Zarówno w codziennym życiu prywatnym jak i zawodowym, kłótnia jest sprawą częstą. Kłótnia najczęściej definiowana jest jako nagła i gwałtowna wymiana zdań. Może się zdarzyć pomiędzy pracownikami, lub na linii szef - podwładny.
Jeżeli tylko normy społeczne podczas takiego spięcia nie zostaną przekroczone, to wówczas nie ma powodów bez obaw. Żadna struktura społeczna nie może obejść się bez kłótni, a co ważne - często takie spory mogą okazać się konstruktywne i powodują wyciąganie z nich wartości dodanej w postaci innowacyjnych rozwiązań konkretnych problemów.
Kłótnia vs konflikt
Zastanawiając się nad sytuacjami niekorzystnymi w miejscu pracy należy dokonać jasnego rozróżnienia pomiędzy zwykłymi kłótniami, a sytuacjami konfliktowymi. O ile kłótnie powodują oczywiście drobne nieprzyjemności, to są one krótkotrwałe. Dużo bardziej niebezpieczne są sytuacje konfliktowe. Powstają one wówczas, gdy w obrębie jednej firmy działają jednostki lub grupy, które mają rozbieżne interesy.
Wówczas napięcie stale rośnie, atmosfera pracy robi się gorąca, a to wszystko negatywnie przekłada się na jakość wykonywanych obowiązków. Dobry zespół zarządzający powinien umieć wychwytywać sytuacje, które potencjalnie mogą doprowadzić do powstawania konfliktów i zapobiegać ich eskalacji. Jeżeli już dojdzie do rozwoju konfliktu, to trzeba także umiejętnie go rozwiązać. Pojawia się w tym miejscu pytanie o to, jak tego dokonać?
Szkolenia z zarządzania konfliktem
Menedżerka, to taka dziedzina, w której niezmiernie ważny jest nieustanny rozwój. Tylko on może zagwarantować powodzenie w zarządzaniu zespołem. Każdy menedżer powinien dbać o rozwój uczestnicząc w szkoleniach specjalistycznych.
Ciekawą propozycją warsztatów organizowanych dla kadry zarządzającej jest rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w miejscu pracy. Dzięki formule warsztatowej można przećwiczyć scenariusze poszczególnych zachowań, co w przyszłości ułatwi stosowanie ich na żywym organizmie, jakim jest macierzysta firma. Warto skorzystać z takiej propozycji.