Onboarding – czym jest i jaka jest jego rola?

Każdy z nas rozpoczynając swoją karierę zawodową zapewne znalazł się w niezręcznej sytuacji, kiedy to szybko musiał zapoznać się z ekipą pracowników i niemal natychmiast przejść do wykonywania powierzonych obowiązków. Dobrze wiemy, że działanie w nowym środowisku wymaga swego rodzaju aklimatyzacji, przełamania lodów, poznania społeczności z którą przyjdzie nam spędzać 1/3 dnia i ewentualnej pomocy w pierwszych dniach pracy. Nowy pracownik w firmie zawsze wymaga onboardingu, czyli ogółu działań, które sprawią, że adaptacja nowego pracownika przebiegnie sprawnie i „bezboleśnie”.

21 marca 2019
zdjęcie - Onboarding – czym jest i jaka jest jego rola?

 Onboarding - czym jest i jaka jest jego rola?

Każdy z nas rozpoczynając swoją karierę zawodową zapewne znalazł się w niezręcznej sytuacji, kiedy to szybko musiał zapoznać się z ekipą pracowników i niemal natychmiast przejść do wykonywania powierzonych obowiązków. Dobrze wiemy, że działanie w nowym środowisku wymaga swego rodzaju aklimatyzacji, przełamania lodów, poznania społeczności z którą przyjdzie nam spędzać 1/3 dnia i ewentualnej pomocy w pierwszych dniach pracy. Nowy pracownik w firmie zawsze wymaga onboardingu, czyli ogółu działań, które sprawią, że adaptacja nowego pracownika przebiegnie sprawnie i "bezboleśnie". Co wchodzi w skład czynności onboardingowych? Jakie powinno być przyjęcie nowego pracownika i co zrobić, by poczuł się on w pełni komfortowo?

"On board" z angielskiego stanowi komendę "wszyscy na pokład!" albo "cała naprzód!" - i to właśnie jest sensem działań onboardingowych. Wszelkie podejmowane działania służą temu, by nowy pracownik jak najszybciej zasilił pokład, a dodatkowo - by poczuł się na nim na tyle dobrze, że nie będzie chciał z niego zejść na rzecz innego przedsiębiorstwa. Faktem jest, że człowiek - jako istota społeczna - potrzebuje kontaktu z drugą osobą, a kooperacja czy zdrowa rywalizacja pozytywnie wpływa nie tylko na jego otoczenie, ale i na niego samego. Faktem jest również to, że nie od razu człowiek przystosuje się do nowo zastanych warunków - adaptacja nowego pracownika trwa od 14 dni do nawet 6 miesięcy w zależności od charakteru danej osoby, zleconych mu zadań i wielu innych zmiennych. Niektórzy pracodawcy, menadżerowie i kierownicy zapominają o onboardingu świeżo zatrudnionych osób, jednak bardzo dobrze pamiętają, by egzekwować od pracowników pełni kompetencji w wykonywaniu swojej pracy już od pierwszego dnia - a to duży błąd.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jakie są najskuteczniejsze techniki motywacyjne? Jak zostać mentorem dla mniej doświadczonych współpracowników? Jak stres wpływa na podejmowanie decyzji? Jak obudzić zespół sprzedażowy? Zobacz co proponujemy:

Zapraszamy.



Co powinien zawierać w sobie onboarding? Przede wszystkim - wszelką niezbędną wiedzę do realizacji zadań pracowniczych. Istotne jest solidne i należyte przygotowanie pracownika do funkcjonowania w nowym środowisku. Należy go zapoznać z polityką i strategią firmy, przyświecającym jej wartościom, misji i wizji czy organizacji "dnia codziennego". Bardzo ważne jest indywidualne przedstawienie zakresu obowiązków: przekazanie oczekiwań względem nowo zatrudnionego, ale również jego przywilejów i praw - szczególnie jeśli chodzi o możliwość rozwoju i drabinkę awansu. Miłym akcentem może być również personalne zapoznanie ze sztabem współpracowników - kilkanaście minut rozmowy z nowymi kolegami na osobności może okazać się później bardzo twórcze i cenne, jeżeli chodzi o dalszą współpracę i teamwork.

Jak przeprowadzić skuteczny onboarding? Cóż, głosów jest wiele - jedni są zwolennikami prezentacji multimedialnych i zapoznania z wiedzą teoretyczną, jak np. formy zgłaszania urlopów, wewnętrzny obieg dokumentów, inni optują za pokazaniem wszystkiego w sposób praktyczny - od obsługi skanera przez szybką instrukcję kto jest kim w przedsiębiorstwie. Naszym zdaniem jednak warto łączyć teorię z praktyką: po krótkim wprowadzeniu przy pomocy slajdów pokazać świeżo przyswojoną wiedzę, a na samym końcu zagwarantować możliwość utrwalenia nowo poznanej wiedzy w postaci np. mini-ściągawek czy spisanych plików. Jeżeli przyjdzie nam wdrożenie kilku pracowników naraz, dobrym pomysłem będzie element grywalizacji - tak indywidualnej, jak i grupowej. Nie tylko zwiększy to ich zaangażowanie w proces onboardingu, ale również pozwoli sprawdzić ich kompetencje zespołowe "na bezpiecznym gruncie".

Pomimo konkurencyjności firm na polskim rynku i tworzenie się coraz to nowych podmiotów, stosunkowo mało organizacji stosuje onboarding przy zatrudnianiu nowych osób. Przedsiębiorstwa te nie doceniają roli, którą mogą odegrać w wizerunku przyjaznego i troskliwego pracodawcy, pozostawiając "świeżaka" samemu sobie. Niektórzy rekruterzy pewnie już zapomnieli, że przełamanie lodów może być ogromnym wyzwaniem i stresującym wydarzeniem, a przecież wystarczy tak niewiele, raptem jeden dzień, by postęp wdrożeniowy nowego pracownika został zdecydowanie przyspieszony.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.