Jakie są zadania HR Business Partnera w firmie?
W międzynarodowych organizacjach koncepcja HR Business Partnera jest już zna od dawna. Obecnie trend ten przybiera na sile i coraz więcej przedsiębiorstw na polskim rynku interesuje się wdrożeniem tego modelu.
A zatem na co zwrócić uwagę, aby zatrudniony HR Business Partner sprawdzał się w swojej roli?
Po pierwsze na wstępie należy odpowiedzieć na pytanie kto jest HR Business Partner i jakie ma HR Business Partner zadania. Otóż HR Business Partner to menedżer, który jest kontaktem dla funkcji biznesowych, zajmujący się zarówno procesami rozwojowymi, operacyjnymi w połączeniu z zagadnieniami z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Powinien on posiadać znakomitą wiedzę na temat funkcjonowania organizacji, w której wykonuje pracę, a także szczegółowo znać prowadzony biznes oraz realizowaną strategię.
Co robi hr business partner?
Rola HR Business Partnera polega na wspieraniu realizowanych przez firmę zadań i celów. Ponadto pełni on rolę animatora zmian, orędownika pracowników oraz eksperta z zakresu prawa pracy. Jego zadaniem jest przede wszystkim wspieranie działu operacyjnego, z którym współpracuje w porozumieniu z dyrektorem personalnym i operacyjnym. HR Business Partner bierze również udział w ocenie pracowników, wskazuje pracowników z wysokim potencjałem rozwoju a także planuje ścieżki kariery oraz odpowiada za rekrutację i zarządzanie talentami. HR Business Partner wspiera także realizację procesów restrukturyzacyjnych. Ponadto jego umiejętności dają mu możliwość przedstawienia efektów pracy za pomocą danych liczbowych oraz wskaźników. Dzięki temu wypracowuje bardziej efektywne procesy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi.
HR Business Partner zadania ma bardzo różnorodne, dlatego też nie każdy może zostać dobrym HR Business Partnerem. Przede wszystkim osoba zatrudniona na takim stanowisku powinna znać zasady biznesu i umieć działać zgodnie z nimi. HR Business Partner to pracownik, który ciągle znajduje się w centrum wydarzeń, dlatego też powinien posiadać dynamiczną i otwartą osobowość. Na stanowisku tym wskazana jest również doskonała znajomość specyfiki branży w której pracuje oraz umiejętność wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w zakresie HR. Dodatkowo powinien posiadać wiedzę w zakresie zasobów ludzkich, w tym także wynagradzania, stosunków pracowniczych i związków zawodowych, oraz przepisów dotyczących zatrudnienia. Zdecydowanie pomocne na tym stanowisku jest wykształcenie z dziedziny psychologii i doradztwa oraz wiedza z rachunkowości w tym budżetowania. Wymaga to ciągłego dokształcania się w zakresie najnowszych praktyk i trendów w dziedzinie HR. Dlatego też HR Business Partner szkolenie jest wskazane dla osób wykonujących tę pracę.
Dzięki szkoleniom w tym zakresie Business Partner rozwija w szczególności umiejętność wyrażania swoich myśli w sposób prosty i precyzyjny oraz umiejętność aktywnego słuchania, przyjmowania i udzielania informacji zwrotnej. Komunikacja w tej pracy odgrywa znaczącą rolę, ułatwiania przepływ informacji między organizacją a jej pracownikami. Pracownicy w firmie powinni być odpowiednio motywowani do pracy, dlatego dobry kontakt z HR Business Partnerem to kluczowa sprawa. Poza tym, iż powinien on znać możliwości pracowników oraz umieć ich wysłuchać. Często zdarza się samo wysłuchanie kogoś jest bardziej produktywne niż aktywna próba rozwiązania problemu. Dlatego też warto czasami wsłuchać się w problemy pracowników i pozwolić im rozwiązać je samodzielnie.
W związku z tym, iż HR Business Partner obsługuje zarówno kierownictwo, jak i pracowników, musi być godny zaufania. Zaufanie jest tutaj kwestią najwyższej wagi, bowiem pracownicy często otwierają się przed nami i szukają porady na przykład w takich sprawach, jak konflikt z kimś innym w firmie, płace i świadczenia, a niekiedy nawet kwestie dotyczące ich życia osobistego, mające wpływ na pracę. Aby odnieść sukces w pracy jako HR Business Partner poza tym, że musi wiedzieć, jak efektywnie zarządzać czasem i zadaniami, musi rozumieć jak ważne jest wyznaczanie priorytetów i wielozadaniowość.