Mobbing w pracy może przyjmować bardzo różne formy. W zależności od tego na kim i przez kogo jest stosowany, jaka kultura organizacyjna charakteryzuje przedsiębiorstwo oraz to, jaka atmosfera panuje w poszczególnych zespołach, objawy mobbingu mogą być bardzo różne. Zazwyczaj całkowicie odmienne zachowania dotyczą kobiet i mężczyzn. Czym się charakteryzują i jak im przeciwdziałać?
Mobbing w stosunku do kobiet
Zachowania mobbingowe w odniesieniu do płci żeńskiej często przybierają niemal szowinistyczny charakter. Choć wydawać by się mogło, że oprawcami są zwykle mężczyźni, w rzeczywistości często to "kobieta kobiecie wilkiem". Najwyraźniej widać to w relacji pracownik - przełożony. Do zachowań mobbingowych może prowadzić nierozwiązany konflikt, ale również zwykła ludzka zawiść, nieuzasadniona nienawiść czy zazdrość.
Tego typu sytuacje zwykle dotyczą zachowań między jedną płcią. Jednak zdarza się, że to mężczyzna staje się oprawcą kobiet - choć są to sytuacje znacznie rzadsze, mogą prowadzić do bardzo niebezpiecznych i niestosownych zachowań.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Chcesz poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą przywództwa i rozwijania swoich kompetencji managerskich? Interesują Cię szkolenia sprzedażowe? Zobacz szkolenia zamknięte i otwarte realizowane w Gammie.
Zobacz też:
szkolenie dla brygadzistówMobbing w stosunku do mężczyzn
Podobnie jak w przypadku kobiet, zwykle mężczyzna pada ofiarą oprawcy tej samej płci. Często wynika to z występowania konfliktów, pewnego rodzaju "postawienia się" przełożonym, ale również z uwarunkowań kulturowych, niewłaściwego - zdaniem oprawców - wyglądy czy cech charakteru. Ten rodzaj mobbingu często jest znacznie mniej widoczny, a wręcz ukryty - równocześnie może prowadzić do całkowitego załamania się zespołu, wystąpienia nagannych sytuacji oraz wprowadzenia negatywnej atmosfery, która oddziaływać będzie na cały zespół.
Czy mobbing dotyczy tylko kobiet? Z pewnością nie. Choć zazwyczaj sytuacje mobbingowe występują między jedną płcią, zdarzyć się może, że to kobieta będzie oprawcą mężczyzny. Niestety, nie da się tego przewidzieć, możemy jednak temu skutecznie przeciwdziałać. Monitorowanie zachowań pracowników, wprowadzanie miłej atmosfery oraz dbanie o międzyludzkie relacje są kluczem do sukcesu w każdym przedsiębiorstwie.