Powiedz to bez słów czyli o mowie niewerbalnej w biznesie

Człowiek jest istotą społeczną, a jedną z podstawowych umiejętności, niezbędnych do życia w grupie, stanowi porozumiewanie się. Oprócz używanych świadomie słów w skład komunikacji, wchodzą też elementy niewerbalne. Czym są i jak przydatna może być mowa niewerbalna w rozmowach z klientami? O tym opowiemy w niniejszym artykule.

Gamma - Powiedz to bez słów czyli o mowie niewerbalnej w biznesie

 
Powiedz to bez słów czyli o mowie niewerbalnej w biznesie

Człowiek jest istotą społeczną, a jedną z podstawowych umiejętności, niezbędnych do życia w grupie, stanowi porozumiewanie się. Oprócz używanych świadomie słów w skład komunikacji, wchodzą też elementy niewerbalne. Czym są i jak przydatna może być mowa niewerbalna w rozmowach z klientami? O tym opowiemy w niniejszym artykule.

Kontakt interpersonalny, czyli w jaki sposób się komunikujemy?

Komunikacja w swym założeniu ma służyć przekazywaniu naszych emocji, opinii i osądów, a także informacji na temat osób trzecich. W jej skład wchodzą przekazy słowne i sygnały niewerbalne. Co ciekawe, psychologowie uważają, że to, jak zostaniemy odebrani, tak naprawdę tylko w około 7% zależy od tego, co mówimy (świadomy element komunikacji), w 38% od tego, w jaki sposób mówimy (paralingwistyka), a aż w 55% od mowy naszego ciała (mimika, gestykulacja).

Dlatego też w codziennych relacjach z bliskimi oraz kontaktach biznesowych, zwłaszcza z klientami, mowa niewerbalna ma tak kluczowe znaczenie. Zazwyczaj zalicza się ją do środków komunikacji podświadomej, istnieje jednak sporo technik pozwalających na poznanie własnych zachowań i wypracowanie właściwych wzorców komunikacyjnych. Można to uzyskać choćby na szkoleniach biznesowych, poruszających tematy takie, jak kontakt interpersonalny.

Wzniesienie rozmowy na nowy poziom – przykłady komunikacji niewerbalnej

Sygnały pozasłowne, stosowane podczas każdej rozmowy, to bardzo szeroka grupa zachowań, które w znaczący sposób determinują to, jak odbiera nas rozmówca. Do podstawowych i najważniejszych elementów należą: gesty, mimika, kontakt wzrokowy oraz paralingwistyka.

Gestykulacja, czyli pokaż, o czym mówisz

Trudno wyobrazić sobie prowadzenie konwersacji bez używania jakichkolwiek gestów. Warto jednak stosować je umiejętnie, żeby działały na naszą korzyść, a nie rozpraszały lub, co jeszcze gorsze, drażniły rozmówcę. Pozytywne wrażenie mogą wywierać: pewny uścisk dłoni, wyprostowana, otwarta postawa i podniesiona głowa. W kwestii ruchów dłoni podczas rozmowy, uważa się, że powinny być oszczędne i bardzo subtelne. Sprawia to, że wyglądamy na osobę opanowaną, pewną siebie i kompetentną.

Mimika – 50 twarzy rozmawiającego

Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele mówi za nas nasza twarz. Drobne skrzywienie, ściągnięcie brwi lub inny grymas – mogą zdradzić zdecydowanie więcej niż byśmy chcieli. Z drugiej strony również nie powinniśmy przybierać nieruchomego i zupełnie nic niewyrażającego oblicza pokerzysty. Grunt to naturalność. Pokażmy, że jesteśmy zainteresowani rozmówcą, możemy nawet lekko się do niego uśmiechać. Zostaniemy wówczas odebrani jako osoba opanowana i profesjonalna, a przy tym otwarta na komunikację. Starajmy się jednak nie pokazywać na twarzy wszystkich emocji, które grają nam w duszy.

Patrz na mnie, kiedy do mnie mówisz – rola kontaktu wzrokowego

Kontakt wzrokowy to kolejny przykład środków komunikacji niewerbalnej. Pozwala nam na zbudowanie nici porozumienia i więzi z rozmówcą. Patrzenie w oczy osoby, z którą się komunikujemy jest zazwyczaj odczytywane jako oznaka szczerości i otwartości. Pamiętajmy też o stosowaniu zasady 3:1, czyli patrzmy na rozmówcę 3 razy częściej, gdy go słuchamy, niż kiedy do niego mówimy.

Paralingwistyka – czysta mowa niewerbalna

Paralingwistyka to jedna z najszerszych dziedzin komunikacji niewerbalnej. Zajmuje się się tonem, natężeniem i wysokością głosu, tempem mówienia oraz sposobem akcentowania słów. Forma mówienia w dużej mierze wpływa na to, jak zostaniemy odebrani i zrozumieni przez słuchacza. Warto zatem przyjrzeć się temu, jak się wypowiadamy i popracować nad jakością oraz estetyką przekazu.

Naucz się komunikować skutecznie i efektownie

Jak wspomniano już wcześniej, choć w znacznej mierze komunikaty niewerbalne stosuje się w sposób nieświadomy, można jednak nauczyć się nad nimi panować. Ma to olbrzymie znaczenie zwłaszcza dla osób, których praca polega na regularnych kontaktach z klientami. Najlepiej zdobywać wiedzę i praktykę pod okiem doświadczomych profesjonalistów podczas szkoleń z mowy niewerbalnej.

Jakie są cele takich zajęć? Przede wszystkim wpływają one znacząco na poprawę jakości rozmowy i obsługi klienta. Kursanci mają szansę poznać mechanizmy własnych zachowań, wyłapać te, które stawiają ich w niekorzystnym świetle lub drażnią i na ich miejsce wprowadzić pozytywne elementy. Dzięki temu budują spójny przekaz słowa i zachowania oraz uczą się kontrolować sposób mówienia, nawet w stresowych sytuacjach. W ten sposób mają szansę stać się wiarygodnym i przekonywującym rozmówcą. A to już połowa sukcesu podczas każdej konwersacji biznesowej.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

strefy wiedzy

WikiGamma

WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A

Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie

Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video

Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek

Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły

Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
Voucher rozwojowy 2025