Kto powinien dbać o efektywność komunikacji w firmie?
Efektywna komunikacja w firmie jest niezwykle ważna. Świadomość tego w świecie biznesu jest obecnie powszechna i nikogo nie dziwią już specjalne zespoły i jednostki w strukturze firmy powoływane do spraw komunikacji. Komunikacja może mieć dwa wymiary: zewnętrzny oraz wewnętrzny.
Mniejsze firmy bardzo często skupiają się jedynie na zewnętrznym wymiarze komunikacji. To oczywiście ważny aspekt. Warto dbać o wizerunek, jednak o ile mniejsi i mniej doświadczeni przedsiębiorcy znając powiedzenie „jak Cię piszą, tak Cię widza” dbają o niego za zewnątrz, o tyle bardzo często zapominają o wewnętrznym wymiarze komunikacji. A to bardzo źle.
Bo komunikacja w wewnątrz firmy nie tylko sprawia, że całe przedsiębiorstwo funkcjonuje efektywnie, ale także pośrednio wpływa na wizerunek firmy. Dobrze funkcjonujące przedsiębiorstwo i odpowiednio poinformowani o sytuacji wewnętrznej firmy pracownicy, będą stanowili lepszą wizytówkę organizacji.
Kto więc powinien dbać o efektywność komunikacji w firmie? Jeśli w przedsiębiorstwie nie ma dedykowanej jednostki zajmującej się komunikacją wewnętrzną, najczęściej funkcje takie w naturalny sposób przejmują kadry. Warto przeszkolić w tym zakresie choćby jedno pracownika tego działu. Na rynku dostępna jest bogata oferta tego typu szkoleń, łatwo to sprawdzić wpisując w wyszukiwarkę: Szkolenie komunikacja interpersonalna Warszawa lub zarządzanie stresem szkolenie.
Jednak obowiązek dbania o komunikację zawsze ciąży w największym stopniu na bezpośrednich przełożonych, którzy w naturalny sposób powinni na bieżąco i w odpowiedniej formie informować członków swojego zespołu o sytuacji firmy, podejmowanych decyzjach i kierunkach działania. Jest to ważne z dwóch względów.
Po pierwsze jeśli pracownicy mają czuć się częścią zespołu i traktować firmę jako „swoją” muszą być informowani o tym co się w niej dzieje. Po drugie dobrze poinformowani o sytuacji firmy pracownicy, mogą lepiej planować swoje obowiązki zawodowe i dostosowywać sposób i kolejność wykonywania obowiązków zawodowych do aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa.
To bardzo ważne bo dzięki temu unikniemy na przykład sytuacji, w której pracownicy wykonują swoją pracę według starych wytycznych projektowych lub też w pierwszej kolejności wykonują obowiązki, na które mają jeszcze dużo czasu w związku z zmianą terminu realizacji zadania.