Nie od dzisiaj wiadomo, że tam, gdzie ludzie mają ze sobą współpracować, wchodzić w jakieś interakcje to prędzej czy później przytrafi się konflikt. Może się tak stać zarówno na płaszczyźnie zawodowej jak i typowo personalnej. Nie oszukujmy się, nawet zatrudnienie profesjonalistów, którzy potrafią (podobno) oddzielać życie prywatne od zawodowego, potrafią odłożyć na bok osobiste animozje nie gwarantuje tego, że konflikt nie powstanie. Dzieje się tak z kilku przyczyn.
Po pierwsze nie każdy typ osobowości daje się lubić, czy nawet tolerować. Każdy z nas chyba znalazł się w takiej sytuacji, gdzie z miejsca wiedział, że współpraca z drugą osobą będzie praktycznie niemożliwa – czy to ze względu na jej podejście do pracy (lenia, bumelanta, czy psychologa nikt chyba nie chciałby spotkać na swojej drodze), czy sposób bycia (gaduła, sangwinik, czy megaloman).
Niestety często podczas rozmowy kwalifikacyjnej nie jesteśmy w stanie w 100% określić kim dana osoba okaże się w trakcie pracy. Rozmowa ta jest bowiem formą reklamy kandydata – chyba nie ma osoby, która by się chciała źle sprzedać i opowiadałaby, że jest konfliktowa, leniwa, czy uwielbia robić wszystko „na odwal”.
No dobrze, istnieje taka grupa – osoby bezrobotne, które nie chcą podjąć pracy, ale przyszły na rozmowę, żeby nie stracić zasiłku, ale to inna bajka. Tworząc zespół nawet przeprowadzenie testów psychologicznych nie gwarantuje, że uda się stworzyć grupę, w której nie pojawią się konflikty.
W dobrym zarządzaniu nie chodzi o to, by konfliktów unikać, ale by umieć je szybko i skutecznie rozwiązywać, a wcześniej zidentyfikować. Jeżeli bowiem rozrośnie się do tak wielkich rozmiarów, że zaczyna istotnie wpływać na pracę firmy może się okazać, że jedynym wyjściem jest po prostu zwolnienie osoby winnej tej sytuacji konfliktowej.
Jednak jest to ostateczność – nikt chyba nie chce burzyć zespołu, który tworzy się dość długi czas. Konflikt w zespole dość łatwo rozwiązać w jego początkowym stadium, im dalej w las tym gorzej. O tym jak dobrze nim zarządzać dowiedzieć się można w trakcie szkoleń i kursów poświęconych między innymi mediacjom.