Nikt nie musi wyjaśniać roli, jaką odgrywa komunikacja w każdej organizacji. W zasadzie trudno sobie wyobrazić dobrze prosperujące przedsiębiorstwo, w którym komunikacja nie działa. W końcu to dzięki niej przebiega wymiana informacji, zadań i obowiązków. Rolą każdego menedżera, lidera i kierownika jest zapewnienie optymalnych warunków, które umożliwią komunikację między poszczególnymi częściami organizacji.
Jednym z czynników, które warunkują komunikację w przedsiębiorstwie jest oczywiście hierarchia w miejscu pracy. Jeśli równowaga między poszczególnymi pionami organizacji jest zachwiana, trudno wyobrazić sobie by proces wymiany informacji przebiegał bez zarzutu.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Poznaj nasze szkolenia interpersonalne. Dowiedz się jak zwiększyć swoją efektywność osobistą, jak być wielozadaniowym, jak komunikować się z innymi w firmie, jak zarządzać sobą efektywnie.
Zapraszamy.
Wszystkie działy muszą być połączone poprzez odpowiednie komórki (osobne działy zajmujące się komunikacją lub menedżerów, którzy regularnie spotykają się i omawiają bieżące zadania i postępy w pracy) - najlepszym sposobem jest łączenie wielostronne, tak by każdy departament miał zapewnioną bezpośrednią komunikację z każdym innym.
Innym czynnikiem, od którego zależy komunikacja w pracy, jest podejście do władzy. Jeśli najwyższe kierownictwo nie uczestniczy aktywnie w życiu podwładnych, nie informuje ich o kondycji firmy i całkowicie stawia na komunikację w formie "drabiny" (informacja z góry musi przejść przez kilkanaście szczebli by dotarła do pracowników na najniższych stanowiskach) musi liczyć się z tym, że może ona zostać zmieniona lub niedokładnie zrozumiana.
Komunikacja w pracy również zależy od biurokratyzacji przedsiębiorstwa. Dotyczy to przede wszystkim formularzy, umów czy zasad, które zostają wdrażane w trakcie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Choć wysoka biurokracja w tym przypadku nie wpływa na samą wartość końcowej informacji, znacząco wydłuża się czas jej dostarczenia do wszystkich zainteresowanych pracowników.
Bez odpowiedniego systemu komunikacyjnego nie może działać żadna organizacja. Ale to nie jedyny powód, dla którego warto o nią zadbać - nasi pracownicy z pewnością będą działać wydajniej i bardziej angażować się w bieżące problemy i zadania, gdy zostaną poinformowani o randze projektu, korzyściach, jakie z niego wynikną i skutkach, jakie mogą spowodować popełniane błędy.