Kluczowe kompetencje menedżera
Sukces firmy zależy od wielu rozmaitych czynników. Nie da się ukryć, że za sukces firmy w znacznej mierze odpowiedzialni są pracownicy. Tylko doświadczona i wykwalifikowana kadra pracownicza będzie w stanie podołać swoim obowiązkom w należyty sposób. Z tego też powodu proces rekrutacji jest bardzo ważny. Przy doborze kadry pracowniczej, pracodawcy powinni brać pod uwagę szereg rozmaitych czynników. Oczywiście bardzo ważne jest wyżej już wspomniane doświadczenie oraz wiedza. Nie bez znaczenia są jednak również tak zwane kompetencje miękkie i cechy charakteru.
Cechy charakteru mają szczególne znaczenie zwłaszcza wtedy, jeśli poszukujemy kandydata na stanowisko kierownicze. Osoba zatrudniona na stanowisku kierowniczym bezwzględnie powinna posiadać doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku. Cechy dobrego kierownika obejmują również takie cechy jak: prawdomówność, pewność siebie oraz łatwość w nawiązywaniu kontaktów z ludźmi. Kierownicy zarządzają bowiem pewnym zespołem ludzi. Z tego też powodu, powinni bez większych trudności radzić sobie z wydawaniem poleceń w sposób zrozumiały i stanowczy.
Większość osób na pytanie jaki powinien być szef, odpowiedziałaby że wyrozumiały i empatyczny. W pracy nie da się bowiem ustrzec pewnych pomyłek. Kierownik, który jest bardzo surowy i skupia się na krytykowaniu bez udzielania porad, może wzbudzać lęk pracowników. A jak wiadomo, lęk nie jest czymś co pozytywnie wpływa na jakość świadczonej przez pracownika pracy. Pożądane cechy lidera grupy to również: stanowczość oraz kreatywność. Empatyczny, ale stanowczy kierownik wzbudza bowiem nie tylko sympatię, ale również szacunek wśród podwładnych. Nie da się ukryć, że stanowczość pomaga również w kontrolowaniu pracowników. Do zadań kierownika należy bowiem kontrolowanie tego w jaki sposób jego podwładni realizują zlecone im zadania. Za wyniki podwładnych w znaczącym stopniu odpowiada bowiem kierownik. Menedżerowie powinni być również odporni na stres. Duża odpowiedzialność sprawia bowiem, że stres jest nieunikniony. Dlatego też, osoba która źle radzi sobie z negatywnymi emocjami, nie powinna pracować na stanowisku kierowniczym.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Mamy w Gammie doświadczenie we wprowadzaniu trybu pracy zdalnej w organizacjach. Powołaliśmy zespół ekspertów rozwijających i doskonalących zdalne rozwiązania.
Sprawdź nasze kursy i szkolenia online:
Dla kadr kierowniczych dobrze by było organizować szkolenia o tematyce: umiejętności menedżerskie. Tego rodzaju szkolenia, prowadzone przez wyspecjalizowaną i doświadczoną firmę sprawią, że menedżerowie będą bardziej świadomi cech, które są nieodzowne w ich pracy. Pewne cechy charakteru można bowiem wypracować. Urodzeni przywódcy to bowiem rzadkość. Decydując się na organizację szkolenia, należy pamiętać o właściwym wyborze firmy szkoleniowej. Najbezpieczniej będzie wybrać firmę, która cieszy się pozytywnymi opiniami wśród swoich klientów. Zatrudniając taką firmę, mamy duże szanse na to, że szkolenia odniosą pozytywny skutek.
Dobrze by było zaprosić również pracowników do anonimowej ankiety. Na kartkach, które pracownicy będą wrzucać do pudełka można napisać chociażby: idealny szef cechy charakteru. Dzięki temu dowiemy się jakie cechy powinien mieć kierownik zdaniem jego podwładnych. Reasumując powyżej zebrane rozważania, należy wskazać, że kierownik oprócz odpowiedniego wykształcenia powinien posiadać również doświadczenie. Nie bez znaczenia jest również posiadanie pewnych cech charakteru.
Poszukując osoby na stanowisko kierownicze, należy zwrócić uwagę na to, by taka osoba była pewna siebie. Kolejnymi cechami charakteru pożądanymi w pracy kierownika są: empatia, prawdomówność, uczciwość czy stanowczość. Dla kadr menedżerskich koniecznie należy organizować szkolenia. Najlepiej jeżeli szkolenia menedżerskie będą organizowane cyklicznie.
Regularna i systematyczna organizacja szkoleń pomoże kierownikom wypracować pewne pożądane na ich stanowisku cechy charakteru. Najlepiej do przeprowadzenia szkolenia zatrudnić fachową i doświadczoną firmę. Właściwa firma to taka, która cieszy się pozytywnymi opiniami klientów. Jeżeli będziemy zadowoleni z efektów przeprowadzonego przez wybraną przez nas firmę szkolenia, warto zaufać takiej firmie ponownie i zaprosić ją do przeprowadzenia kolejnych szkoleń managerskich w przyszłości.