Po czym poznać że pracownik chce odejść z naszej firmy?
Nie da się ukryć, że nie każdy wiąże z jedną firmą całe swoje życie zawodowe. Jeżeli jednak mamy dobrą pracę, która nas zadowala istnieją duże szanse na to, że zechcemy współpracować z zatrudniającą nas firmą przez długie lata. Każdy z nas jednak rozumie pojęcie "dobrej pracy" nieco inaczej.
Dla jednych ludzi dobra praca to taka, która jest mało stresująca. Dla innych dobra praca to taka, za którą otrzymujemy sowite wynagrodzenie. Dla innych zadowalająca będzie wyłącznie taka praca, która będzie dla nas pasją. Jeżeli pracownik świadczy pracę wysokiej jakości zrozumiałe jest, że firma chce go zatrzymać. Nie da się jednak ukryć, że czasami pracownicy odchodzą z firmy. Każdy pracodawca chciałby wiedzieć po czym poznać że pracownik chce odejść.
Każdy człowiek jest jednak inny. Nie u każdego będą widoczne jakieś symptomy tego, że chce odejść. Niektórzy pracownicy są bowiem mocno zaangażowani w pracę do samego końca. Jeżeli jednak obserwujemy widoczny spadek jakości świadczonej pracy, warto porozmawiać z pracownikiem. Możliwe, że ma on jakieś problemy. Nie da się jednak ukryć, że czasami pracownicy, którzy chcą odejść nie starają się już tak mocno. Bardzo często powodami odejścia do konkurencji jest zbyt niskie wynagrodzenie.
Za odejścia pracowników odpowiada również brak perspektyw rozwojowych oraz nieprzyjemna atmosfera w pracy. Jeżeli pracownik bardzo się stara, ale nie otrzymuje upragnionego awansu, może zrodzić się w nim frustracja, Sfrustrowany pracownik świadczy zaś pracę gorszej jakości. Nie jest to rzecz jasna korzystne dla firmy. Zapobieganie frustracji pracowników to bardzo ważne zadanie, przed którym stoją zarówno pracodawcy jak i kierownicy kadr pracowniczych. Nie jest to jednak zadanie łatwe. Niektórych oczekiwań pracowniczych nie da się bowiem zaspokoić.
Czasami odejście pracownika jest nieuniknione. Warto jednak pamiętać o tym, by wyciągać wnioski z odejścia pracowników. Na ostatniej rozmowie z pracownikiem warto byłoby dokładnie wypytać go o powody odejścia, jeżeli rzecz jasna nie zrobiliśmy tego wcześniej. Jeżeli jednak w jakiś sposób możemy uczynić zadość oczekiwaniom pracownika, zróbmy to. Zaproponujmy mu awans lub postarajmy się zdjąć z niego nadmiar obowiązków. Czasami bywa jednak i tak, że mimo naszych starań i wprowadzonych zmian pracownik odejdzie. Niestety trzeba się z tym pogodzić. Dobrze byłoby gdyby w firmie były organizowane szkolenia, które będą nosiły tytuł: retencja pracowników lub retencja kadr. W takich szkoleniach udział powinni wziąć przedstawiciele kadr menedżerskich. Należy nade wszystko zadbać o to, by szkolenia były prowadzone przez odpowiednio wykwalifikowaną oraz doświadczoną firmę szkoleniową.
Dobrze byłoby, gdyby szkoleniowiec opowiadał na szkoleniu historie, które faktycznie miały miejsce w różnych firmach. Szkolenia powinny być prowadzone w odpowiednim czasie. Najwięcej korzyści pracownicy wyciągną ze szkoleń organizowanych w godzinach pracy. Najlepiej zacząć szkolenie z samego rana. Szkolenia po godzinach pracy mogą być bowiem bardzo frustrujące dla pracowników. Reasumując wyżej zebrane rozważania, z łatwością można wskazać, że nie wszystkie oczekiwania pracownika jesteśmy w stanie zaspokoić. Warto jednak rozmawiać z pracownikami i starać się poznać powody, dla których chcą odejść z firmy. Wśród najpopularniejszych przyczyn odejścia wyróżnić należy chociażby zbyt niskie wynagrodzenie, złą atmosferę w pracy lub brak perspektyw rozwojowych.
Jeżeli wiemy już, że pracownik odejdzie, warto wyciągnąć z tego wniosku na przyszłość. Być może uda nam się zapobiec odejściu innego pracownika w przyszłości. Dobrze byłoby, gdyby menedżerowie brali udział w rozmaitych szkoleniach, dzięki którym poznają oni skuteczne sposoby zapobiegania odejściu pracowników z pracy. Jeżeli szkolenia będą prowadzone przez doświadczoną oraz wykwalifikowaną firmę szkoleniową, istnieją duże szanse na to, że będą one skuteczne. Najważniejsze jest jednak to, by szkolenia były organizowane systematycznie. Wiedzę należy bowiem utrwalać.