Coraz częściej w przedsiębiorstwach stosuje się okresową ocenę pracowników. Systematyczne ocenianie swoich podwładnych pozwala na wyeliminowanie drobnych błędów, a także motywuje ludzi do pracy. Jednak warto pamiętać, że ocena powinna być przeprowadzana w prawidłowy sposób. Najważniejsze jest, by ocena była rzetelna i obiektywna. Oceniamy nie danego człowieka, ale jego pracę. Należy przy tym korzystać z wiarygodnych źródeł, faktów, a nie plotek czy spekulacji. Tylko w ten sposób ocena będzie rzetelna. Oceniane mogą być różne cechy i umiejętności. Do najczęściej stosowanych zalicza się planowanie i organizowanie swojej pracy, rzetelność, terminowość oraz umiejętność stosowanie odpowiednich przepisów do danej sytuacji. Dobry pracownik to taki, który w tych punktach osiągnie wysokie oceny. Przy ocenie pracownika różnie ważna jest jego wiedza specjalistyczna, a także umiejętność obsługi urządzeń, które są wykorzystywane w danej firmie.
Im wyższa umiejętność tym pracownik otrzymuje większą ilość punktów, która sumuje się na ogólną ocenę pracownika. W wielu przypadkach ocenia się również stopień znajomości języka obcego. Ważne jest również nastawienie na własny rozwój, skłonność do uczenia się nowych rzeczy i umiejętności oraz nastawienie na podnoszenie kwalifikacji. Podczas oceny pracownika nie należy zapominać o sprawdzeniu umiejętności komunikacyjnych. Istotna jest zarówno komunikacja werbalna, jak i niewerbalna. Formułowanie wypowiedzi w sposób zrozumiały zapobiega konfliktom i nieporozumieniom. W firmach nastawionych na obsługę klienta ważne jest również nastawienie i pozytywne podejście pracownika do klienta. Nasi podwładni są wizytówką firmy, dlatego niezwykle ważne jest ich podejście do potencjalnych, jak i stałych klientów. Tworzenie przyjaznej atmosfery sprzyja zaspokajaniu potrzeb klientów. W większości przypadków ważna jest również umiejętność pracy w zespole, a także nastawienie na osiąganie zakładanych celów. Pracownik zorientowany na dobro firmy jest zdecydowanie cenniejszy.