Niewerbalna komunikacja
Już w szkole uczeni jesteśmy tego, że istnieją różne rodzaje komunikacji. Niestety jednak rzadko rozumiemy dobrze to pojęcie. Pamiętamy jakieś informacje o tym, że istnieje komunikacja niewerbalna i werbalna i że ta pierwsza dominuje, jednak zagadnienia te nie są rozwijane. Często zatem nie wpadamy na to, że mowa niewerbalna może mieć ogromne znaczenie nie tylko generalnie w naszym codziennym życiu, ale i w... biznesie!
Mowa niewerbalna - czym jest?
Na początek skupmy się jednak na zagadnieniu, czym w ogóle jest ta mowa niewerbalna. Otóż dotyczy ona wszystkich zachowań, postaw, gestów itp, za pomocą których komunikujemy się. Co dokładniej wchodzi w skład takiej komunikacji niewerbalnej? Oczywiście przede wszystkim będzie to mimika twarzy. Dalej mamy czynniki paralingwistyczne, czyli np. ton głosu czy tempo mowy. Mowa niewerbalna obejmuje również gesty, powierzchowność i wygląd zewnętrzny, budowę oraz postawę ciała a także oczy - ich ruch, wygląd itp. Jak zatem widać - mowa niewerbalna obejmuje naprawdę szeroki zakres rzeczy, z których często sobie nie zdajemy zupełnie sprawy.
Jak to wpływa na nasz kontakt interpersonalny? Otóż pamiętać należy, że mowa ciała doskonale jest rozumiana przed podświadomość. Z pewnością każdy z nas nieraz miał takie wrażenie, że dana osoba jest chyba oszustem, mimo że przecież jej zachowanie werbalne - mowa, zupełnie o tym nie świadczyło. A jednak zdradziła ją właśnie mowa niewerbalna.
Mowa niewerbalna w biznesie
Teraz już zapewne każdy domyśla się, czemu własnie zagadnienie mowy niewerbalnej jest tak istotne w biznesie. Otóż właśnie trudno nam będzie cokolwiek sprzedać, jeśli całą swoją postawą komunikować będziemy "to nie ma sensu", "nie chce mi się tu być" itp. Dlatego też konieczne jest nauczenie się panowania nad własnym ciałem.
Ponadto wszystkie badania wskazują na jeden, bardzo ważny wniosek. Im bardziej dopasowujemy się do danej osoby - naszego rozmówcy, tym łatwiejsza jest rozmowa. Jeśli zatem prowadząc negocjacje biznesowe, nasza gestykulacja podczas rozmowy, postawa itp. będą dopasowane do naszego rozmówcy, to na pewno uda nam się szybko i efektownie zakończyć z powodzeniem negocjacje.
Szkolenie z zakresu mowy niewerbalnej
Jednak panowanie nad swoim ciałem nie jest taką prostą sprawą. Doświadczył tego zapewne każdy z nas, kiedy to próbował porozmawiać i dogadać się w jakiejś sprawie np. z bardzo nielubianym krewnym. Jeśli ciągle nie wierzymy, jak wielką władzę na mowa niewerbalna, to zróbmy dwa eksperymenty. Przede wszystkim warto zaobserwować, jak siadamy i jak się zachowujemy w rozmowie z przyjacielem czy przyjaciółką. Nasza gestykulacja podczas rozmowy jest zapewne bardzo bogata, nogi są swobodnie dość rozłożone, ręce nie krzyżują się, wzrok często kierujemy na bliską nam osobę. Z kolei podczas rozmowy z kimś, kogo nie lubimy, często odruchowo krzyżujemy ręce, nogi, siadamy na krawędzi krzesła a wzrok kierujemy w jeden punkt w pokoju. W drugim eksperymencie sprawdźmy, kiedy chętniej coś kupujemy - kiedy sprzedawca całą mową swojego ciała pokazuje, że jest rozluźniony i szczęśliwy, czy jeśli jest spięty i zestresowany?
Słowem - warto, żeby sprzedawcy w naszej firmie, specjaliści od negocjacji biznesowych i w końcu my sami - żebyśmy zainwestowali w profesjonalne szkolenie z zakresu właśnie mowy niewerbalnej. Jest to coś, o czym wielu pracodawców zapomina albo uznaje za zupełnie zbędne, bo przecież "gestykulacja podczas rozmowy jest łatwa". No właśnie - jak udowodniliśmy- wcale nie jest a na dodatek jest też bardzo istotna.
Na takim szkoleniu na pewno poruszona zostanie kwestia tego, jakie zachowania, postawy i gesty co oznaczają. Wówczas nauczymy się manipulować naszą mową - będziemy wiedzieć, jaki pozornie mały gest podkreśli wagę naszej wypowiedzi etc. Ponadto na kursie nauczeni zostaniemy też, w jaki sposób możemy dostosować się do naszego rozmówcy tak, aby sprawić wrażenie, że go słuchamy i że jest dla nas ważny, a jednocześnie nie poddawać się jego argumentacji, tylko podsuwać mu własne rozwiązania.