Negocjacje od podszewki – najważniejsze elementy procesu

Negocjacja to jedna z podstawowych umiejętności, którą powinien posiadać każdy solidny biznesmen. Pozwala na rozwiązywanie różnych mniejszych bądź większych konfliktów lub realizację sprzedaży produktu lub usługi. Na czym polega sam proces i jakie są najczęściej stosowane techniki negocjacji?

2 kwietnia 2019
zdjęcie - Negocjacje od podszewki – najważniejsze elementy procesu

 Negocjacje od podszewki - najważniejsze elementy procesu

Negocjacja to jedna z podstawowych umiejętności, którą powinien posiadać każdy solidny biznesmen. Pozwala na rozwiązywanie różnych mniejszych bądź większych konfliktów lub realizację sprzedaży produktu lub usługi. Na czym polega sam proces i jakie są najczęściej stosowane techniki negocjacji?

Teoria i techniki negocjacji – o czym mowa?

Podstawowa definicja określa, że za negocjację uznajemy dwustronny proces komunikacji, który ma na celu osiągnięcie porozumienia. Zdarza się, że może być związany z sytuacją konfliktową. Pojawia się wówczas, gdy przynajmniej jedna ze stron nie zgadza się z konkretną opinią i daną formą rozwiązania sporu. Na drodze negocjowania obie strony szukają porozumienia i najlepszego możliwego kompromisu.

Różne oblicza zagadnienia – techniki negocjacji i rodzaje negocjacji w biznesie

Istnieją trzy rodzaje negocjacji biznesowych:

  1. Negocjacje zwyczajne odbywają się wewnątrz firmy i dotyczą problemów i zagadnień między pracownikami, np. ustalania wynagrodzenia, poprawienia standardu pracy itp.
  2. Negocjacje handlowe to jeden z najważniejszych rodzajów. Przebiegają one między pracownikiem firmy a klientem, ich podstawowym celem jest znalezienie kompromisu, któru przyniesie korzyść finansową obu stronom.
  3. Negocjacje prawne to zazwyczaj spory oficjalne i dotyczące często zastosowania i wykorzystania precedensu, np. w rozmowach z ustawodawcą.

Jak wygląda negocjacja - techniki negocjacji w biznesie

Ze względu na obraną strategię, negocjacje mogą przybierać różnorakie formy. W handlu stosowane są rozmaite techniki i metody negocjacji. Do najważnieszych należą: unikanie (próba niedoprowadzenia do konkretnej sytuacji), łagodzenie (ustępstwo na niekorzyść własnego biznesu), dominacja (skupienie się na żądaniach), kompromis (obie strony rezygnują z części swoich początkowych oczekiwań), kooperacja (największa możliwa realizacja interesów obu stron).

Zaplanuj swoje działania – jak przygotować się do negocjowania?

Aby być skutecznym negocjatorem nie można traktować całego procesu jako gry, którą wyłącznie chcemy wygrać. Należy raczej porównać go do wieloetapowego projektu, mogącego w ogólnym rozrachunku przynieść nam wiele korzyści. Aby nauczyć się zasad właściwego działania oraz metod wprowadzania go w życie, warto wybrać się na profesjonalne szkolenia z prowadzenia negocjacji handlowych. Dzięki temu można nauczyć się, jak przygotować się i przeprowadzić skuteczne rozmowy biznesowe, stosując właściwe metody i techniki negocjacji..

Jak powinny wyglądać negocjacje – etapy procesu

Dobrze poprowadzone negocjacje, bez względu na użyte w ich trakcie tricki, składają się z kilku faz. Pierwszą z nich jest zebranie danych, które poprzedza bliższy kontakt. Warto poznać dokładnie rozmówcę oraz określić, co jesteśmy w stanie mu zaoferować, zanim zaprosimy go do głównych rozmów. Podczas prenegocjacji precyzuje się następnie podstawowe wymagania obu stron. Dzięki tej fazie możemy stwierdzić, czy dalszy proces jest zasadny i ma szansę przynieść pozytywne dla obu stron rezultaty.

Podczas właściwych negocjacji dochodzi do bezpośredniego kontaktu i realizacji wcześniej założonych strategii. Działania mają szansę zakończyć się sukcesem tylko wtedy, gdy obie strony rzeczywiście chcą się porozumieć, są osobami decyzyjnymi, oferty są atrakcyjne, a negocjujący odpowiednio przygotowani do rozmów, również ze względu na stosowane techniki negocjacji.

Techniki negocjacji w biznesie – przykłady

Istnieje wiele scenariuszy negocjacyjnych, które są powszechnie stosowane podczas rozmów biznesowych. Poniżej zamieszczamy kilka przykładów.

Balon próbny najczęściej jest używany w fazie wstępnej. Polega na znalezieniu rzeczywistego, minimalnego celu negocjacyjnego drugiej strony. Zazwyczaj wiąże się to z przedstawieniem oponentowi propozycji w jego rozumieniu niedorzecznej i niemożliwej do przyjęcia. Celem tej metody jest doprowadzenie przeciwnika do daleko idących ustępstw.

Mierz wysoko z kolei nie skupia się na minimum przeciwnika, a tylko na wysokich żądaniach negocjującego, co często przekłada się na dobre wyniki oraz pozwala uzyskać zgodę drugiego rozmówcy na ewentualne ustępstwa, bez szkody dla interesu firmy.

Istnieją również metody, bazujące na poczynieniu ustępstw, które tak naprawdę nie kosztują zbyt wiele negocjatora, ale w oczach oponenta mogą uchodzić za korzystny kompromis. Małe ustępstwa są wykorzystywane w przypadku techniki dobry/zły glina, w której pojawia się pozorny konflikt pomiędzy dwoma negocjatorami, reprezentującymi jedną ze stron. Jeden z nich nie jest skłonny do kompromisu i skory do kłótni, gdy drugi proponuje ustępstwa i łagodzi przebieg rozmów. Metoda ta, bazująca głównie na emocjach i kontrastach, sprawdza się głównie w przypadku niedoświadczonego przeciwnika.

Rozmowa negocjacyjna – zadanie dla wytrawnych graczy

Negocjacje to nie jest zwyczajna rozmowa. To wielowymiarowe działanie, które wymaga od zaangażowanych w nie stron odpowiedniego i rzetelnego przygotowania oraz wiedzy merytorycznej czy odpowiedniego podejścia psychologicznego, które pozwoli właściwie odczytać intencje i możliwości oponenta. Wiedzę teoretyczną i praktyczną z tej dziedziny można zyskać wyłącznie dzięki regularnemu uczęszczaniu na kursy i szkolenia, a także wieloletniej praktyce.

Jakie korzyści dają takie zajęcia? Przede wszystkim zyskujemy umiejętność posługiwania się językiem zysków i strat, poprzez właściwe analizowanie sygnałów od drugiej osoby oraz poprawne stosowanie różnych technik i narzędzi negocjacyjnych. W ogólnym rozrachunku pozwala to znaleźć korzystne dla obu stron rozwiązania, ułatwić realizację zamierzonych celów, przy zachowaniu uczciwości oraz szacunku wobec rozmówcy. Umiejętność posługiania się technikami negocjacyjnymi to skuteczne i niezbędne narzędzie dla każdego biznesmena.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
13 listopada 2018
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.