pracowników w wielu firmach. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że pracownik, który bierze udział w takim szkoleniu nie otrzymuje wyłącznie samej wiedzy, którą ktoś zechce jemu przekazać. Action learning skupia się bowiem przede wszystkim na tym, by uczestnik szkolenia samodzielnie spróbował rozwiązać swoje zadanie, a następnie dokonał dogłębnej analizy wszystkiego, co zrobił. Podczas tej analizy udaje się wychwycić wszystkie ewentualne błędy, zastanowić się, co można poprawić, wykonać w inny sposób i jakie przyniesie to efekty.

Najważniejsze we wszystkich szkoleniach jest to, by zostały osiągnięte cele szkolenia pracowników. Do najistotniejszych celów należy wzrost wiedzy, świadomości, umiejętności i kompetencji pracownika. Bez odbywania przez pracowników odpowiednich szkoleń nie jest możliwy ich rozwój, poszerzanie wiedzy i wnoszenie wartościowego wkładu w działanie firmy. Czemu action learning jest tak skuteczną metodą? Ponieważ oprócz samego przekazania informacji uczestnikowi szkolenia, zdobywa on również umiejętność analizowania swoich postępów, ma możliwość samodzielnego zastanowienia się nad swoimi działaniami, a także wspólne przeanalizowanie wszystkiego. To zapewnia pracownikom kompetencje, które ciężko jest zdobyć w inny sposób, zaś samodzielne dotarcie do tego etapu poprzez metodę prób i błędów może być bardzo długotrwałe i mało efektywne. Metoda szkolenia action learning została opracowana po to, by cele szkolenia pracowników były osiągane szybko, skutecznie i dawały realne korzyści dla całego przedsiębiorstwa. Choć jest to metoda wciąż jeszcze udoskonalana, to bez wątpienia już teraz zyskała dużą grupę swoich zwolenników, którzy docenili jej skuteczność. Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że dzięki tej metodzie jeszcze wiele uda się osiągnąć, a wciąż trwające pracę nad jej efektywnością przyniosą jeszcze większe i lepsze realizowanie celów szkolenia pracowników.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.