Model komunikacji interpersonalnej

Choć wydaje nam się, że proces komunikacji interpersonalnej jest banalnie prosty, to trzeba mieć świadomość, iż w rzeczywistości tak nie jest. Może się wydawać, że wraz z rozwojem, kiedy dorastamy uczymy się jednocześnie komunikować z innymi. W dużej mierze jest to prawdą. Jednak zwykle sprowadza się to do komunikowania swoich potrzeb czy zamiarów, a rzadko kiedy wynosimy z domu umiejętność skutecznego mówienia i słuchania tak, by obie strony relacji wszystko doskonale zrozumiały.

19 marca 2019
zdjęcie - Model komunikacji interpersonalnej

 Model komunikacji interpersonalnej

Choć wydaje nam się, że proces komunikacji interpersonalnej jest banalnie prosty, to trzeba mieć świadomość, iż w rzeczywistości tak nie jest. Może się wydawać, że wraz z rozwojem, kiedy dorastamy uczymy się jednocześnie komunikować z innymi. W dużej mierze jest to prawdą. Jednak zwykle sprowadza się to do komunikowania swoich potrzeb czy zamiarów, a rzadko kiedy wynosimy z domu umiejętność skutecznego mówienia i słuchania tak, by obie strony relacji wszystko doskonale zrozumiały.

W miarę upływu czasu, coraz częściej ludzie chcą dowiedzieć się, na czym polega aktywne słuchanie czy zrozumiałe mówienie. Wynika to przede wszystkim z potrzeby lepszego komunikowania się z innymi, chęci bycia zrozumianym i zrozumienia innych osób. Często bowiem zdarza się, że ktoś wypowiada mnóstwo słów, ale jego wypowiedź jest niezrozumiała i niewłaściwie odebrana przez osobę słuchającą. I odwrotnie. Osoba słuchająca, mimo że słyszy, zupełnie nie potrafi zrozumieć tego, co chce przekazać nadawca tej informacji. Dlatego tak ważne w procesie komunikacji interpersonalnej jest, aby obie strony potrafiły odpowiednio nadawać i odbierać informacje.

Jedną z najistotniejszych wydaje się technika aktywnego słuchania. Aktywne słuchanie to pokazywanie drugiej stronie relacji, że słuchamy, słyszymy i rozumiemy to, co chce nam przekazać. Trzeba więc zabierać głos podczas wypowiedzi drugiej osoby, przytakiwać, czy upewniać się, kiedy nie do końca mamy pewność, czy dobrze zrozumieliśmy kogoś. Jednak to nie wszystko. Techniki aktywnego słuchania to bez wątpienia znacznie więcej. Aktywne słuchanie jest bowiem słuchaniem w taki sposób, by inni chcieli do nas mówić i czuli się wysłuchani i zrozumiani. Aktywne słuchanie to również takie słuchanie, które respektuje to, co ktoś do nas mówi nawet wtedy, gdy się z tym do końca nie zgadzamy. W końcu, aktywne słuchanie to także dawanie do zrozumienia rozmówcy, że interesuje nas to, co ma nam do przekazania, że chcemy o tym słuchać i że jest to dla nas ważne.

Zagłębiając się w techniki aktywnego słuchania powinniśmy mieć na uwadze to, że w całym tym procesie chodzi o to, by jak najlepiej zrozumieć osobę mówiącą. Warto więc komunikować, nazywać swoje intencje, zadawać pytania, rozwiewać wszelkie wątpliwości, czy choćby parafrazować. Parafrazowanie, które polega na powtarzaniu najistotniejszych elementów wypowiedzi swoimi słowami ma tę ogromną zaletę, że daje obu stronom relacji absolutną pewność, że słuchacz doskonale zrozumiał to, co osoba mówiąca chciała przekazać.

Pamiętajmy także, że zarówno w mówieniu jak i słuchaniu istotne jest kontrolowanie emocji. Aby mieć większą ich świadomość, warto je także nazywać i mówić o nich podczas rozmowy. Osoba słuchająca może wypowiedzieć się nie tylko o swoich odczuciach w związku z prowadzoną rozmową, ale i na temat uczuć, jakie wydają się towarzyszyć osobie mówiącej w związku z jej wypowiedzią. Jak więc widać, kontrolowanie emocji, mówienie o nich, nazywanie ich czy dzielenie się nimi z drugą osobą wydają się być bardzo istotne w procesie komunikacji interpersonalnej. Musimy mieć jednocześnie na uwadze, że zawsze towarzyszą nam jakieś emocje. Czasem są to emocje bardzo pozytywne i przyjemne, zaś kiedy indziej jest zupełnie odwrotnie. Jednak świadomość tego, umiejętność nazywania tych emocji, wskazywania ich i rozmawiania o nich sprawia, że być może łatwiej będzie zapanować nad uczuciami i kontrolować emocje.

Aktywne słuchanie jest bardzo ważne dla każdego z nas. Pokazuje drugiej osobie, że to co ma nam do powiedzenia jest dla nas bardzo ważne. Sugeruje, że również ta osoba, którą zdecydowaliśmy się wysłuchać jest dla nas ważna. To zaś sprawia, że ludzie chętniej otwierają się przed nami, chcą dzielić się swoimi przemyśleniami, doświadczeniami czy przeżyciami. To zaś wydaje się być niezwykle ważne zarówno dla słuchacza, jak i osoby słuchającej. Jeśli więc jesteśmy zdecydowani na aktywny model komunikacji interpersonalnej, warto dowiedzieć się czym jest aktywne słuchanie i jak odpowiedniego z niego korzystać.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

21 kwietnia 2020
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
21 kwietnia 2020
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
20 kwietnia 2020
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
20 kwietnia 2020
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
20 kwietnia 2020
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.