Większość konfliktów - i tych na małą skalę, wewnątrz najbliżej rodziny, i tych na skalę międzynarodową prowadzącą do wojen i działań zbrojnych - rozpoczyna się od źle zinterpretowanej i przekazanej informacji. Komunikacja w tym wypadku zawodzi, prowadzać do nieporozumień, a te w konsekwencji do mylne interpretacji intencji drugiej strony. Nie inaczej jest w firmie, gdzie zatrudnianych jest kilku albo kilkuset pracowników. Tam, gdzie dochodzi do wszelkiego rodzaju interakcji międzyludzkich istnieje ryzyko błędnego zrozumienia faktów i poglądów wygłaszanych w trakcie przekazu komunikatu.
Zrozumienie w przedsiębiorstwie
Aby funkcjonowało ono sprawnie, konieczne jest uświadamianie pracownikom, jaką rolę w ich pracy odgrywa zdolność efektywnego porozumiewania się. Służą temu liczne szkolenia i kursy, na których przeprowadzane są warsztaty komunikacji interpersonalnej. Wykładane są tam i ćwiczone podstawowe umiejętności konieczne do przeprowadzenia udanej rozmowy: słuchanie, mówienie nakierowane na drugiego człowieka, które prowadzą do próby zrozumienia intencji rozmówcy.
Wszelkiego rodzaju konflikty rozpoczynają się od momentu, w którym pracownik zamyka się na przekaz zewnętrzny, ograniczając się do własnych, negatywnych doświadczeń, jakich doznał w przeszłości. Od tego momentu zakłada, że wszystko, co dzieje się wokół niego, pełne jest złych intencji albo prowadzi do ignorowania jego zadnia. Odmiennym przypadkiem jest sytuacja, w której pracownikowi wydawało się, że właściwie zrozumiał intencje rozmówcy (chociaż nie dopuścił go do głosu i nie pozwolił wyjaśnić własnego stanowiska). Tak naprawdę opowiedział jedynie o własnej metodzie na rozwiązanie problemu, które on sam uznał za słuszne, a wszelkie sugestie zbywał albo nie pozwalał ich wyrazić swojemu rozmówcy.
Dlatego też tak ważne są szkolenia i kursy, który uczą, jak właściwie rozumieć, interpretować i słuchać tego, co mają do powiedzenia rozmówcy. Tego można dokonać, konieczna jest jednak zmiana nawyków związanych z osobistymi przyzwyczajeniami i widzeniem własnej osoby jako najlepszego rozmówcy.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Poznaj nasze szkolenia interpersonalne. Dowiedz się jak zwiększyć swoją efektywność osobistą, jak być wielozadaniowym, jak komunikować się z innymi w firmie, jak zarządzać sobą efektywnie.
Zapraszamy.