Komunikacja jako podstawa w codziennym prowadzeniu biznesu.
Komunikacja interpersonalna jest podstawą istnienia i współdziałania ludzkości. Jest to proces mający za zadanie przekazywanie i odbieranie danej treści. Odbywa się to za pomocą mowy i gestów. Jego podstawą jest nadawca czyli osoba wysyłająca informację oraz odbiorca czyli osoba która tą informację odbiera. Jest to oczywiście model podstawowy a sam proces może być o wiele bardziej skomplikowany.
Proces komunikacji jest bardzo istotny, ponieważ dzięki niemu człowiek może współdziałać i realizować powierzone zadania. Jest to bardzo istotne w firmach i przedsiębiorstwach gdzie pracuje się w zespołach. Tam ważne jest aby umieć przekazywać sobie informacje, wymieniać poglądy i pomysły aby pracować skutecznie i bez zakłóceń. Nie zawsze jest jednak tak kolorowo, bywa że proces ten jest zakłócany czy też nie dochodzi do komunikacji.
Uniemożliwia to pracę oraz psuję ogólną atmosferę w pracy. Powodów może być wiele, czy to brak chęci do komunikacji ze strony odbiorców czy nadawców, czy to bariery komunikacyjne. Zatrzymajmy się na chwilę przy tym zagadnieniu. Barier komunikacyjnych jest klika. Pierwsza z nich jest brak umiejętności wczucia się w sytuację. Bywa tak, że podczas rozmowy nie potrafimy wczuć się w emocje osoby mówiącej co prowadzi do braku porozumienia.
Kolejny, bardzo duży problem który często uniemożliwia komunikację to stereotypy. Wartościujemy naszych partnerów w komunikacji ze względu na ich status. Więcej uwagi i szacunku okazujemy ludziom o wysokim statusie niż tym o niskim. Odwrotnie zachowujemy się w stosunku do rozmówcy, którego cechą jest niski status społeczny. W procesie komunikacji bardzo nie właściwe jest również osądzanie innych, negowanie ich poglądów czy też brak zainteresowania. W procesie komunikacji najwątlejsza jest umiejętność słuchania, bez niej żaden proces komunikacji nie dojdzie do skutku.
Istotne więc jest aktywne słuchanie, jest to zagadnienie ściśle współdziałające z procesem komunikacji a wręcz działającym dzięki niemu. Opiera się na akceptacji naszego rozmówcy, tolerancji jego emocji oraz szanowania zarówno ich jak i samej osoby. Bardzo istotne jest słuchanie empatyczne, jest to, jak wszystkie inne pojęcia związane jest z komunikacją i odnosi się do niej bezpośrednio. Jest to jakość kontaktu jaki mamy z drugim człowiekiem. Nie chodzi tu o intelektualne zrozumienie. Kiedy druga osoba jest naprawdę obecna, a szczególnie kiedy potrafi nas słuchać bez osądzania, porównywania lub prób wpływania na nas. Każdy chce być zrozumiany i odczuwać empatię, niezależnie od tego jaki jest. Każdy z nas zasługuje na empatię, więc jeśli chcemy aby nas tak traktowano, traktujmy tak samo innych a wtedy i my będziemy dobrze traktowani i zrozumiani.
W życiu bywa jednak tak, że nie każdy potrafi się komunikować z innymi lub te relacje nie są najlepsze. Nie jest to jednak powód do tego by nic z tym nie zrobić. Komunikacji jak każdej innej kwestii można się nauczyć, poznać zagadnienia oraz nieustannie ją doskonalić. Istnieje wiele kursów przeznaczonych dla firm czy to osób prywatnych. Podczas takiego szkolenia każdy go odbywający pozna wszelkie zagadnienia związane z komunikacją i relacjami międzyludzkimi. Nauczy się on technik aktywnego słuchania i zdobywanie informacji.
Każdy wie, że informacje zwrotne są podstawą w budowaniu jakichkolwiek relacji i współpracy. Podczas takich szkoleń nasi wykładowcy przedstawią wszystkie zagadnienia w postaci wykładów, prezentacji oraz ćwiczeń. Na wykładach jest przedstawiana wyłącznie teoria i wszystko z nią związane, mogą to być na przykład pojęcia czy też schematy postępowań. Prezentacje mają za zadanie pogrupować i uszeregować pewną wiedzę oraz poruszyć w pewnym stopniu, bardziej obrazowym istotne kwestie. Praktyka natomiast to wszelka praca w grupach i ćwiczenia podczas których będą odgrywane sytuacje, identyczne jak te w prawdziwym życiu a dzięki nim będzie możliwe aby uczestnicy wykorzystali zdobytą wiedzę i nabyli doświadczenia. Dzięki takim szkoleniom pracownicy zyskują wiedzę która przyda im się w pracy i kontakcie z klientami, a co za tym idzie przełoży się to na zyski firmy.