Każde przedsiębiorstwo chce posiadać jak najlepiej wyszkolonych i jak najbardziej doświadczonych pracowników. W efekcie podejmuje się kroki dążące do pozyskania albo tak dobrych pracowników bezpośrednio z rynku, bądź też stara si e ich wyszkolić, wysyłając w ramach wykonywanych czynności na kursy lub szkolenia doszkalające.
Niemniej jednak mało który pracownik zdaje sobie sprawę z faktu, jak ważne dla pracodawcy jest określenie, czy dane szkolenie miała jakiś korzystny wpływ na pracownika.
Aby więc to rozwiązać pracodawcy po przebyciu przez pracowników szkolenia, starają się ocenić stopień z jakim przyswoili oni dana wiedzę lub dane umiejętności. Wpierw jednak wszystko należy dobrze przemyśleć i tym sposobem, w momencie gdy postanawiamy (jako pracodawcy) wysłać pracowników na szkolenie, musimy zbadać potrzeby szkoleniowe jakie im towarzyszą.
Co ciekawe, jeśli sami nie jesteśmy pewni jak to przeprowadzić, bez problemów można zlecić to zewnętrznej firmie szkoleniowej, zaś oni pod kątem odpowiednich pytań jakie zadają uczestnikom, dowiadują się czego tak naprawdę oni potrzebują. Ponadto jeśli już mowa o szkoleniach, to powinniśmy zawczasu zadbać o jej skuteczność.
Można tego dokonać na kilku poziomach. Pierwszym z nich jest reakcja uczestników. W większości przypadków, jest ona zazwyczaj pozytywna, gdyż w obecnych czasach każdy chce się doszkalać.
Kolejnym etapem jest analiza poziomu wiedzy. W tym przypadku przeprowadza się różnego rodzaju testy, które to mają służyć to oceny poziomu edukacyjnego pracownika. Ostatni etap należy do najważniejszych ze wszystkich i to on stanowi meritum wypowiedzi. Można analizować rezultaty na poziomie całej organizacji. Czyli sprawdzamy jakie wymierne korzyści przyniosło nam to szkolenie.
Możemy to badać na zasadzie analizy ROI, arkusza korzyści i inwestycji, analizy kosztów. Jednakże jak można zauważyć w większości przypadków są to kalkulacje finansowe, bo w ostatecznym rozrachunku zależy nam aby szkolenie przyniosło efekty w postaci zwiększonej pracy, a przez to większych zysków.