Konflikt w zespole traktowany jest często jako sytuacja skrajnie negatywna. Nic dziwnego – w końcu menedżerowie bardzo często nie potrafią go rozwiązać, co może prowadzić do zrujnowania atmosfery i relacji międzyludzkich. Jednak odpowiednio pokierowany konflikt może przynieść mnóstwo korzyści! Dlaczego jest on tak bardzo potrzebny i jak nim zarządzać?
Konflikt w zespole – pozytywne i negatywne skutki
Nierozwiązany konflikt niesie za sobą jedynie negatywne skutki. Powoduje pogorszenie kontaktów między pracowniami, wpływa na atmosferę w miejscu pracy, może nawet prowadzić do bardzo negatywnych zjawisk, takich jak mobbing.
Jednak jeśli tylko odpowiednio pokierujemy osobami, które nie zgadzają się w danej kwestii, możemy uzyskać wiele pozytywnych skutków. Konflikt jest przede wszystkim okazją do wymienienia poglądów, a na linii pracownik-kierownik świadczy o wysokim zaufaniu obu stron do siebie
W końcu skoro nasz podwładny wyraża swoje zdanie, oznacza to, że jest zaangażowany i wie, że może sobie na to pozwolić bez żadnych konsekwencji. To doskonała informacja dla każdego menedżera! Samo rozwiązywanie konfliktów może nieść za sobą dużą dawkę korzyści merytorycznych: poprzez proces rozwiązywania problematycznego zagadnienia, możemy dojść do zupełnie nowych rozwiązań.
Zarządzanie konfliktem w zespole
Każdy menedżer powinien być dokładnie przygotowany do wystąpienia sytuacji konfliktowych. W końcu wynikną one prędzej czy później: to naturalne zjawisko, które może wynikać z różnicy wiedzy, doświadczenia, charakteru lub poglądów. Każdy kierownik powinien przejść szkolenie z zakresu mediacji oraz zarządzania konfliktem w zespole.
Na praktycznych warsztatach ma możliwość zdobycia zarówno wiedzy, jak i przede wszystkim przećwiczyć konkretne przypadki. Takie przygotowanie do pracy pozwala na skuteczne i szybsze rozwiązywanie konfliktów, ale przede wszystkim umożliwia naukę wyciągania wniosków i kierowania stronami konfliktu tak, by móc wyciągnąć z sytuacji konfliktowej jak najwięcej pozytywnych aspektów.