Jakie są etapy rozwoju pracownika?
Nowoczesne przedsiębiorstwa coraz większy nacisk kładą na rozwój pracowników. Odpowiednie szkolenie wstępne jest oczywistym elementem wdrażania do pracy, jednak w trakcie wypełniania obowiązków pracownik przechodzi przez kilka faz rozwojowych. Dobry menedżer powinien zdawać sobie sprawę, że są one naturalnym następstwem nauki i wiążą się z określonymi zachowaniami.
Etap 1: Zaangażowanie
Etap pierwszy charakteryzuje całkowicie nowych pracowników, którzy pełni są entuzjazmu i zaangażowania, mimo posiadania niskich kompetencji. To osoba, która z chęcią przychodzi do pracy, uczy się podstawowych obowiązków i wypełnia je z należytą starannością. Menedżer wykorzystuje ten okres na wdrożenie debiutanta do pracy oraz stara się przekazać najważniejszą wiedzę.
Etap 2: Rozczarowanie i zniechęcenie
Wraz ze wzrostem kompetencji dochodzi do pierwszych trudnych sytuacji w pracy. Pracownik, choć posiada odpowiednią wiedzę do wypełniania pracy, coraz częściej spotyka się z brakiem motywacji do pracy. Dochodzi do sytuacji, w których potrzebuje pomocy innych mimo, że nie uważany jest już za nowicjusza. Na tym etapie menedżer powinien zadbać przede wszystkim o atmosferę w pracy, wsparcie pracowników oraz odpowiednie motywowanie.
Etap 3: Ostrożność
Etap trzeci charakteryzuje pracowników, którzy posiadają stosunkowo wysokie kompetencje, jednak do pracy podchodzą z dystansem. Nie są już zniechęceni, zdają sobie sprawę z tego, że podczas wykonywania obowiązków mogą natrafić na trudne sytuacje wymagające rozwiązania. Pracownicy na tym etapie są najtrudniejsi do kierowania: charakteryzują się bardzo wysoką ostrożnością, przez co mogą nie odnosić satysfakcjonujących wyników oraz nie zawsze można na nich polegać.
Etap 4: Doświadczenie
Czwarty etap charakteryzuje pracowników, którzy od wielu lat pełnią te same funkcje. Są ekspertami, nie boją się trudnych sytuacji, mają wystarczające doświadczenie, by nie bać się podejmować poważnych decyzji. Wraz z doświadczeniem wzrasta też zaangażowanie: jeśli tylko przedsiębiorstwo odpowiednio nagradza ich za ciężką pracę. Pracownicy na tym etapie są najbardziej wartościowi.
Dobry menedżer powinien nie tylko znać poszczególne etapy rozwoju pracownika, ale również odpowiednio na nie reagować. Pomogą w tym odpowiednie szkolenia Wrocław, jak i inne duże miasta, prowadzi kompleksowe kursy menedżerskie, które przygotują liderów do pełnienia swoich funkcji. Jeśli chodzi o szkolenia sprzedażowe Wrocław umożliwia wzięcie udziału w kursach osobom na niższych stanowiskach, dzięki czemu będą oni bardziej zmotywowani oraz kompetentni.